Med sikkerhetswire pleier man vel å mene en wire festet i høyttaleren, slik at den ikke skal falle ned om hyllen gir etter. Typ som man kan feste TV-apparater som står på fot i veggen, så de ikke kan velte pga husdyr/barn.

oas skrev:
Med sikkerhetswire bruker man vel å mene en wire festet i høyttaleren, slik at den ikke skal falle ned om hyllen gir etter. Typ som man kan feste TV-apparater som står på fot i veggen, så de ikke kan velte pga kjæledyr/barn.
Aha, men om en hylle forsvinner helt så skal wiren klare å holde 10 KG pluss litt til når den faller ned, det må bli en veldig stor skrue i høyttaleren og veggen og trolig også en grov line. Det hadde vært noe annet for noe som står på noe der man bare vil unngå at det velter fremover, den kraften blir trolig ikke i nærheten.

hsd
wire skruer Du fast på baksiden av høyttaleren og i veggen, bare i tilfelle katten får høyttaleren på glid

Som hsd skrev, det er mest for å forhindre at det glir av hyllen eller at det velter (som en TV f.eks).

Stålvajer holder for mye, på små garasjeporter (<160 kg) brukes 3 mm vajer for å løfte hele porten. På de større portene jeg har montert (~700 kg for porten, ~1200 kg hele konstruksjonen) brukes 6 mm stålvajer. Men ja, det kreves jo en bra festing som tåler rykket som blir, om det fastsurrede faller...

Forresten forsvinner jo ikke hyllen bare, men antagelig brettes den sammen, og da blir høyttaleren hengende i vajeren (om den ikke er for lang dvs). :D

1 år senere...

Har syntes at høyttaleren i stuen (den som sitter i gips) lener litt nedover så jeg tok en nærmere titt. Første tanken var at Biltema festene hadde gitt opp men det viser seg at limbrettet har bøyd seg!!!?

HYlirUR.jpg

Syntes noen sa at den skulle holde for hvor mye som helst?

Nå overveier jeg faktisk å sette festene direkte i høyttaleren.

Ser ut til å være vanlig at limtre slår/bøyer seg.

Biltema lagrer sine limtreplater stående, med resultat at de er bøyde allerede i butikken.

ZipLock skrev:
Det ser ut til at lamelltre ofte slår/bøyer seg.

Biltema lagrer sine lamelltreplater stående med resultatet at de allerede er bøyde i butikken.
Aha, denne var dog ikke bøyd fra starten.

Vend den oppned i et år så kanskje den blir rett igjen. :p

• Liker
Anna_H og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.