Jeg har handlet alt mitt virke og OSB på XL-Bygg Faringe i Vinsta. Alt rett og fint, så lett å velge ut det jeg vil ha.

Å bygge med 1/10 mm presisjon med trelekter og osb føles litt vel overambisiøst?

1/10mm var jo en spøk :) man får regne inn snøret når man passerer så får du iallfall på millimeteren riktig

• Liker
hantverkare1
  • Laddar…
Jaha, man vet aldri. Jeg har lest og hørt mye rare ting.

• Liker
mexitegel
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Du får ha en skarp spiss! :D
Mekanisk kvalitetskyvel!
Forkastelig. Neste gang bruker du en kvalitetsmikrometer, ellers kommer det til å bli helt skjevt!

Digital mikrometer med måling 0.15815 tommer, Mitutoyo-merke.

• Liker
Ramnemark
  • Laddar…
Det beistet fikser jo ikke yttermål :)
Edit: har faktisk en slik, men den brukes ikke mye for trekonstruksjoner :)

Vanbeasten skrev:
Jeg har handlet alt mitt virke og OSB på XL-Bygg Faringe i Vinsta. Alt rett og fint, så lett å velge ut det jeg vil ha.
Synes alle ser ut til å ha stort sett samme dritt når det gjelder stendere iallfall

Finnes i mange varianter også for innermål, så det er ingen unnskyldning for å holde på å måle i bare 10-deler... ;)

AndersMalmgren skrev:
Synes alle synes å ha stort sett samme skit når det gjelder regler i hvert fall
Det nok bare så at du er en omstendelig mer pirkete person enn de aller fleste ... vi andre som forstår at tre er et levende materiale bruker shims for å kompensere treets naturlige krumninger ... http://biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Ovrigt/Mellanlagg-194741/

som sagt, kjøp stålregler i stedet, de er rette og formstabile.

Neidu, den gubben går ikke, vi som har vært med en stund vet at det var bedre kvalitet før. Nå stresses trærne fram og det gjør at de slår seg når de kommer inn i varmen, samt treet er mye mykere.

Forbo skrev:
Det er nok bare sånn at du er en omstendelig mer petnøy person enn de aller fleste...vi andre som forstår at tre er et levende materiale bruker shims for å kompensere for tres naturlige krumming...[lenke]

som sagt, kjøp stålregler i stedet, de er rette og formstabile.

Det gjelder også å vite hva og hvor man skal måle samt godkjente toleranser for det man måler....;)

Hvis man vil ha høy nivå på byggingen med små toleranser, må man velge materialer som kan oppfylle disse kravene. Man kan ikke velge materialer som har toleranser i seg selv som ligger langt utenfor det forventede sluttresultatet.

En 11 mm OSB 3 plate har jo, avhengig av produsent, bare den et spenn som kan ligge mellom ca 10,2-11,8 mm målt minst 50 mm inn fra kanten. Bare dette innebærer at et skyvelære ikke engang er et passende måleinstrument.
OSB er i utgangspunktet ikke et presisjonsmateriale.

En høvlet 45 x 45 regel som brukes kan ligge mellom 44 - 46 mm ved fuktighetsinnhold på 20 %, og hvis så treverket kommer ut av tørkingen med 16 % stemmer ikke engang de verdiene lenger.

Så skal jo OSB bare være en forsterkning og bærer av en annen plate, sannsynligvis gips som i seg har en toleranse, men som vanligvis er ganske rimelige.
Men siden gipsplatens skjøt ikke skal komme på samme sted som OSB-platens, men derimot få sin skjøt midt på OSB-en, vil ikke eventuelle feil i tykkelsen på OSB spille noen større praktisk rolle.

Men som sagt, hvis man vil få ned toleransene, så velg annet grunnmateriale fra starten..

• Liker
RoBo og 2 andre
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Neidu, den gubben går ikke, vi som har vært med en stund vet at det var bedre kvalitet før. Nå stresses trærne fram og det gjør at de slår seg når de kommer inn i varmen, samt treet er mye mykere.
Ehm...trærne du kjøper virke fra ble plantet før du ble født, vil jeg tro:-) Virke som flyttes mellom ulike miljøer slår seg, det gjorde de før også. Før var de ikke heller så nøye når de bygde..ta vinkelhake og loddesnor med deg til et 100 år gammelt hus og se om du kan finne noe som er rett;-)

• Liker
johel572
  • Laddar…
Jeg er oppvokst i et renoveringsobjekt, farsan bygget ut huset i 1987 og da var det mye bedre virke. Det kan man se for han er ikke ferdig ennå så mange regler er fortsatt blåttlagte.

Edit: betonghuset jeg renoverer er 95 år gammelt og ingenting er rett, så det er ikke bare et materialspørsmål :)

Sist redigert:
Trærne vokser omtrent like fort nå som før :).

Derimot er det mange andre faktorer som skiller, først og fremst er det prispresset som gjør at du ikke får tak i kvalitetsvirke på byggevarehusene, men om du går til en liten sag så skal du se at du kan få ditt virke i akkurat den kvaliteten du ønsker. Men ikke engang før regelte man med kjernevirke ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.