68.456 lest ·
47 svar
68k lest
47 svar
Hvor mye påvirkes styrken til bjelkelag og takstol ved utsparinger i henhold til bildet?
Medlem
· Stockholms Län
· 702 innlegg
Har bare fått opp stolpene enn så lenge, venter på våren så jeg kan male limtrebjelkene før jeg løfter opp dem. Tanken er at takstolene går mellom limtrebjelkene (bærebjelkene) så det flukter i overkant (takstolene er mye slankere enn limtrebjelkene).
Planen er å først montere utstikkbitene av takstolen typ 30-50cm (skru fra innsiden) og så selve takstolen som hviler på en regel skrudd mot bærebjelken.
Planen er å først montere utstikkbitene av takstolen typ 30-50cm (skru fra innsiden) og så selve takstolen som hviler på en regel skrudd mot bærebjelken.
Som jeg leser femitolvs innlegg så tror jeg denne skruen er til for å skru tvers gjennom treverket for å unngå spalting (men selv hadde jeg brukt termen spjælking, som jeg tror er vanligere når det gjelder treverk).Barnrikehuset skrev:En sånn skrue, hva tjener man på at den ikke har en ugjenget del innerst? Blir den som en armering i konstruksjoner der man tror at strekkfastheten i en viss retning må økes? F.eks. som i dette tilfellet der risiko for «kløyving» foreligger.
Den duger ikke til å sammenføye to detaljer (om man ikke forborrer) men kun være til solide enkeltdeler?
Det blir liksom ingen klemlengde å snakke om, men det er kanskje ikke så viktig i tre...
Antar at hodet mer er til for å skru i og ikke har noen funksjon som lastbærer.
For øvrig en kul skrue som ser ut til å finnes i dimensjoner opp til 300 mm.
Omtrent som litt armering i treet.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Påvirkes salgspris om det er plate på mark eller søylefundament?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Hammerbånd av limtre på stolper, konstruksjon
Vegg uten hammerband og syll?
FTX - hur påverkas samtalsljud och liknande mellan rummen i villa?
Ventilation -
Hur påverkas bärigheten om man jackar ur bärlinan?
Utbyggnad och tillbyggnad