Tror trappeoppgangen (som er mot nordgavlen) var ment å være kaldstilt. Er bare enkelt glass i vinduene også. (Koblede rammer ellers). Tre etasjer pluss kjeller (eller to etasjer med innredet loft kanskje det er formelt). Steinplater for ovner i alle rom, hjerteveggene er i tegl en halv meter nærmest pipen.

/Andreas

Martin_B Martin_B skrev:
Uten å ha sett selve huset synes jeg ikke den der planløsningen ser helt original ut heller.
Min ville gjetning, basert på tegningen, er at originalhuset er det som i dag er Spisestue, Kjøkken, Stue samt delen med trappen.

Det ser på tegningen ut som at Bad, Vindfang, Oppholdsrom, samt Soverom har blitt lagt til i ettertid.

I så fall burde den gulmarkerte veggen på tegningen være en bærevegg, og burde være av plank såfremt ikke huset ellers er et teglhus, for da burde det være en teglsteininnvendig vegg, men det virker det jo definitivt ikke være med tanke på hvor pass tynn veggen er.

Min gjetning er at den der veggen har blitt bygget om gjennom årene og kanskje er regler opp og fylt opp med lettbetong eller en annen veldig merkelig løsning.
Det stemmer at soverommet ble lagt til på 60-tallet. Det som i dag er badet var tidligere et av original-soverommene og vindfanget var badet.

elpaco elpaco skrev:
Dra til en ordentlig byggevarehandel og du kan få skru opp til 150mm. Med justus utmerkede redegjørelse så ville jeg i det minste skru 80mm + konsolltykkelse. Dere har vel neppe tv-feste som bygger 35mm? Det pleier jo å være stål på 2mm ...
Nei, det som skulle settes opp nå var to konsoller nedenfor TV-en, altså ikke TV-en i seg selv, den skal opp senere.

Nå er konsollene oppe uansett. At veggen var av ulikt materiale ble ganske åpenbart for det var tregt som bare det å få i skruen på høyre side, mens den gikk rett igjennom på venstre side.

To hyller med ujevne kanter på en hvit vegg, en potteplante på den øverste hyllen, stålampe til venstre.

• Liker
justusandersson og 1 annen
  • Laddar…
O Oxymoron skrev:
Nei, det som skulle sette opp nå var to konsoller nedenfor TV-en, altså ikke TV-en i seg, men den skal opp senere.
Ja se der, der ser man ulempen ved å ikke være nøye med hvordan man formulerer seg. Du skriver nemlig uttrykkelig TV og hylleplan. Men nå har du svar på begge.

elpaco elpaco skrev:
Ja titta, der ser man ulempen av å ikke være pinlig nøye med hvordan man formulerer seg. Du skriver nemlig uttrykkelig TV og hylleplan. Men nå har du svar på begge.
Ja, TV-en skal opp, men konsollene var til hylleplanene. TV-en kommer festes i et Vesafeste som så skal opp på veggen. Fortsatt usikkert med hvilken plugg siden det er uklart hva veggen akkurat i midten er laget av. Må teste å bore på et omtrent der festet skal sitte og se om det er planke eller gipsplate der.

O Oxymoron skrev:
Ja, TV-en skal opp, men konsollene var til hylleplanene. TV-en kommer festes i et Vesafeste som så skal opp på veggen. Fortsatt usikkert med hvilken plugg siden det er uklart hva veggen akkurat i midten er laget av. Får teste å bore på et omtrent der festet skal sitte og se om det er planke eller gipsplate der.
O Oxymoron skrev:
Ja, TV-en skal opp, men konsollene var til hylleplanene. TV-en kommer festes i et Vesafeste som så skal opp på veggen. Fortsatt usikkert med hvilken plugg siden det er uklart hva veggen akkurat i midten er laget av. Får teste å bore på et omtrent der festet skal sitte og se om det er planke eller gipsplate der.
Hvorfor prøveborre? Prøv å skru fast festet med lange skruer, dra i festet og se om det sitter. Steg to er vel å komplettere med eventuell plugg om det skulle trenges. Hvorfor komplisere ting?

GoC GoC skrev:
Hvorfor prøveborre? Prøv å skru fast festet med lange skruer, dra i festet og se om det sitter. Steg to er vel å komplettere med eventuell plugg om det skulle trenges. Hvorfor komplisere ting?
Bra spørsmål, fordi alle de vi har snakket med sier at en TV med denne vekten må festes med ordentlig plugg? (og som vi alle vet trenger forskjellige vegger forskjellige plugg)
Hele dette startet med at jeg ikke kunne si hva veggen var laget av til TV butikken, så de ville at jeg skulle finne ut av det før de kunne sende en installatør. For å teste valgte jeg å prøve å sette opp hyllene først. Nå vet jeg at veggen er laget av forskjellige materialer, men usikker på hvor "grensen" går.

O Oxymoron skrev:
Bra spørsmål, for alle de vi har snakket med sier at en TV med denne vekten må festes med ordentlig plugg? (og som vi alle vet så trenger forskjellige vegger forskjellige plugger)
Hele dette begynte med at jeg ikke kunne si hva veggen var laget av til TV-butikken, så de ville at jeg skulle finne ut av det før de kunne sende en installatør. For å teste valgte jeg å prøve å sette opp hylleplatene først. Nå vet jeg at veggen er laget av forskjellige materialer men usikker på hvor "grensen" går.
Det er jo bare å dra til skruene og henge seg i festet. Det merkes jo når skruene begynner å dra ordentlig. Gjør de ikke det, så må man enten bytte skruer eller plugge. Festet sitter vel med minst fire skruer og fem kilos belastning per skrue er jo ingen kjempestor belastning.
Skulle tro at den der TV-butikken bare har moderne enkelgipsvegger i tankene, eller om det er en murt teglvegg, og da trengs det jo plugger.

Et triks er å sette festet på en større treplate (samme format som TV men 5-10 cm større), og skru fast platen i veggen isteden da er du mer fri til å finne steder hvor skruene fester. Forsenkede skruehull selvfølgelig, som sparkles igjen. Platen males f.eks. i samme farge som dørkarmene eller i en annen hyggelig farge.

• Liker
bearmaniac
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.