Hei,

Vi har kjøpt et 1½-plans hus bygget i -73. Et teglhus på 125 kvm. Vi har ikke fått tilgang ennå, men vi tenker veldig på hvordan vi skal gjøre om osv.
Nå til spørsmålet, hvordan kan man avgjøre om en innervegg (i første etasje) er bærende eller ikke? Jeg har levd i troen at en bærende innervegg går på tvers av takstolene, men nåværende eier hevder at en vegg som går parallelt med takstolene er bærende, en "uvanlig" konstruksjon var budskapet. Kan dette virkelig stemme? I så fall bærer jo veggen kun en takstol, hva ville vært meningen med det?? Noen som kjenner igjen en "uvanlig" konstruksjon med bærende vegg parallelt med takstolene?

Takk for svar!
 
Om veggen står på første etasje så er det vel i første omgang et spørsmål om hvilken retning bjelkene i etasjeskilleren går på.

Vi bor i et 2 etasjers hus med "liten" skråvegg. Og vi har en bærende vegg på første etasje som går tvers gjennom huset.

Når man har et 1 1/2 etasjes hus (Dvs hvis takfoten går i høyde med etasjeskilleren) så er det vel isåfall det vanligste at takstolens nedre del (eller ben tror jeg det kalles) er en del av etasjeskilleren.

I vårt tilfelle så ligger jo takstolenes nedre del som takbjelker for overetasjen, og stolene stikker så ned 40 cm og hviler på ytterveggene. Det er de 40 cm som gir oss en liten skråvegg. Og da finnes det ingen avhengighet mellom takstoler og etasjeskille over første etasje.

Håper dette kan gi dere noen ideer om hvordan det ligger til i deres nye hus.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.