Y
En bonnebygning som opprinnelig var et grisehus. Nå verksted.
Så en utbygging for å plassere maskiner.

Hadde tenkt å bytte til platetak.
Ser dog litt andre problemer som jeg antar bør utbedres først?

1. Der grisehuset var, så har taket begynt å svikte. Og som bildet viser inne i bygningen så er den bjelken bøyd. Mitt spørsmål er, gjør det noe? Kan jeg ikke bare bygge den nye lekten rett med litt klosser imellom eller så... Blir jo kjempeprosjekt å fjerne alle bjelker for å komme til denne.
Vis vedlegget 62896

2. Mindre presserende men hvordan håndterer jeg sprekker.. bare klæsje litt nytt mørtel over så det i det minste ser bra ut?
Vis vedlegget 62897

3. Denne og en til har gnagende skadedyr svekket. Selvsagt innebygd i veggen. Hvordan skal jeg klare å bytte disse? Anticimex nevnte at disse bjelkene, denne og den overliggende, er ekstra utsatt for fukt... Så er det bekymringsfull glippe mellom veggen og den overliggende bjelken.
Vis vedlegget 62899

4. Vel inne i den andre seksjonen som er mer som en garasje....
Så ser jeg at flere støpninger har sunket, og da begynner søyler å skli til siden.
Noe som synes på utsiden for veggen er ikke rett.
- Skal jeg grave rundt og støpe større... eller snakker vi dreneringsjobb så støpe mer... eller hvordan gjør jeg det? Føles jo ganske avgjørende før man legger nytt tak.
Vis vedlegget 62900

Samme her, støpningen ser jo ut til å velte... men der er veggen rett ennå i det minste..
Vis vedlegget 62901

5. Og her henger en takstol fritt i luften. Overlevd noen vintre. Men bjelkene som tegltaket ligger på er jo formet etter dette så jeg antar jeg må bytte dem når jeg løfter opp takstolen.

Så søylen, den har sklidd til siden, så de bjelkene som holder veggplatene har mistet kontakt med søylen. Min plan er å sette en til søyle ved siden av den eksisterende og dra spikerbånd rundt. Så legge takstolen på den nye søylen samt veggbjelkene på den nye søylen med...

Vis vedlegget 62902

Til tross for ødelagte takstein så er det faktisk veldig fresht på innsiden, i det minste i "garasje" delen.
Men griseseksjonen trenger å rettes opp før platetak... og andre siden må få orden på alle søylene som sklir av støpningene som synker..
Vis vedlegget 62903

Jeg har faktisk sjekket brønnene og de ser ok ut angående eksisterende steinalderdrening.

Yes... hvor og hvordan begynner jeg??? fy faen :p

Sist redigert av en moderator:
Jeg har et lignende prosjekt, en låve/bu som har både setninger i grunnsteinene og delvis sviktende tak. Min filosofi for en så gammel bygning er at man må akseptere det gamle skeive (det er jo en del av sjarmen) men utbedre de feil som kan forverre noe, f.eks. sviktende tak eller altfor vanskelige setninger i grunnlaget.

Men du stiller så mange spørsmål på en gang at det er vanskelig å svare.

1) er den planken/reglen trykket ned slik at den risikerer å knekke eller bare slått seg til en merkelig retning? Som sagt, kosmetisk, lev med det, bæreevnespørsmål - utbedre, eventuelt med ekstra støtte nedenfra.

2) Slå løs alt løst mørtel rundt og i sprekken og puss om med nytt (samme mørtel kanskje kalkmørtel?).

3) Glipen så liten ut, ikke noe å bry seg om? Insektsspiste stokker - hvis det er omfattende, må det byttes, alternativt erstatte bæreevnen med en annen stokk (type pelare) som kan bære den lastkapasitet som skråstiveren tilføyer. Hvis du skal bytte, er det vel å hugge den ut av mørtelen rett og slett.

4) Sunkne og skjeve grunnsteiner vil jeg selv angripe med en kraftig 10-tonns jekk og et par kraftige hjemmesveiste "løftekonsoller". Med disse har jeg allerede løftet et mindre laftehus på et par tonn, så metoder fungerer bra. Løft opp, SIKRE posisjonen og reparer fundamentet. At dine fundamenter tipper er kanskje ikke så rart siden det kommer en skråstiver på siden av dem som skaper utoverrettede krefter.

5) Jeg ville nok bare stikke under en ny stokkbit, slik at en lastfordeling skjer, om enn i en "skjev" posisjon. Hvis du ikke kan utbedre skikkelig.

Mye arbeid har du foran deg (jeg også med lignende som sagt). Men drenering, jeg er imponert ;)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.