Hei!

Jeg skal snart sette opp et par innervegger hjemme for å dele opp noen store rom til mindre. Planen er OSB-plater og gips (og isolasjon). Jeg har lest i noen oppussingsbøker og på Skogsindustriernes byggbeskrivelser, og det hele virker ikke spesielt komplisert.

På ett punkt råder det imidlertid ikke konsensus: Hvilket mellomrom det skal være mellom gulv/tak og gipsplatene. Et sted står det at platene skal ligge tett mot taket, men med 15 mm mellomrom nede ved gulvet. Et annet sted skal det være 7-8 mm mellomrom både oppe og nede. Noen skriver at man skal fylle mellomrommet med en slags fuge (hvilken?) mens andre nevner ikke dette i det hele tatt.

Hva gjelder? Mellomrom både oppe og nede, eller bare nede? Og hvorfor skal det være mellomrom?

OSB-platene skal naturligvis skrus med noen (3?) millimeters mellomrom, men skal også de skrus med større mellomrom mot gulv og tak? Gjelder de samme målene som for gipsplatene?

Til slutt: en del treetex skal bort og erstattes med gips. Er det vanskelig å rive treetex? Hvilket verktøy bruker jeg hensiktsmessig?

Jeg ville vært veldig takknemlig for all hjelp, om noen som kan dette fortalte meg hva som egentlig gjelder ville jeg blitt kjempeglad!

B
ved store lydkrav kan du ha spring både under og over til. fylles med akrylfug eller likfarget
osb spring er bevegelsesrom = tre i platen, levende matr. gips = dødt matr

Tretexen er ganske myk så jeg fikk ned det meste i småbiter.

Spikeren satt så inn i ***vete

Takk for svarene. Nå er jeg litt klokere, det var de siste spørsmålstegnene. Enn så lenge...

B
brekkjern, hammer (kanskje hovtang hvis hodet på spikeren går i stykker, kan også slås inn)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.