66.854 lest ·
59 svar
67k lest
59 svar
Hvilken skrue til panel
Kjørt med Grabbers, fungerte bra.
Gunnebos ser jo derimot interessant ut. Dessuten billigere! Ser ut til å bare finnes i proffbutikker derimot.
Gunnebos ser jo derimot interessant ut. Dessuten billigere! Ser ut til å bare finnes i proffbutikker derimot.
Gah, tenkte spikre lekestuen for å slippe dyr Grabber men så innså jeg at det er nesten umulig å spikre på noen steder. Hva sier dere om terasseskruer. Tåler de 22x120 bord og værforandringer med krympende og svellende tre når lengden er perfekt, eller er panelskruer mer holdbare?
Har masse terasseskruer hjemme men ikke panelsskruer. Noen terasseskruer har så dårlig strekkfasthet så jeg er litt bekymret for at de skal brytes når treet beveger seg.
Har masse terasseskruer hjemme men ikke panelsskruer. Noen terasseskruer har så dårlig strekkfasthet så jeg er litt bekymret for at de skal brytes når treet beveger seg.
Kjøp skruer for formålet. Dumt å spare, lønner seg sjelden i lengden dessverre.nikasp skrev:
Gah, tenkte å spikre lekestuen for å slippe dyr Grabber men så innså jeg at det er nesten umulig å spikre på noen steder. Hva sier dere om terrassekruer. Tåler de 22x120 planker og værforandringer med krymping og svelling av tre når lengden er perfekt, eller er panelskruer mer holdbare?
Har masse terrassekruer hjemme men ikke akkurat panelskruer. Noen terrassekruer har så dårlig strekkfasthet at jeg er litt bekymret for at de skal ryke når treet beveger seg.
Også jeg har landet på dette. Det hørtes bra ut med skrue og vurderte å bruke en skruautomat, men disse ser ut til å bare gå opp til 55 mm, og det blir litt snaut for låslisten. Dessuten synes jeg en spiker blir penere.B byron v2 skrev:
Hva tror dere om å mikse?
Altså skru bunnlisten ganske nær kanten (~15mm) slik at skruehodet skjules bak låslisten. En skrue per "spikerlekter" men sikksakk på annenhver side. Deretter spikre låslisten med en pickadoll. Forresten, er det noen som har tips om:
1. Bra skruautomat / bra båndet panelskrue?
2. Bra rundbåndet spikerpistol / bra båndet panelspik?
Spiker blir penere, men skulle du ha skrudd så skal du ha 75 mm skrue til lockbräda eller lockläkt. Ellers 4” spiker.H H.G.R. skrev:
Hadde også tenkt dette men så leste jeg et sted at det er viktig at spiker/skruer ikke penetrerer bak det underliggende vindsperre. I mitt tilfelle med 28x70 spikrekke og 22 mm bunn-/lokkbord blir det panelskruer/-spiker som er 48 mm hhv. 70 mm. Med kammgjenget panelspiker håper jeg at lokkbordet sitter tilstrekkelig uansett... Nå lurer jeg mest på hvor jeg skal kjøpe følgende skruer og spik billig:
1. For bunnbord:
- Båndet selvborende panelskrue (48 mm, Korrosjonsklasse C4)?
2. For lokkbord:
- Båndet panelspiker med rundt kammgjenget skaft (70 mm, varmforzinket) for en rundbåndet spikerpistol?
1. For bunnbord:
- Båndet selvborende panelskrue (48 mm, Korrosjonsklasse C4)?
2. For lokkbord:
- Båndet panelspiker med rundt kammgjenget skaft (70 mm, varmforzinket) for en rundbåndet spikerpistol?
Jeg får komme tilbake når jeg har testet å skru. Disse Grabber har jo et veldig diskret hode. MEN - jeg er litt skeptisk til å skru da det vil være et helvete å rive når den dagen kommer. Er jo enkelt med brekkjern å rive mange, mange år etter uten å ødelegge så mye. Tviler på at man kan skru ut de fleste skruene etter 10-15 år om det skulle være nødvendig å fikse noe.B byron v2 skrev:
Noen som testet denne:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ruvar/trallskruv/trall-och-panelskruv-012282/
Skal skru panel (22mm) på et bod
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ruvar/trallskruv/trall-och-panelskruv-012282/
Skal skru panel (22mm) på et bod
Klikk her for å svare