5.840 lest ·
37 svar
6k lest
37 svar
Hvor godt holder limfugen furu?
Har du sjekket om det finnes en regel i veggen et sted bak der du vil ha hylla? Sett i så fall en konsoll i den, så vil den ta mesteparten av belastningen, deretter kan du trygt sette en eller to konsoller til i gipsen for å stabilisere det hele. Får du bare inn minst én eneste skrue i en trestender så kan du føle deg helt trygg etterpå.
Alternativt så skrur du opp konsollene du har, setter en plate i, griper platen på kortsidene inn mot veggen, og sjekker om den bærer din vekt. Om den ikke gjør det der inne, skal du nok ikke regne med at den holder i lengden for 20 kg høyttaler + 20 kilo katt som lander på høyttaleren. Om det derimot føles stabilt med din vekt, så fikser den nok høyttaler + katt også 
Her er noen bilder av den malte planken og konsollene. Min tanke nå er å bruke 4 konsoller totalt for å redusere trykket i gipsveggen.

Større bilder her: http://imgur.com/a/4TjG8
Som dere kan se er konsollene hule, men laget av en slags metall.
Planken kommer til å mangle 5 cm på hver side og ca 4 cm i fronten for centern, noe jeg tror blir ganske passende. Vil gjøre hyllen så diskret som mulig, men likevel bære opp bra.
Jeg vet at dere sier at planken vil holde selv om limfoget går på tvers, men for å være på den sikre siden vurderer jeg å lime fast 4 stk 2 mm beslag på undersiden som konsollene også vil klemme rundt. Tykkelsen på beslag på planke blir 20 mm, som er akkurat det konsollene klarer.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Monteringsdetaljer/Halplatta/Spikplatta-2000032393/

Større bilder her: http://imgur.com/a/4TjG8
Som dere kan se er konsollene hule, men laget av en slags metall.
Planken kommer til å mangle 5 cm på hver side og ca 4 cm i fronten for centern, noe jeg tror blir ganske passende. Vil gjøre hyllen så diskret som mulig, men likevel bære opp bra.
Jeg vet at dere sier at planken vil holde selv om limfoget går på tvers, men for å være på den sikre siden vurderer jeg å lime fast 4 stk 2 mm beslag på undersiden som konsollene også vil klemme rundt. Tykkelsen på beslag på planke blir 20 mm, som er akkurat det konsollene klarer.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Monteringsdetaljer/Halplatta/Spikplatta-2000032393/
Det kommer ikke til å være nødvendig. Gipsveggen har gitt etter lenge før limtreplaten gjør det. Du kan regne med at limfugen er sterkere enn treet i seg selv. Prøv å knekke en planke så skal du se, at det er treet som gir seg, og ikke limfugen.snowjim skrev:Jeg vet at dere sier at planken vil holde selv om limfogarna går på tvers, men for å være på den sikre siden så vurderer jeg å lime fast 4 stk 2 mm beslag på undersiden som konsollene også vil klemme om. Tykkelsen på beslag på planke blir 20 mm, hvilket er akkurat det konsollene tåler.
[bild]
[lenke]
Et annet alternativ er å velge en konsoll som du kan sette opp-ned som en L der du plasserer høyttaleren på L-ets fot. Da vil konsollen bli helt skjult av høyttaleren, og du kan velge en stor konsoll.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 innlegg
Limrer du fast den platen under limtreplaten lover jeg at limtreet kommer til å bue seg i en retning, i verste fall faller høyttaleren av hyllen.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 innlegg
Hvorfor bruker du ikke konsollen i innlegg 5?
Med den konsollen du har valgt kan ikke høyttaleren ligge helt inntil veggen.
Protte
Med den konsollen du har valgt kan ikke høyttaleren ligge helt inntil veggen.
Protte
Det ser uansett ikke ut som om de ville gjort nytte, så jeg dropper dem, det er dog mulig at jeg klemmer dem fast i begynnelsen for å se at brettet virkelig ikke knekker, men da sitter de bare klemt på undersiden. Det er nemlig veldig viktig at høyttaleren ikke faller ned for da vil den knuse en TV som ikke kan erstattes i dag.prototypen skrev:
Takk for informasjonen, visste ikke at platen ville bøye seg bare fordi man limer på den.
De er de konsollene jeg har hatt fra før som sagt, og de er veldig store. Problemet er at senteren kommer nær TV-en, og det ser dessverre ikke videre pent ut montert. Med de nye konsollene ser det klart bedre ut... håper jeg.prototypen skrev:
Har nå satt opp hyllen.
Valgte 3 holdere for utseendets skyld og av en eller annen grunn klarte jeg å treffe en stender(tror jeg) med den høyre skruen. Det merkelige var at det jeg boret ut fortsatt var hvitt, men det var likevel solid hele veien inn, og da jeg strammet skruen, sa det stopp ganske bra så gips kan det ikke ha vært. De 2 E6 ekspander skruene var ikke kjempegøy, det er ikke noe problem å feste dem, men de blir liksom aldri særlig stive sammenlignet med skruen som ble satt i stenderen. Hengte man seg litt på ekspanderskruene, kunne man høre at klørne grov seg inn i gipsen litt, men sånn er det dessverre med gips. Resten av våre vegger har en eller annen type sponplate og det føles MYE mer holdbart.
Selve festene fra Biltema kjennes kanskje ikke superkvalitet. Når man har skrudd dem på plass, tipper underdelen fremover noe, noe som gjør at når man legger vekt på hyllen, så svikter hyllen ned til holderne. Til tross for det ser platen ut til å sitte bra i holderne da den iallfall ikke kan dras ut med håndkraft etter at skruene var strammet.
Man kan se at høyttaleren heller utover en del ifølge vateret, det er dog ikke fullt så ille i virkeligheten faktisk. Jeg hadde selvfølgelig ønsket å ha det perfekt, men jeg er usikker på om det virkelig går med slike fester som disse.
Her er noen bilder, vil dere se bedre oppløsning så gå inn her: http://imgur.com/a/bepJl

Valgte 3 holdere for utseendets skyld og av en eller annen grunn klarte jeg å treffe en stender(tror jeg) med den høyre skruen. Det merkelige var at det jeg boret ut fortsatt var hvitt, men det var likevel solid hele veien inn, og da jeg strammet skruen, sa det stopp ganske bra så gips kan det ikke ha vært. De 2 E6 ekspander skruene var ikke kjempegøy, det er ikke noe problem å feste dem, men de blir liksom aldri særlig stive sammenlignet med skruen som ble satt i stenderen. Hengte man seg litt på ekspanderskruene, kunne man høre at klørne grov seg inn i gipsen litt, men sånn er det dessverre med gips. Resten av våre vegger har en eller annen type sponplate og det føles MYE mer holdbart.
Selve festene fra Biltema kjennes kanskje ikke superkvalitet. Når man har skrudd dem på plass, tipper underdelen fremover noe, noe som gjør at når man legger vekt på hyllen, så svikter hyllen ned til holderne. Til tross for det ser platen ut til å sitte bra i holderne da den iallfall ikke kan dras ut med håndkraft etter at skruene var strammet.
Man kan se at høyttaleren heller utover en del ifølge vateret, det er dog ikke fullt så ille i virkeligheten faktisk. Jeg hadde selvfølgelig ønsket å ha det perfekt, men jeg er usikker på om det virkelig går med slike fester som disse.
Her er noen bilder, vil dere se bedre oppløsning så gå inn her: http://imgur.com/a/bepJl

Litt flere bilder.

Man kan se at underleppen ligger ikke helt mot brettet her, dette blir bedre når tyngden legges på men det finnes fortsatt noen mm. Trolig skyldes det at ekspanderfestet skyter ut konsolfestet noen mm men det kan også skyldes dårlig kvalitet.

Man kan se at underleppen ligger ikke helt mot brettet her, dette blir bedre når tyngden legges på men det finnes fortsatt noen mm. Trolig skyldes det at ekspanderfestet skyter ut konsolfestet noen mm men det kan også skyldes dårlig kvalitet.
Denne tråden har endret retning mot en tråd som jeg allerede har, så jeg henviser til den i stedet så lenge det gjelder selve hyllen som helhet: https://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/261051-diskret-hylla-center-hogtalare-3.html
En sikkerhetswire kunne nok bidra med kraften ytterst, men inne ved skruene vil den neppe gjøre noen forskjell. Det triste er at sikkerhetswiren kommer til å ligge inntil høyttaleren, og det vil dessverre bli en ganske stygg løsning. Det er dog en god tanke!hsd skrev: