Har lett videre på YT. Mengden (omdreininger) tape virker sparsom på mange klipp. Lin virker tydeligere med at det skal gå opp til gjengen, ikke over. Denne videoen virker fornuftig!? https://www.youtube.com/watch?v=bFXgwO9qszY
Lin virker faktisk bedre:)

Min erfaring med lin, er at det aldri lekker. De gangene jeg har laget tape tetninger, så pleier jeg å måtte gjøre det om 2 - 3 ganger, enten så presses alt sammen til en klump bak gjengen, eller så blir det ikke tett.

Med lin så har jeg opplevd noen ganger, kanskje 3 ganger av 200 koblinger, at linen presses ut når man gjenger det sammen. Men ellers så blir det alltid tett. Lin har fordelen at det sveller av vann, så det er i viss grad selvtettende.

• Liker
RoBo og 1 annen
  • Laddar…
Bruker også lin hver gang, selv for spinkle dimensjoner. Det går raskest og blir tett hver gang. Riss opp gjengene, trekk ut lin så det ikke er noe floker, legg på fra rørenden og følg gjengen. Avslutt med å legge på pasta så det metter lin godt og ved å vri det inn med fingrene. Deretter er det bare å skru sammen.

En ytterligere fordel med lin er at det går an å skru tilbake litt uten at det lekker. Det er umulig med tape.

• Liker
simmin
  • Laddar…
Det finnes faktisk tape man kan rygge med....

Loctite 55 :thumbup:

• Liker
Peter2400
  • Laddar…
Filmene i #17 og #18 er langt fra bra utførelse.

- Hvorfor låse første omgangen på tvers? Det tilfører ingenting mer enn en bulkighet. Unødvendig.
- Ser ingen riss i gjengene. En bra forsikring mot sklir lin.
- Avslutt ikke påleggingen lengst fram i rørtippen.
- Ofte lettes påleggingen om man dropper pasta i gjengebunnen. Men her finnes ulike skoler.
- Litt for lite lin. Skal være litt, litt til.

MathiasS skrev:
Det finnes faktisk tape man kan bakke med....
Ja, det er sant. Jeg uttrykte meg uklart, det er ikke "umulig" men for den jevne høne som kjøper en gjengteip i nærmeste busk så vil denne få en tape som lekker om man bakker.

Men ikke engang loctite 55 får meg til å forlate mitt lin.

Staffans2000
M MagHam skrev:
Filmerna i #17 och #18 är långt ifrån bra utförande.

- Varför låsa förstavarvet på tvärs? Det tillför ingenting mer än en bullighet. Onödigt.
- Ser inga ritsar i gängorna. En bra försäkring mot kanande lin.
- Avsluta inte påläggningen längst fram i rörspetsen.
- Oftast underlättas påläggningen om man skippar pasta i gängbotten. Men här finns olika skolor.
- Aningen för snålt med lin. ska vara lite, lite till.
-Enklare i början att hålla fast linet, så det inte snurrar med.
-Behövs bara på mässing.
-Jo! Då låses linet fast när kopplingen gängas på.
-Håller med.
-Gärna ganska mycket till.

Summa sumarum: -Med lite mer lin, är instruktionen riktig.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.