Det er et annet problem, for eksempel finnes ikke råspont i bedre enn 6 sortering

AndersMalmgren skrev:
Neidu, den gubben går ikke, vi som har vært med en stund vet at det var bedre kvalitet før. Nå stresses trærne frem og det gjør at de slår seg når de kommer inn i varmen, samt treet er mye mykere.
Nei, det finnes ingen måte å øke veksthastigheten uten den avhenger av voksested og andre biologiske forutsetninger.

Det er et spørsmål om pris hva du får og om man velger byggevarehusene så har de mange ganger valgt sortert virke V dvs kvinta som er et rent byggvirke med dårlig kvalitet og billig å kjøpe inn. Om du går til de mer nøye virkeleverandørene kan du velge hvilken kvalitet du vil ha og få virke deretter-

Velg virke fra en sag som kvarterssager virket og let opp bra virke med mye stående årringer så slår det seg ikke. Men det koster og må i visse tilfeller bestilles og i litt større kvantitet.

Det er ingen som står og lokker frem hurtigvoksende graner og furuer om du tror det uten det avhenger av helt andre ting ;)

• Liker
Forbo
  • Laddar…
Det har jeg heller ikke sagt, men faktum er at det trevirke som i dag selges har vokst raskere, hvordan det er mulig vet jeg ikke, jobber ikke i bransjen.

Jeg sjekket for eksempel med Söder Trä, som er en seriøs trelast, samme dritten.

AndersMalmgren skrev:
Det er et annet problem, f.eks. finnes ikke rupanel i bedre enn 6 sortering
Du kan få rupanel i møbeltørr Bubinga eller hva det heter. Alt handler om kostnaden.

AndersMalmgren skrev:
Det har jeg heller ikke sagt, men faktum er at det treet som i dag selges har vokst raskere, hvordan det er mulig vet jeg ikke, jobber ikke i bransjen.
Den store forskjellen ligger i at man i dag avvirker skogen når den er betydelig yngre enn før. Det gjør at andelen kjerneved er mindre og dermed får man ut en mindre andel virke med høy kvalitet per tre.

Men trærne har ikke vokst fortere av den grunn :)

Ser man det fra et produktivt perspektiv er det mer lønnsomt å gjøre i henhold til moderne metoder, man får ut mer kubikk fra skogen på den måten.

Og trevirke som slår seg som bananer :D Se på en regel fra før og en ny så er årringene tettere på det gamle treet

Det finnes flere måter å få trærne til å vokse raskere på. Tynning til rett tid gjør at de trærne som blir stående får mer plass, næring og sol. Å sette planter med en annen proveniens, dvs. er genetisk tilpasset for et annet klima kan være en annen måte. Man kan velge å plante en hurtigvoksende art. I enkelte tilfeller brukes til og med gjødsling.

• Liker
cpalm og 1 annen
  • Laddar…
Det skiller faktisk i skogbruket og det påvirker. Det blir mindre av gammelskog, det ryddes og tynnes annerledes. Også at man prøver å hogge tidligere og ikke la trærne bli tilstrekkelig grove. Men også hvordan man sager treverket for å få ut mer av etterspurte dimensjoner påvirker. Spesielt på gran kan man se det. Og at det over tid er blitt innført videreforedlede sorter av f.eks. gran. Også klimaet påvirker, men avhengig av om treverket kommer fra sørlige eller nordlige deler av landet. Største mangelen er det imidlertid på gammel tettvokst norrlandsfuru for finsnekring.

• Liker
AndersMalmgren
  • Laddar…
Om treverket vrir seg eller ei avhenger ikke av om årringene er tettere eller ikke. Det kommer av indre spenninger på grunn av at vårveden og sommerveden har ulike egenskaper. Du kan i prinsippet få treverk med svært få årringer til å bli rett og fint ved å sage stammen på en annen måte. Men hvis man som i dag normalt blokksager og tar sidebordene til billig byggtrevirke, vil de jo få liggende årringer som gir indre spenninger i treverket, i motsetning til de andre delene av stammen som får flere stående årringer og dermed blir mindre utsatt for å vris.

Det beste er å kjøpe virket fra et sagbruk som har som idé å sage og levere med nettopp stående årringer, for da får du det du vil ha, et treverk som er motstandsdyktig mot både råte og er formstabilt.

Forskjellen i dag sammenlignet med før er sagteknikken og hvordan man valgte ut sitt trevirke avhengig av hva man skulle bruke det til. Før valgte snekkere ut de bordene de ville ha og hadde kunnskapen til å kunne se på treverket dets egenskaper basert på hvordan det var saget og hadde vokst, noe som førte til at man brukte godt trevirke til konstruksjonsdetaljer og dårlig trevirke til forskalinger og annet som ikke skulle være permanent.

AndersMalmgren skrev:
Jeg vokste opp i et oppussingsobjekt, farsan bygde ut huset i 1987 og da var det mye bedre tømmer. Det kan man se for han er ikke ferdig ennå så mange stendere er fortsatt blåttlagte
Eplet faller ikke langt fra treet...? Om han ikke har greid å fullføre utbyggingen på 25 år så kanskje du har en lærdom der når det gjelder din egen oppførsel?;-)

I all velmening, jeg holder selv på å fullføre en 80 kvadratmeter stor tilbygging som jeg startet i Juni i sommer...med to barn og fulltidsjobb så blir det en del skavanker som jeg lærer meg å leve med i henhold til prinsippet "Det er bare jeg som ser det"... men så blir jeg ferdig før forholdet til kona og barna har kollapset. Har bygget huset vi bor i nå og bruker man så mye tid på å finne spikrake trestendere og farer rundt mellom bygghandlerne, da blir det ikke mye bygget...

Kanskje kan du kjøpe snickerivirke og høvle opp? det blir rett.

• Liker
hantverkare1 og 1 annen
  • Laddar…
Min poeng er vel mest at det ikke går an å få tak i fornuftig virke for regelverk, råspont osv. Å produsere eget er jo ikke et fornuftig alternativ.

Det fungerer jo som sagt hvis man lar reglene stå ute til de skal opp, tar man dem inn en time rekker de å begynne å vri seg :D

Let etter "norrlandsvirke". Det har vokst langsommere, har tettere årringer og vrir seg ikke like mye som hurtigvokst "södra Sverige-virke".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.