Jeg skal støpe en masse meter bjelker av leca u-blokk 190x190x590. Hvor stort volum er rommet i u-en per blokk?
Uansett hvor mye jeg googler finner jeg ingenting. I verste fall får jeg fylle en blokk med grus eller noe og teste, men synes det burde finnes info et sted. Min kvinne hadde slått meg gul og blå om jeg bruker hennes dl-mål til annet enn matlaging!;)

Grunnen til spørsmålet mitt er at jeg beregner materialet som trenger å kjøpes inn og vil ikke ha for mye finbetong til overs etter jobben...

Sikkert enklest å måle på en blokk!
Bredde x høyde x lengde = volum

Jeg regnet ut for mine bjelker/mønekroner at rommet er litt mer enn halve bredden og halve høyden på blokken, sånn cirka..
Altså 12x12x60cm.

Ta heller med en eller et par sekker for mye (25kgs!) i stedet for å stå der med for lite. En sekk koster jo ikke mer enn 50 kroner...

Ikke glem armeringen! ;-)
/Mvh
Thomas

Jeg kommer til å støpe 100+ meter, og da går det litt ekstra. Jeg kjøper heller en storsekk ekstra i slike tilfeller siden det er noen andre småstøpninger også.

Jeg synes det er merkelig at det ikke ser ut til å være spesifisert noe sted!

Dra til et byggevarehus og mål, alternativt ring Finja eller annen leverandør. Ring ellers en seriøs byggevarehandel (ikke bauhaus etc) og spør deres proffselgere, de vet. Når jeg hadde spørsmål, så var de veldig hjelpsomme både på Finja og byggevarehandelen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.