Skal lage et ca. 3 meter bredt hull i en vegg av tegl. Ifølge besiktigelsesmannen kunne den meget vel være bærende, uten beregningene fra 1956 våget han ikke å gi et definitivt svar... Han mente at vi skulle behandle den som bærende uansett.
Bjelkelaget er i betong og resten i tegl og lettbetong. Takstolene går vinkelrett mot veggen som skal rives i, så også det taler for at det er en bærende vegg.
Uansett:
Hvor grov I-bjelke kan være passelig?
Hvor mye lengre enn hullet er bredt skal bjelken være?

Bjelkelaget er i betong og resten i tegl og lettbetong. Takstolene går vinkelrett mot veggen som skal rives i, så også det taler for at det er en bærende vegg.
Uansett:
Hvor grov I-bjelke kan være passelig?
Hvor mye lengre enn hullet er bredt skal bjelken være?
Svarer selv...
En takstmann jeg snakket med hadde sett lignende tilfeller der IPE160 hadde blitt brukt. Nå ble hullet bare 230 cm og jeg har en IPE 180-bjelke på vei, så det holder nok.
En snekker jeg hadde der pleier å lage hullet ca 25 cm større på hver side, så jeg kjører på det.
Bonusbilde av hvordan det så ut da jeg kappet i veggen...

En takstmann jeg snakket med hadde sett lignende tilfeller der IPE160 hadde blitt brukt. Nå ble hullet bare 230 cm og jeg har en IPE 180-bjelke på vei, så det holder nok.
En snekker jeg hadde der pleier å lage hullet ca 25 cm større på hver side, så jeg kjører på det.
Bonusbilde av hvordan det så ut da jeg kappet i veggen...
Om en IPE-160 er kraftig nok som avveksling av en bærende vegg, rekker en VKR-bjelke 100x100x5 mm som erstatning?
Har for meg at en hulprofil er sterkere men dyrere enn I-bjelke i tilsvarende dimensjon. Vekten per meter er omtrent samme.
Har funnet datablad, men kan ikke tyde dem
IPE-bjelke datablad
VKR-hulprofil datablad
Har for meg at en hulprofil er sterkere men dyrere enn I-bjelke i tilsvarende dimensjon. Vekten per meter er omtrent samme.
Har funnet datablad, men kan ikke tyde dem
IPE-bjelke datablad
VKR-hulprofil datablad
Hei! Spinner videre på din tråd.. Jeg har et hus fra 40-tallet og det ser ut som ditt omtrent. 1 1/2 plan med kjeller, men mitt er i tre og det går en skorstein til venstre for døren inn til kjøkkenet! Veggen du har markert er den jeg skal fjerne! Jeg antar også at veggen er bærende, men kjellerens betongvegg er ikke nøyaktig under denne veggen, men omtrent en meter inn på kjøkkenet (går sammen med skorsteinen i kjelleren) men ikke verdt å ta sjansen her
Jeg prøver å finne ut limtre-dimensjoner for dette da åpningen blir 370 cm i bredde! Limtrestolpe 90x90 i hver ende og en limtre I-bjelke på 90x225 burde jo holde, men jeg er langt fra sikker på dette! Så jeg ønsker innspill
Limtrebjelken vil i så fall hvile på stolpens hele flate 90x90...
Jeg prøver å finne ut limtre-dimensjoner for dette da åpningen blir 370 cm i bredde! Limtrestolpe 90x90 i hver ende og en limtre I-bjelke på 90x225 burde jo holde, men jeg er langt fra sikker på dette! Så jeg ønsker innspill
En IPE 160 er betydelig kraftigere.
Det er I og W i tabellene du skal sammenligne.
En IPE profil er blant det mest optimale som finnes når man vil ha styrke i kombinasjon med lav vekt.
Det er I og W i tabellene du skal sammenligne.
En IPE profil er blant det mest optimale som finnes når man vil ha styrke i kombinasjon med lav vekt.
Sorry Mats_o! My mistake... Men bjelken vil hvile på 90 til 100 mm på den ene siden og 180 mm på den andre pga. doble søyler! Mer enn det blir det ikke! Derimot skiftet jeg en del yttervegg for dør (150 cm) og da la jeg bjelken ca. 25 cm ekstra på hver side!
Håper at dette kan bidra med noe!
Takk for meg...
Håper at dette kan bidra med noe!
Takk for meg...
Klikk her for å svare