Er du seriøs?
De konstruksjonseksemplene som f.eks. träguiden gir, er basert på erfaring med hva som fungerer.
Hvis ikke det duger for deg, uten at du skal begynne å "oppfinne hjulet igjen", så skal du være glad for at du bare får noen få "lure" svar.
Ta dine konstruksjonstegninger til bygningsmyndigheten og til din kontrollansvarlige, så skal du få se på "lure svar"!
Hmm...
Ser ut som jeg har gjort en misforståelse, en betydelig sådan.
...eller husker noe feil.
Jeg skal undersøke saken og kommer tilbake.
Tar gjerne imot svar på øvrige spørsmål i mellomtiden!
Fuktsperren, hvordan skal man bygge den inn mellom yttervegg og innervegg?
Ingen av de forslagene så spesielt bra ut. Prøv å få til et installasjonssjikt innenfor plasten.
Hadde jeg bygget et hus med murverk, hadde jeg brukt blokker av lettballastbetong. Da slipper du fuktsperre annet enn i våtrom. Vegg sett utenfra:
10 puss
100 btg
200 isolasjon
250 btg
5 naturgips
ME: Ja, jeg synes du tenker litt feil her. Plate på mark er nok den vanligste måten å bygge småhus på i dag, og det finnes selvfølgelig gode grunner til det.
Om man vil bygge billig, typ fritidshus eller gjestehytte, så kanskje plintgrunn hadde vært aktuelt, da slipper man de verste fuktfellene med krypgrunn, men man går glipp av en del fordeler med å bygge direkte på bakken.
Inget av de der forslagene så særlig bra ut. Prøv å få til et installasjonssjikt innenfor plasten.
Hadde jeg bygd et hus med murverk hadde jeg gått for blokker av lettballastbetong. Da slipper du fuktsperre annet enn i våtrom. Vegg sett utenfra:
10 puss
100 btg
200 isolering
250 btg
5 naturgips
Søk på Leca - produseres av Weber - de har en prosjekteringsmanual som i hvert fall tidligere kunne lastes ned i pdf-format. Der kan du se ulike konstruksjonseksempler.
Så vidt jeg vet, blir det ikke brukt i særlig stor grad lenger. Det finnes visse fordeler - for eksempel når man arbeider med prefab, men for deg som antagelig kommer til å bygge huset selv, slik jeg forstår det, ser i alle fall jeg ingen fordeler.
Jeg har i løpet av dagen tenkt på en ting:
Når man fyrer med ved tas luft.
Hvis man tar luft innenfra, må kald luft sive inn for å erstatte den luften som ved-ovnen forbruker.
Hvis man tar luft utenfra, beholder man den varme luften inne.
-Kan man ta luft fra krypkjelleren for å slå to fluer i en smekk?
1. Man beholder varm luft inne.
2. Man får en bedre ventilasjon av krypkjelleren.
ved at ovnen suger ut luften derfra.
Jeg gjør så. En luftkanal munner ut i gulvet foran peisen. Peisen suger inn den kalde luften, forbrenner oksygenet og sender røyken ut gjennom skorsteinen.
Tar man luften fra tilluftsventilene risikerer man kaldtrekk, ikke så gøy å ha over sofaen eller andre steder.
Men start med å velge grunnkonstruksjon og type rammeverk. Tilluften til peisen kommer i kapittel 6.
Man pleier så vidt jeg vet ikke å bygge slik - 3 meter er veldig mye. Jeg tror det hadde vært bedre å fylle ut den der volumer hvis man ikke skal bruke den til noe.
Å ha fjell der nede er heller ikke problemfritt. Ofte har man vann som er bundet til fjellets overflate eller trenger frem gjennom sprekker - det kan være ganske store mengder.
Det er vanskelig å si noe generelt - men jeg tror at en plate på mark er bedre.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.