Jeg skal bytte et gammelt låvetak og er litt usikker på bruk av kondensbeskyttelse.
I dag er det:
plater på innsiden av takstolene.
Derpå ca 10cm isolasjon på platene
Grove lekter cirka CC-100 på takstolene
Asbestplater skrudd i lektene.
Jeg tenkte først å bygge et standardtak med rupanel, papp og lekter, men noen foreslo å bare legge kondensplast eller lignende under platen og droppe både rupanel og papp. Dette er visst ganske vanlig på nye tak til driftsbygninger, og det sparer selvsagt mye arbeid og litt penger. Jeg har derimot aldri brukt denne metoden og har ikke funnet noen pedagogisk beskrivelse av den på nettet slik jeg gjorde da jeg byttet et vanlig tak i fjor. Jeg har i hvert fall fått tak i "armert folie" som skal være laget for formålet, og det jeg lurer mest på er:
Skal jeg legge folien oppå takstolene og så lekte opp for platen, eller skal jeg legge folien oppå lektene rett under platen?
Hvordan håndterer man takutstikket? Bretter jeg folien rundt nederst, eller lar jeg den henge i samme lengde som platen?
Skal man spikre hvor som helst, eller være nøye med å bare feste der det er overlapp?
Vil folien bli "våt" av platenes kondens og ligge som en fuktig klut mot treverket under? Eller er den så tett at det er risiko for at det dannes kondens av dyrenes fuktighet nedenfra i stedet? Begge alternativene føles dumme...