Hvor finner man fornuftig trevirke? Akkurat nå leter jeg etter 45x45 for å lage rammeverk til noen vegger. Har vært på Södermalms Trä, k-rauta, Bauhaus og Ekesiöö. Alle har trevirke som er saget før treet er tørt, så treet vrir seg, selv om man velger ut de beste, når de kommer inn i varmen vrir de seg.

Forrige sommer skulle vi legge om taket på boden på hytta, kvaliteten på råspont som er tilgjengelig er av 7. sortering, hva skjer med de seks første sorteringene?

Virke dimensjonssages og legges deretter for tørking. Neste steg er så å gå til kløyving og dimensjonshøvles.
Den største årsaken til at virke vrir seg og blir som bananer er at det er så rasktvoksende med store årringer.
Akkurat 45*45 er det som jeg synes er mest sårbart, men det går ofte an å dra på plass hvis man skrur.
Lignende problemer finnes også med snekkerivirke, selv om man tørker det ned vil det vri seg eller sprekke på grunn av store årringer.

Det rådet jeg kan gi er å kjøpe virket når man skal bruke det og få det på plass snarest, gjelder virke for bygging.
Hvis jeg skal oppbevare det så legger jeg det med strølag og deretter vekter oppå for å motvirke.
45*45 og 45*95 har jeg sluttet å oppbevare så hvis jeg får noe til overs lar jeg det bli ved av det.

Testet med tvinger, men når tvingene tas bort sier det "fjong" og vi har bananer :D
At det er for raskt vokst merker man, det er nok med to drag med fogsvansen så har man saget en 45x45 :D (Man kan også lage dype merker med neglen i treet, så man merker at det er altfor mykt)

Sist redigert:
Nå har vi fått i gang et system, vi lar skiten stå ute men under tak, da beholder den omtrent samme fuktighetsgrad som på trelastlageret. På den måten kan man kjøpe mer virke og slipper å løpe til trelastlageret hele tiden.

Kanskje en forretningsidé for noen å begynne å selge virke av god kvalitet, jeg ville vært en selvfølgelig kunde.

Enig med Forbo!
Trenger man spikrette vegger så er stålstendere en bra vei å gå for litt mer penger.

For øvrig pleier vegger bygget av 45x70 som monteres direkte, inkl. veggbekledning, etter innkjøp bli ganske bra, men noen ganger er vel plassen et dilemma og da kan som sagt stålstendere være et ganske bra alternativ!

I dag tenkte vi å kjøpe OSB men da viser det seg at tykkelsen varierer fra 11-13mm på samme plate! Hvordan i all verden skal man få rette vegger med den lave toleransen. Tydeligvis ikke mange som måler platene med skyvelære fikk vi som svar.

Fra dine tidligere tråder så har jeg forstått at du er perfeksjonist, men du trenger nok snart søke hjelp ;)

2 mm diff på OSB spiller ingen rolle, når din vegg er ferdig. Den beveger seg trolig mer med fukt- og temperaturvariasjoner enn det.

• Liker
mortirolo
  • Laddar…
Tenkte det samme som du skrev mexi, klager man på to mm variasjon på et plate-materiale så bør man nok ikke bygge noe som inneholder tre i det hele tatt!
Synes forsåvidt at nøyaktighet er en dyd men man må finne en pragmatisk balanse ;)

En plate med samme fuktighetsgrad over hele platen bør ikke avvike med 2 millimeter, samt hos Ekesiöö hadde de OSB som var nøyaktig 11mm over hele, kostet litt mer dog

Jeg er enig med deg om det, men jeg ville ikke ha betalt mer for en såpass relativt liten variasjon.
En mm er lett å bygge på med sparkel og maling enkelte steder om man ikke er veldig nøye.
Bygger man vegg med trestendere kan det lett bli noen mm til enkelte steder.
Man kan sikkert måle en mm forskjell hvis man måler forskjellige årstider.

Så lenge det holder seg til målbart og ikke synlig så er det vel greit!? ;)

schmakita skrev:
Bygger man vegg med trelekter kan det lett bli noen mm til på enkelte steder.
Vi har loddet inn lektene med 1/10 mm presisjon så man vil jo at alle toleranser skal holde seg innenfor det :D
Vis vedlegget 131338

Du har neppe 1/10 mm presisjon med et lodd. Brukte du forresten et kalibrert skyvelære da du målte OSB-platene? ;)

Du får ha en spiss spiss! :D
Mekanisk kvalitetsskyvelære!

Har du sjekket at reglene er helt rette, dvs ikke buer 1mm eller mer :)
Men rent praktisk har det ingen betydning og selv lodd slår feil ut fra at tråden ikke kan sentreres så nøyaktig.;)

Har finsnekker i slekten, bl.a. instrumentbygger, og selv de tilpasser byggemetode etter hva som kreves og trengs.
Men det viktigste er at man selv blir fornøyd med resultatet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.