Hei, håper dette er riktig avdeling. Jeg vil gjerne montere en TV på veggen og deretter ha to hyller under. Hyller og konsoller er kjøpt. Mitt problem er at jeg ikke har noen anelse om hva veggen er laget av og har dermed vanskelig for å vite hva slags plugger jeg skal skaffe. Jeg har brukt en stendersøker, og TV-en vil ikke kunne festes i en stender. Huset er fra begynnelsen av 1920-tallet, men denne veggen kan godt være ny. Jeg har tatt av telefonkontakten, og da ser det slik ut.
Har også boret et hull her for å se om man kommer ut på den andre siden så å si. Men det som kommer ut føles mer som trefibre. Har dere noen tips om hva jeg skal bruke her? TV-en kommer til å veie ca. 20 kilo pluss vesafestet. Hver planke er 140 cm lange og veier ca. 5 kilo hver. Hadde tenkt meg to konsoller per planke.
Hilfe, har utsatt dette i 6 måneder, men nå må de opp.
Veggens kjerne kan (med stor sannsynlighet) bare bestå av ett av to alternativer. Enten er det plank av tre, trolig 3 tommer tykke, eller så er det murt murstein. Utenpå er det i begge tilfeller puss som deretter i nåtid er dekket med en gipsplate. Hvis det er en plankvegg, er det trolig sprekkerpanel og vassmatte mellom planken og pussen.
Den enkleste måten å avgjøre hva det er, er å måle veggens tykkelse ved et vindu. Er det en mursteinsvegg, bør tykkelsen være rundt 30 cm. Er det en plankvegg, så er tykkelsen rundt 15 cm.
For oppsett i en plankvegg gjelder det å ha tilstrekkelig lange skruer. Gå til en riktig jernvarehandel. De kan trenge å være smalere enn hva som er normalt for lengden. I en mursteinsvegg foreslår jeg såkalte spikerplugger.
Takk, burde kanskje sagt at dette er en innervegg mellom stue og gang. Den er ca. 11 cm tykk. Forsøkte å kjøpe plugg på to ulike byggevarehus, men de mente at jeg må vite hva slags materiale det er, ellers vil dette ikke fungere. Akkurat nå har jeg kjøpt 70 mm skruer til mine konsoller som er ca. 35 mm tykke. Usikker på om det er nok nå.
Ser ut som noen satt gips utenpå pusset/murt vegg. Jeg håper at øvrige installasjoner av el ikke ser ut som den til telefon.
Nei, jeg tror ikke det. All el har blitt gått gjennom for et par år siden. Selv om det ikke er noen garanti, så var det et seriøst firma. Men selvfølgelig går det også el der jeg vil sette opp TV-en.
Her er et bilde av hele veggen. Der jeg har markert, men på den andre siden av veggen sitter sikringsskapet.
Da er det en plankevegg med puss og gips på begge sider. 13+15+50+15+13 = 106 mm omtrent pluss litt gamle lag av tapet. 70 mm skrue er for kort om konsollen bygger 35 mm. Du må opp til 90 mm. Har du uflaks havner du i en fuge mellom plankene, da må du forskyve montasjen i sidelengs.
Da er det en plankevegg med puss og gips på begge sider. 13+15+50+15+13 = 106 mm omtrent pluss litt gamle lag med tapet. 70 mm skrue er for kort om konsollen bygger 35 mm. Du må opp til 90 mm. Har du uflaks havner du i en fuge mellom plankene, da må du forskyve montasjen i sidelengs retning.
Dobbeltsjekket med mannen nå, han mener at det ikke er planker, men mer som sponplate. At det som kom ut med boret mer var som lo. Jeg kunne ikke selv avgjøre hva det var for noe. Når det gjelder skruene, er de bare 4mm tykke og 70. Kan absolutt bytte dem til lengre. Spørsmålet er som sagt bare hva jeg skal bruke for plugg til det hele.
Sponplate fantes ikke på 1920-tallet. Man ser tydelig på lister og dørkarmer på det siste bildet at det er en originalvegg. Prøv å skru inn en skikkelig lang skrue og se om den får feste. Det trengs ingen plugg til en plankevegg selv om den er pusset.
Luddet kan være treetex, hva det nå har i veien for å gjøre det, ble brukt før som isolering på innsiden av yttervegger.
Prøv å bore et stort hull bak teleuttaket så kan du sjekke der hvordan de forskjellige lagene ser ut. Hullet blir jo uansett dekket av uttaket, så det er like greit å ta i skikkelig.
Jeg har også tenkt på treetex men tror ikke (dvs vet ikke) det fantes på 1920-tallet. Veggen trenger heller ikke være symmetrisk oppbygd. Den kan ha forskjellige lag på de ulike sidene. Jeg har selv bodd ganske lenge i forskjellige plankehus. I det som var bygd i 1929 måtte jeg bevæpne meg med skruer i lengder fra 30 til 100 mm når jeg skulle feste opp noe. Man kunne ikke ta noe for gitt.
Luddet kunne være treetex, hva det nå har der å gjøre ble det brukt tidligere som isolasjon på innsiden av yttervegger.
Prøv å bore et stort hull bak telefonuttaket så kan du sjekke der hvordan de forskjellige lagene ser ut. Hullet vil jo uansett dekkes av uttaket så det er like greit å ta i skikkelig.
Hei, det var akkurat det vi gjorde nå nettopp. Slik ser det ut.
Listene er ikke original, men satt på av tidligere eiere. Denne veggen kan være original eller nylig satt opp. Det vet jeg rett og slett ikke.
Det ser ut som noen form for trefiberplate, men den må jo sitte på noe. Jeg ser nå at fotlisten ikke er fra 1920-tallet. Det er kanskje en nyere vegg tross alt. Kan du ikke legge ut en plantegning så man ser sammenhengen bedre?
Dessverre er meglertegninger ikke helt pålitelige, men det ser likevel ut som at veggen alltid har vært der. Jeg kan heller ikke se noen fornuftig grunn til at den skulle være av en annen utførelse enn de andre innerveggene. Jo mer jeg ser på spånet desto mindre synes jeg det ser ut som treetex eller en annen variant av trefiber, men snarere en slags skadet tre som flises når dere borer. Prøv å se om dere kan få en rimelig lang skrue til å feste på et annet sted. Løsningen på deres problem er kanskje å bruke en kryssfinerplate med mange festepunkter som mellomlegg?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.