68.456 lest ·
47 svar
68k lest
47 svar
Hvor mye påvirkes styrken til bjelkelag og takstol ved utsparinger i henhold til bildet?
Du kan sikkert lykkes med din konstruksjon, og å være nøye ved innkuttene gjør også sitt til. Men jeg ville gjort to andre tiltak som ikke gjør utseendet spesielt mye klumpete, men tilføyer ganske mye ellers.
1. For å motvirke oppsplitting som KOW skrev om og samtidig øke styrken på bjelkene, skru på innsiden og nederkanten av bjelkene en 50x50 som åsene hviler på og samtidig stiver opp bjelken på en vettig plass ut fra nøytrallaget.
2. Ikke felle inn tverrliggerne som taket festes i, men trekk fast de ytterste over bjelkenes toppside, så forsegler du den siden kraftmessig også. Fas bjelkenes overkant så alt ligger kloss an der. Med rimelig spinkle dimensjoner på stenderne forstyrrer de ikke mye selv om de ligger oppå.
1. For å motvirke oppsplitting som KOW skrev om og samtidig øke styrken på bjelkene, skru på innsiden og nederkanten av bjelkene en 50x50 som åsene hviler på og samtidig stiver opp bjelken på en vettig plass ut fra nøytrallaget.
2. Ikke felle inn tverrliggerne som taket festes i, men trekk fast de ytterste over bjelkenes toppside, så forsegler du den siden kraftmessig også. Fas bjelkenes overkant så alt ligger kloss an der. Med rimelig spinkle dimensjoner på stenderne forstyrrer de ikke mye selv om de ligger oppå.
Siterer verktøyguruen fra en annen tråd.
"Når det gjelder bjelkesko og skråskruing.
Jeg bruker aldri bjelkesko eller vinkler ved synlig montering, ser for j-lig ut. Skru og lim en 45x45 på bæringen i stedet og sett takstolene på denne. En skrue ovenfra og en skrue nedenfra så sitter den.
Se på bildet hvordan jeg mener."
http://mobil.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=106348&d=1393368788
Og jeg er enig, sånn skal det se ut!
"Når det gjelder bjelkesko og skråskruing.
Jeg bruker aldri bjelkesko eller vinkler ved synlig montering, ser for j-lig ut. Skru og lim en 45x45 på bæringen i stedet og sett takstolene på denne. En skrue ovenfra og en skrue nedenfra så sitter den.
Se på bildet hvordan jeg mener."
http://mobil.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=106348&d=1393368788
Og jeg er enig, sånn skal det se ut!
Medlem
· Blekinge
· 11 708 innlegg
om du vil ha takstoler og bjelkelag i samme nivå finnes det bare bjelkesko i galvanisert stål som alternativ. Utskåring svekker veldig på bjelkelaget (ikke toppsvill, det er noe helt annet).
Om du vil doble så kan du ta sidelinjen som 120x45 og da er det den som bestemmer bæreevnen, dvs det er ikke nok.
Om du er ute etter utseendet så anbefaler jeg smidde jernskor, kan lages av vinkeljern.
Om du vil doble så kan du ta sidelinjen som 120x45 og da er det den som bestemmer bæreevnen, dvs det er ikke nok.
Om du er ute etter utseendet så anbefaler jeg smidde jernskor, kan lages av vinkeljern.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 innlegg
Altså skal hele takutstikket henge i bjelkesko? Vet ikke hvor langt jeg har tenkt meg men kanskje 30-50 cm. Føles jo ikke som man vil være der ute på det taket. Blir det stødig tror du?Mattiaz skrev:
Medlem
· Blekinge
· 11 708 innlegg
Det er stor forskjell i holdfastheten om man gjør uttak ved enden (som i bildet fra Peter2400) eller midt i.
Det jeg forsøkte å beskrive i #16 er likt bildet i #18, men prinsippet brukes ved begge bjelkene og med utsparing også for overheng. Gjør man det slik og eventuelt også pkt 2, finnes det ingen problemer med styrke eller stabilitet, dessuten slankt og pent.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 innlegg
Mener du en 45x45 på hver side av den ytre bjelkelagen?GK100 skrev:
Og en utsparing i overkant bjelkelag og underkant takstol? Eller bare kappe takstolen/åsen?

I prinsippet bare disse to delene og naturligvis med utsparing som du var inne på fra starten. C kan skråskjæres litt øverst slik at 2 følger helningen på D når den er på plass. Og spissen på D som hviler mot 1 kan også tilpasses så de ligger an der. Og det samme, bare omvendt, ved den andre bjelken, bjelker som 2 legges tvers over så mange som kreves for taket ellers.
Gjør en vanlig vegg. Sett bærebjelken på innsiden av veggen og utenpå stenderne, ikke innfelt som man gjør når man forsterker en vegg. Takstolene vil nå hvile på bærebjelken som du skal skru fast med grove skruer.
Grundstött
· Halland
· 28 348 innlegg
Ja det du vil oppnå er nok ganske vanskelig. Jeg vet den korrekte løsningen, kommer til den på slutten av innlegget. 
Men en løsning kan være å rett og slett henge takbjelkene på innsiden av bjelkene som beskrevet i innlegg #19, men man kan gjøre det litt finere som beskrevet i innlegg #16 og #18.
Da er så spørsmålet hvordan du får til en utstikkende takfot, om et slikt ønskes, hvilket jeg fikk for meg.
Det kan ev. gå an å skru inn korte lekter skrått og deretter forsterke med flattjern på oversiden skrudd i takbjelke og takfotlekter pbs om bjelken.
Jeg er virkelig ikke sikker på om dette funker, det føles som at det er fare for at takfoten begynner å henge ned litt etter et år, men bedre idé enn det klarer jeg ikke å komme opp med.
Men men, jeg vet den rette løsningen
, en slik konstruksjon skal selvfølgelig sveises sammen av stålbjelke (/firkantsrør).
Men en løsning kan være å rett og slett henge takbjelkene på innsiden av bjelkene som beskrevet i innlegg #19, men man kan gjøre det litt finere som beskrevet i innlegg #16 og #18.
Da er så spørsmålet hvordan du får til en utstikkende takfot, om et slikt ønskes, hvilket jeg fikk for meg.
Det kan ev. gå an å skru inn korte lekter skrått og deretter forsterke med flattjern på oversiden skrudd i takbjelke og takfotlekter pbs om bjelken.
Jeg er virkelig ikke sikker på om dette funker, det føles som at det er fare for at takfoten begynner å henge ned litt etter et år, men bedre idé enn det klarer jeg ikke å komme opp med.
Men men, jeg vet den rette løsningen
Medlem
· Stockholms Län
· 702 innlegg
Det hadde vært slankt og fint! Men har jeg problemer med å dimensjonere tre der det finnes massevis av gratis beregningshjelp blir nok en sveiset stålkonstruksjon hakket verre. Kanskje skal slenge opp en Haki med kanalplast på
.
Spøk til side heller det mot å droppe takutstikk og flytte ut den ytre bærbjelken i stedet. Da kan man nok sette takrennen direkte på bærbjelken også.
Spøk til side heller det mot å droppe takutstikk og flytte ut den ytre bærbjelken i stedet. Da kan man nok sette takrennen direkte på bærbjelken også.
Medlem
· Blekinge
· 11 708 innlegg
Det finnes et annet tre med lignende tema. Der ble også bruk av bjelkesko diskutert som en mindre tiltalende metode. Et bedre forslag var å slå en 45x45 regel mot bæringsbjelken i flukt med undertaket slik at du får en hylle å sette takstolsbalken på. Der kan du lett ta ut 45 mm uten å redusere bæreevnen.