Jeg renoverer loftet i en 1,5 villa som er litt over 30 år gammel. Den er grei isolert, men det har aldri vært noen dampsperre på loftet. Når jeg nå har satt opp en dampsperre lurer jeg på hvorfor det er så ekstremt viktig at det ikke finnes noen skruehull i den. Hvis det ikke har oppstått noen fuktskader på 30 år helt uten dampsperre, hvorfor skulle da et bittelite skruehull være kritisk? For sikkerhets skyld teiper jeg over alle skruehull som har oppstått under byggingen, men jeg er nysgjerrig på hvorfor dette er så viktig?
Veronica
Veronica
Om det var så viktig så ville det vært et kjent problem i alle hus fra 80-tallet og framover. At det blir hull når man for eksempel skrur opp plater spiller ingen rolle siden plasten klemmes mellom plata og lekten. Enkelthull for oppheng av ting spiller heller ingen rolle. Framfor alt ikke om du har noen form for tvungen ventilasjon som skaper et konstant undertrykk i huset.
Du trenger ikke bekymre deg.V VeronicaE skrev:Jeg pusser opp loftetasjen i en 1,5 etasje villa som er litt over 30 år gammel. Den er ganske godt isolert, men det har aldri vært noen dampsperre på loftetasjen. Når jeg nå har satt opp en dampsperre lurer jeg på hvorfor det er så ekstremt viktig at det ikke finnes noen skruehull i den. Om det ikke har oppstått noen fuktskader på 30 år helt uten dampsperre, hvorfor skulle da et bittelite skruehull være kritisk? For sikkerhets skyld teiper jeg over alle skruehull som har oppstått under byggingen, men jeg er nysgjerrig på hvorfor dette er så viktig?
Veronica
Ingen dampsperre er uansett 100% tett. Dropp teipingen.
Før du renoverte huset ditt var det ingenting som hindret fuktigheten fra å trenge ut gjennom veggen. Noe det gjorde overalt. Siden det skjedde over hele ytterveggens overflate, ble det aldri noen større konsentrasjon av fukt som skulle ut på samme sted.
Nå når du har tettet huset ditt, noe som er bra, så gjør hvert hull i tettingslaget et potensielt problem. Si at du har et helt tett hus bortsett fra et hull stort som en femkroning. Da vil fuktigheten i huset forsøke å trenge ut der og deretter kondensere i ytterveggen. Da har du skapt et problem.
Tett igjen du. Jo tettere desto bedre! Mindre varme vil lekke ut også
Nå når du har tettet huset ditt, noe som er bra, så gjør hvert hull i tettingslaget et potensielt problem. Si at du har et helt tett hus bortsett fra et hull stort som en femkroning. Da vil fuktigheten i huset forsøke å trenge ut der og deretter kondensere i ytterveggen. Da har du skapt et problem.
Tett igjen du. Jo tettere desto bedre! Mindre varme vil lekke ut også
Super - takk for svar. Det ser ut til å være litt forskjellige oppfatninger om risikoer, men nå forstår jeg at ulempen med utettheter er at all fukt skal ut på samme sted. Jeg skal se over ventilasjonen også så skal nok huset stå i 30 år til ....
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 innlegg
Om man forstår prinsippet med dampsperre så forstår man også at den skal fungere sammen med et undertrykk (avtrekksvifte) i huset. Da spiller noen skruehull ingen som helst rolle.
Klikk her for å svare