Har bare fått opp stolpene enn så lenge, venter på våren så jeg kan male limtrebjelkene før jeg løfter opp dem. Tanken er at takstolene går mellom limtrebjelkene (bærebjelkene) så det flukter i overkant (takstolene er mye slankere enn limtrebjelkene).

Planen er å først montere utstikkbitene av takstolen typ 30-50cm (skru fra innsiden) og så selve takstolen som hviler på en regel skrudd mot bærebjelken.

Høres ut som en kjempegod idé.

Mikael_L
Barnrikehuset skrev:
En sånn skrue, hva tjener man på at den ikke har en ugjenget del innerst? Blir den som en armering i konstruksjoner der man tror at strekkfastheten i en viss retning må økes? F.eks. som i dette tilfellet der risiko for «kløyving» foreligger.

Den duger ikke til å sammenføye to detaljer (om man ikke forborrer) men kun være til solide enkeltdeler?

Det blir liksom ingen klemlengde å snakke om, men det er kanskje ikke så viktig i tre...

Antar at hodet mer er til for å skru i og ikke har noen funksjon som lastbærer.

For øvrig en kul skrue som ser ut til å finnes i dimensjoner opp til 300 mm.
Som jeg leser femitolvs innlegg så tror jeg denne skruen er til for å skru tvers gjennom treverket for å unngå spalting (men selv hadde jeg brukt termen spjælking, som jeg tror er vanligere når det gjelder treverk).

Omtrent som litt armering i treet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.