17.322 lest ·
66 svar
17k lest
66 svar
Hvor kjøper man fornuftig treverk?
Jeg har handlet alt mitt virke og OSB på XL-Bygg Faringe i Vinsta. Alt rett og fint, så lett å velge ut det jeg vil ha.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 innlegg
Å bygge med 1/10 mm presisjon med trelekter og osb føles litt vel overambisiøst?
Renovator
· Stockholm
· 20 336 innlegg
1/10mm var jo en spøk
man får regne inn snøret når man passerer så får du iallfall på millimeteren riktig
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 innlegg
Jaha, man vet aldri. Jeg har lest og hørt mye rare ting.
Renovator
· Stockholm
· 20 336 innlegg
Det beistet fikser jo ikke yttermål 
Edit: har faktisk en slik, men den brukes ikke mye for trekonstruksjoner
Edit: har faktisk en slik, men den brukes ikke mye for trekonstruksjoner
Renovator
· Stockholm
· 20 336 innlegg
Det nok bare så at du er en omstendelig mer pirkete person enn de aller fleste ... vi andre som forstår at tre er et levende materiale bruker shims for å kompensere treets naturlige krumninger ... http://biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Ovrigt/Mellanlagg-194741/AndersMalmgren skrev:
som sagt, kjøp stålregler i stedet, de er rette og formstabile.
Renovator
· Stockholm
· 20 336 innlegg
Neidu, den gubben går ikke, vi som har vært med en stund vet at det var bedre kvalitet før. Nå stresses trærne fram og det gjør at de slår seg når de kommer inn i varmen, samt treet er mye mykere.
Forbo skrev:
Det gjelder også å vite hva og hvor man skal måle samt godkjente toleranser for det man måler....
Hvis man vil ha høy nivå på byggingen med små toleranser, må man velge materialer som kan oppfylle disse kravene. Man kan ikke velge materialer som har toleranser i seg selv som ligger langt utenfor det forventede sluttresultatet.
En 11 mm OSB 3 plate har jo, avhengig av produsent, bare den et spenn som kan ligge mellom ca 10,2-11,8 mm målt minst 50 mm inn fra kanten. Bare dette innebærer at et skyvelære ikke engang er et passende måleinstrument.
OSB er i utgangspunktet ikke et presisjonsmateriale.
En høvlet 45 x 45 regel som brukes kan ligge mellom 44 - 46 mm ved fuktighetsinnhold på 20 %, og hvis så treverket kommer ut av tørkingen med 16 % stemmer ikke engang de verdiene lenger.
Så skal jo OSB bare være en forsterkning og bærer av en annen plate, sannsynligvis gips som i seg har en toleranse, men som vanligvis er ganske rimelige.
Men siden gipsplatens skjøt ikke skal komme på samme sted som OSB-platens, men derimot få sin skjøt midt på OSB-en, vil ikke eventuelle feil i tykkelsen på OSB spille noen større praktisk rolle.
Men som sagt, hvis man vil få ned toleransene, så velg annet grunnmateriale fra starten..
Hvis man vil ha høy nivå på byggingen med små toleranser, må man velge materialer som kan oppfylle disse kravene. Man kan ikke velge materialer som har toleranser i seg selv som ligger langt utenfor det forventede sluttresultatet.
En 11 mm OSB 3 plate har jo, avhengig av produsent, bare den et spenn som kan ligge mellom ca 10,2-11,8 mm målt minst 50 mm inn fra kanten. Bare dette innebærer at et skyvelære ikke engang er et passende måleinstrument.
OSB er i utgangspunktet ikke et presisjonsmateriale.
En høvlet 45 x 45 regel som brukes kan ligge mellom 44 - 46 mm ved fuktighetsinnhold på 20 %, og hvis så treverket kommer ut av tørkingen med 16 % stemmer ikke engang de verdiene lenger.
Så skal jo OSB bare være en forsterkning og bærer av en annen plate, sannsynligvis gips som i seg har en toleranse, men som vanligvis er ganske rimelige.
Men siden gipsplatens skjøt ikke skal komme på samme sted som OSB-platens, men derimot få sin skjøt midt på OSB-en, vil ikke eventuelle feil i tykkelsen på OSB spille noen større praktisk rolle.
Men som sagt, hvis man vil få ned toleransene, så velg annet grunnmateriale fra starten..
Ehm...trærne du kjøper virke fra ble plantet før du ble født, vil jeg troAndersMalmgren skrev:
Renovator
· Stockholm
· 20 336 innlegg
Jeg er oppvokst i et renoveringsobjekt, farsan bygget ut huset i 1987 og da var det mye bedre virke. Det kan man se for han er ikke ferdig ennå så mange regler er fortsatt blåttlagte.
Edit: betonghuset jeg renoverer er 95 år gammelt og ingenting er rett, så det er ikke bare et materialspørsmål
Edit: betonghuset jeg renoverer er 95 år gammelt og ingenting er rett, så det er ikke bare et materialspørsmål
Sist redigert:
Trærne vokser omtrent like fort nå som før
.
Derimot er det mange andre faktorer som skiller, først og fremst er det prispresset som gjør at du ikke får tak i kvalitetsvirke på byggevarehusene, men om du går til en liten sag så skal du se at du kan få ditt virke i akkurat den kvaliteten du ønsker. Men ikke engang før regelte man med kjernevirke
Derimot er det mange andre faktorer som skiller, først og fremst er det prispresset som gjør at du ikke får tak i kvalitetsvirke på byggevarehusene, men om du går til en liten sag så skal du se at du kan få ditt virke i akkurat den kvaliteten du ønsker. Men ikke engang før regelte man med kjernevirke