Jeg vil henge opp hyller/skap (bestå fra ikea) og lurer på om vår gipsvegg tåler dette. Tror skapet veier totalt 50-55kg. Har også tenkt å henge opp et stort tungt speil over...
Letet opp og sjekket hva veggene våre består av. Fikk frem dette: "Leilighetsskiljende vegg: 3x13 gips, trestenderstamme 45x70, 70 isolering, 3x 13 gips".
Forstår ingenting av dette. Hva menes med 3x 13 gips? Er det enkelgips eller noe annet?
3x13 betyr 3 stk 13 mm gipsplater, det er vel mot brann og sannsynligvis mot lyd som ren bonus antar jeg.
Edit:
Nå fantes det ingen data for trippel, med økende dybde på skapet så blir det trekkbelastningen som blir dimensjonerende, da du får en større vektstang som vil dra ut innfestingen. Så det kommer an på
Jeg vil henge opp hyller/skap (bestå fra ikea) og lurer på om vår gipsvegg tåler dette. Tror skapet veier totalt 50-55kg. Har også tenkt å henge et stort tungt speil ovenfor..
Letet opp og sjekket hva våre vegger består av. Fant dette: ”Leilighetsskiljende vegg: 3x13 gips, trestolpereisverk 45x70, 70 isolasjon, 3x 13 gips”.
Forstår ingenting av dette. Hva menes med 3x 13 gips? Er det enkelgips eller noe annet?
Noen som vet?
Trippelgips på hver side. Altså 6 lag totalt av gipsplater. Er sannsynligvis på grunn av lydisolering mellom leiligheter. Eventuelt også krav på grunn av brannspredning.
Skrur du i bjelker er det ikke noe problem i det hele tatt. Gips kan gå men føles litt mer tvilsomt. Med riktig plugg/festesystem så går det nok også.
Nå leste jeg feil.. Skulle ha sjekket under "innervegg" og ikke Leilighetsskiljende vegg..
Så det er altså bare en enkel gipsplate...
Er det kjørt??
Kan du henge i regel så er det rolig. Ellers avhenger det nok mer av hvordan opphenget er utformet. Men det går garantert med litt list og riktig festemateriell.
Hvordan finner man bjelkene? Har nok ikke sånn flaks at de er akkurat der jeg vil henge skapet.
Ja, det følger med 2 stk. skinner sa de. Da kanskje det går? Må nok spørre i butikken etter de beste pluggene!
Det finnes bjelkesøkere men en metode som fungerer bra er å ha en sterk magnet og lete etter skruer som gipsen er festet med, finner du en så leter du oppover og nedover, der bør det finnes flere, da vet du at du har funnet en stående bjelke som du kan gå ut fra går loddrett.
Det finnes regelsøkere, men en metode som fungerer bra er å ha en sterk magnet og lete etter skruer som gipsen er festet med. Finner du en, søker du oppover og nedover, der bør det finnes flere. Da vet du at du har funnet en stående regel som du kan gå ut fra går loddrett.
Reglene pleier deretter normalt å stå med 600 mm senter-senter. Er det et nyere hus, kan det være 450 mm også. Er veggen bærende, kan det være 300 mm.