Jag vill hänga upp hyllor/skåp (bestå från ikea) och funderar på om vår gipsvägg klarar detta. Tror skåpet väger totalt 50-55kg. Har även tänkt hänga en stor tung spegel ovanför..

Letade upp och kollade vad våra väggar består av. Fick fram detta : ”Lägenhetsskiljande vägg: 3x13 gips, träregelstomme 45x70, 70 isolering, 3x 13 gips”.

Förstår inget av detta. Vad menas med 3x 13 gips? Är det enkelgips eller nåt annat?

Någon som vet?
 
richardtenggren
3x13 betyder 3st 13 mm gipsskivor, det är väl mot brand och förmodligen mot ljud som ren bonus antar jag.

Edit:
Informationsgrafik om tunga laster med gipsexpander för enkel och dubbel gipsskiva samt installationsinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu fanns ingen data för trippel, med ökande djup på skåpet så blir det draglasten som blir dimensionerande, då du får en större hävarm som vill dra ut infästningen. Så det beror på ;)
 
Redigerat:
D deeply89 skrev:
Jag vill hänga upp hyllor/skåp (bestå från ikea) och funderar på om vår gipsvägg klarar detta. Tror skåpet väger totalt 50-55kg. Har även tänkt hänga en stor tung spegel ovanför..

Letade upp och kollade vad våra väggar består av. Fick fram detta : ”Lägenhetsskiljande vägg: 3x13 gips, träregelstomme 45x70, 70 isolering, 3x 13 gips”.

Förstår inget av detta. Vad menas med 3x 13 gips? Är det enkelgips eller nåt annat?

Någon som vet?
Trippelgips på varje sida. Alltså 6 lager totalt av gipsskivor. Är troligen på grund av ljudisolering mellan lägenheter. Eventuellt också krav på grund av brandspridning.

Skruvar du i reglar är det inga problem alls. Gips kan gå men känns lite mer tveksamt. Med rätt plugg/fästdon så går det nog också.
 
Nu läste jag fel.. Skulle ha kollat under ”innervägg” och inte Lägenhetsskiljande vägg..

Så det är alltså bara en enkel gipsskiva...
Är det kört??
 
D deeply89 skrev:
Nu läste jag fel.. Skulle ha kollat under ”innervägg” och inte Lägenhetsskiljande vägg..

Så det är alltså bara en enkel gipsskiva...
Är det kört??
Kan du hänga i regel så är det lugnt. Annars beror det nog mer på hur upphängningen är utformad. Men det går garanterat med lite list och rätt fästmateriel.
 
Kört och kört. Du har ju forfarande reglarna att skruva i. Dock skulle jag ej sätta upp ett skåp i endast en enkelgips.
 
D deeply89 skrev:
Nu läste jag fel.. Skulle ha kollat under ”innervägg” och inte Lägenhetsskiljande vägg..

Så det är alltså bara en enkel gipsskiva...
Är det kört??
Då får du försöka Hitta reglarna samt om det inte passar där du vill ha skåpen så kan du använda bestå väggskena
 
Hur hittar man reglarna? Har nog inte sån tur att det är precis där jag vill hänga skåpet.

Ja, det ingår 2st skenor sa dem. Då kanske det går? Få nog fråga i butik efter dem bästa pluggarna!
 
D deeply89 skrev:
Hur hittar man reglarna? Har nog inte sån tur att det är precis där jag vill hänga skåpet.

Ja, det ingår 2st skenor sa dem. Då kanske det går? Få nog fråga i butik efter dem bästa pluggarna!
Det finns regelsökare men en metod som fungerar bra är att ha en stark magnet och leta efter skruvar som gipset är fäst med, hittar du en så söker du uppåt och nedåt, där bör det finnas flera, då vet du att du hittat en stående regel som du kan utgå ifrån går lodrätt.
 
V vectrex skrev:
Det finns regelsökare men en metod som fungerar bra är att ha en stark magnet och leta efter skruvar som gipset är fäst med, hittar du en så söker du uppåt och nedåt, där bör det finnas flera, då vet du att du hittat en stående regel som du kan utgå ifrån går lodrätt.
Reglarna brukar sedan normalt stå med 600mm centrum-centrum. Är det ett nyare hus kan det vara 450mm också. Är väggen bärande kan det vara 300mm.
 
Jag hittar reglar i vårt hus genom att använda lite magneter.
Enklast är att hitta de som sitter mitt på skivan och inte sitter lika djupt.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.