16.299 lest ·
8 svar
16k lest
8 svar
Hvor mye bygger flislim, akseptable plateforskjeller?
Hvor mye kan man bygge ut ekstra med flislim?
Jeg finner bare gamle tråder om hvilken tykkelse på limet man skal ha generelt i normale tilfeller. Og at det ser ut til å gå bra å sparkle med flislim. Nevnes dog ingen detaljer om hvor mye man tør å sparkle ut.
Tilbygget stikker ut 4mm mer. Trenger å kompensere det på øvrige detaljer slik at flisene blir i linje.
Jeg finner bare gamle tråder om hvilken tykkelse på limet man skal ha generelt i normale tilfeller. Og at det ser ut til å gå bra å sparkle med flislim. Nevnes dog ingen detaljer om hvor mye man tør å sparkle ut.
Tilbygget stikker ut 4mm mer. Trenger å kompensere det på øvrige detaljer slik at flisene blir i linje.
På vegg er det helt kjørt å justere nivåforskjeller med fixen. Flisene begynner å gli med en gang hvis det blir for tykt med fix. Om du nå gidder å stabilisere flisene med snor/pappbiter/kryss eller lignende så de ikke glir, blir det likevel veldig vanskelig å få det pent fordi det lett blir fogsprang med et tykt lag fix. I tillegg får man et slit med fix som siver ut i fugene.
Så hvis du vil gjøre det lett for deg, juster før du setter fliser. Noen form for sparkel høres passende ut. Stift opp noen 4mm tykke lister og sparkle til deres nivå, så blir veggen glatt, på samme måte som man pusser en vegg. Jeg er ikke så kjent med sortimentet til bruk og sparkelleverandører lenger, så jeg kan ikke gi deg noen tips om passende sparkel. Flisefix høres likevel ut som et dyrt og tungvint alternativ sammenlignet med noe som er ment å brukes som sparkel.
Edit: Hvis det bare er bak en halv flisrad eller så, pleier det å gå bra å legge litt ekstra fix, men jeg oppfattet det som om det er større områder du har problemer med.
Så hvis du vil gjøre det lett for deg, juster før du setter fliser. Noen form for sparkel høres passende ut. Stift opp noen 4mm tykke lister og sparkle til deres nivå, så blir veggen glatt, på samme måte som man pusser en vegg. Jeg er ikke så kjent med sortimentet til bruk og sparkelleverandører lenger, så jeg kan ikke gi deg noen tips om passende sparkel. Flisefix høres likevel ut som et dyrt og tungvint alternativ sammenlignet med noe som er ment å brukes som sparkel.
Edit: Hvis det bare er bak en halv flisrad eller så, pleier det å gå bra å legge litt ekstra fix, men jeg oppfattet det som om det er større områder du har problemer med.
Sist redigert:

Det ville vært om jeg tok 6mm gips samt noen 4mm treplate for å få alt til å gå i linje.. om det nå i det hele tatt finnes 4mm treplater..
det er ikke småbiter med fliser, men store plater som bildet viser.
Våger man sette 6mm renoveringsgips der det mangler. Og da bare trenge å "sparkle" akkurat den lille boksen enn alle de gamle ferdig gipsede?
Eller 10mm kryssfiner uten gips?
Eller Furuplywood 4mm + 6mm gips
Eller 10mm kryssfiner uten gips?
Eller Furuplywood 4mm + 6mm gips
Sist redigert:

Tenk at side 1,2,3 skal gipses og flislegges.
Bør jeg gjøre så 2 er så smal som mulig ved å senke 1&3 gipsen 13mm ekstra og blir som vegger for 2an.
Eller skal jeg gjøre som på bildet. Slutte i linje med lekten og gjøre et bredere lokk av 2an.
Smalere lokk, mindre belastning/risiko for at den slipper. tenker jeg nå i etterkant.
Klikk her for å svare