Jag vill hänga upp hyllor/skåp (bestå från ikea) och funderar på om vår gipsvägg klarar detta. Tror skåpet väger totalt 50-55kg. Har även tänkt hänga en stor tung spegel ovanför..
Letade upp och kollade vad våra väggar består av. Fick fram detta : ”Lägenhetsskiljande vägg: 3x13 gips, träregelstomme 45x70, 70 isolering, 3x 13 gips”.
Förstår inget av detta. Vad menas med 3x 13 gips? Är det enkelgips eller nåt annat?
Någon som vet?
Letade upp och kollade vad våra väggar består av. Fick fram detta : ”Lägenhetsskiljande vägg: 3x13 gips, träregelstomme 45x70, 70 isolering, 3x 13 gips”.
Förstår inget av detta. Vad menas med 3x 13 gips? Är det enkelgips eller nåt annat?
Någon som vet?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
3x13 betyder 3st 13 mm gipsskivor, det är väl mot brand och förmodligen mot ljud som ren bonus antar jag.
Edit:
Nu fanns ingen data för trippel, med ökande djup på skåpet så blir det draglasten som blir dimensionerande, då du får en större hävarm som vill dra ut infästningen. Så det beror på
Edit:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu fanns ingen data för trippel, med ökande djup på skåpet så blir det draglasten som blir dimensionerande, då du får en större hävarm som vill dra ut infästningen. Så det beror på
Redigerat:
Trippelgips på varje sida. Alltså 6 lager totalt av gipsskivor. Är troligen på grund av ljudisolering mellan lägenheter. Eventuellt också krav på grund av brandspridning.D deeply89 skrev:Jag vill hänga upp hyllor/skåp (bestå från ikea) och funderar på om vår gipsvägg klarar detta. Tror skåpet väger totalt 50-55kg. Har även tänkt hänga en stor tung spegel ovanför..
Letade upp och kollade vad våra väggar består av. Fick fram detta : ”Lägenhetsskiljande vägg: 3x13 gips, träregelstomme 45x70, 70 isolering, 3x 13 gips”.
Förstår inget av detta. Vad menas med 3x 13 gips? Är det enkelgips eller nåt annat?
Någon som vet?
Skruvar du i reglar är det inga problem alls. Gips kan gå men känns lite mer tveksamt. Med rätt plugg/fästdon så går det nog också.
Typ sådan här kan nog med fördel användas där du inte kan skruva i regel
https://www.ahlsell.se/10/infastning/montagedetaljer/skivinfastning/310897/
https://www.ahlsell.se/10/infastning/montagedetaljer/skivinfastning/310897/
Kan du hänga i regel så är det lugnt. Annars beror det nog mer på hur upphängningen är utformad. Men det går garanterat med lite list och rätt fästmateriel.D deeply89 skrev:
Det finns regelsökare men en metod som fungerar bra är att ha en stark magnet och leta efter skruvar som gipset är fäst med, hittar du en så söker du uppåt och nedåt, där bör det finnas flera, då vet du att du hittat en stående regel som du kan utgå ifrån går lodrätt.D deeply89 skrev:
Produkter som diskuteras: "regelsökare"
Regelsökare S200 Stanley
Finner trä upp till 19 mm
366 kr inkl moms
Läs mer
Reglarna brukar sedan normalt stå med 600mm centrum-centrum. Är det ett nyare hus kan det vara 450mm också. Är väggen bärande kan det vara 300mm.V vectrex skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 666 inlägg
Jag hittar reglar i vårt hus genom att använda lite magneter.
Enklast är att hitta de som sitter mitt på skivan och inte sitter lika djupt.
Enklast är att hitta de som sitter mitt på skivan och inte sitter lika djupt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden