Mmmm, det var akkurat min tanke også. Men, terrassebordskruer sitter i trykkimpregnert treverk og males dessuten ikke, så det er et veldig aggressivt miljø for skruen. Panelet er ikke trykkimpregnert og males, så det burde være skikkelig overkill med terrassebordskruer, det var mest det jeg tenkte på, man burde kunne komme unna med betydelig "enklere" og billigere skruer. Jeg innbiller meg at det burde være litt prisforskjell og skal man sette inn noen tusen skruer så kan det bli en del penger spart ved å bruke riktig greier.
Har brukt Grabbers PTS når jeg nå har satt opp nye lister på huset, helt suveren skrue! Kan skrues veldig nær kantene uten at det sprekker. Den eneste ulempen er at den er dyr som kvikksølv...
Om du skal skru all panel så sats på en bra skrue, ellers kan du like gjerne spikre.
Det som taler mot terrasse skruv er at hodet er stort, og at det er lett å dra i den for langt.
Takk for tipsene. Jeg fant også Grabber PTS når jeg surfet. Litt morsomt dog at den heter Panelskruv og det står at den er egnet for lockbrädor og ytterpanel, også har de dimensjonert den for trall.... Se nedenfor :eek: Min panel er 22mm. Får vel bli den for 28mm da, om lommeboka tillater
Fundert også på Heco rustfri terrassekrue, har brukt dem før og likt dem, griper direkte og med spiss som skjærer fibrene så man kan skruve ganske nær enden, risikoen er at hodet sprekker dog, men jula har dem til ganske grei pris.
Ser ut som at de fleste skruer som anbefales til ytterpanel har samme korrosjonsbeskyttelse som til terrasse. Man skulle jo tro at det ikke burde være nødvendig.
Hvorfor ikke spiker, vel, hadde tenkt å bruke spikerpistol, men det går ikke så bra med skjult montering nær noten som lett sprekker, vanskelig å treffe nøyaktig slik at spikeren havner skjult og dessuten ikke sprekker noten. Spikre for hånd? Nei takk, da skruer jeg heller
Kjøpte en pakke Grabber PTS, svindyre og helt jævla verdiløse. Tenk dere å skru vanlige gamle hederlige spor-skruer med drill, så dårlig sitter bitsene i skruen, mister grepet hele tiden og man må ha godt med kraft på drillen for i det hele tatt å få i skruen. Det er bare av ren gjerrighet jeg klarer å bruke opp kartongen. Etter kort stund hadde jeg vondt i både håndledd og skulder. Og da har jeg skrudd 10-tusenvis av skruer i dette gamle huset og garasjen, hovedsakelig torx, uten noen som helst problemer før.
Har testet vanlig PH2 terrasse-skruer og torx-terrasse-skruer også, og klart enklest å skru er torx, jeg kan holde drillen med to fingre og skruen går i fint. Eneste ulempen med disse to er at det er litt lettere å sprekke treet. Men med litt forsiktighet er det ikke noe som helst problem.
Så jeg er lei meg for at karakteren på en femgraders skala for Grabber PTS ikke kan bli annet enn en vannrett strek.
Bitsene jeg brukte var den som fulgte med i pakken, også testet jeg med et bits jeg hadde fått av en proff også, begge var like dårlige.
Merkelig, grabber pleier å sitte som støpt når man bruker Grabbers egen PH2 (litt smalere enn vanlig), men ikke fullt så bra i en standard PH2. Nå var det for øvrig lenge siden jeg prøvde, bruker mest Essve nå for tiden.
Merkelig, grabber pleier å sitte som fjell når man bruker Grabbers egen PH2:a (litt smalere enn den vanlige), dog ikke fullt så bra i en standard-PH2. Nå var det riktignok lenge siden jeg prøvde, kjører mest Essve nå til dags.
/U
Hadde det vært PH2 hadde det vært 1000 ganger bedre, hadde det vært torx hadde det vært 100 000 ganger bedre. Nei her er det noe dritt kalt 950-1 som en økonom, sommervikar eller lignende funnet på. Helt firkantet bits, med lav dybde litt kupert på toppen og svakt konisk, alt for at den skal miste grepet så lett som mulig får man anta.
Merkelig, grabber pleier å sitte som fjell når man bruker Grabbers egen PH2 (litt smalere enn den vanlige), dog ikke fullt så bra i en standard-PH2. Nå var det riktignok lenge siden jeg prøvde, kjører mest Essve nå til dags.
/U
Hvilken Essve-skrue ville du anbefale for å skru enkeltfals spont skjult?
Jeg hadde gått glipp av at du søkte skjult montering (skruve i spont), da tror jeg at de fleste alternativer bruker nettopp robertsonskruv (det firkantede festet), jeg lurer til og med på om Essve har et passende produkt (jeg vet at de har f.eks. gulvskruen som skulle gjøre jobben, dog med robertsonhode, men jeg tror ikke den har overflatebehandling for utendørs bruk).
For meg har robertson fungert bra, nettopp Essves gulvskruv har jeg dratt mitt veldig stridige furugulv, og visst ødela jeg et par hoder, men overlag var jeg snarere overrasket at jeg ikke ødela mer så hardt som jeg prøvde å drive visse skruer.
Nesten så jeg blir fristet til å plukke opp en pakke PTS og se om også jeg finner Grabbers implementasjon av roberson så dårlig som du beskriver.
Selv om jeg ikke er noe proff så har jeg jo skrudd noen 10000 skruer eller så, og PTS var virkelig det verste jeg har vært med på. Man kan virkelig undre seg over hva det kommer av, for så dårlig som det var burde grabber ikke selge mange skruer i det hele tatt, og det pleier jo å resultere i raske endringer. Bitsene kanskje, men da får de jo la være å sende med dritten, skruene er jo ikke bedre enn bitsene de sender med, liksom. I tillegg hadde jeg en annen bits som var like dårlig, men den så på den andre siden akkurat lik ut.
Det ville vært interessant å vite hvorfor grabber kategorisk unngår torx, som er det som funker klart best imo. Man trenger muligens holde skruen i til den har grepet, men klart minst belastning for hånd, håndledd og skulder sammenlignet med øvrige som jeg har testet.
Jeg rater også den verdiløse skruen med firkant. Holdt ut med en yttervegg før jeg byttet til torx. Jeg må leve med å ha ulike skruehoder, for jeg tror ikke bits og skrue klarer å skru ut de verdiløse skruene. Medfølgende bits klarte ikke pakkeinnholdet før den ble rundkjørt. Heller ikke en kvalitetsbits levde særlig lenge. Torx har jeg aldri hatt problemer med.
Firkanter bits må være den dårligste oppfinnelsen noensinne.
Selv unbrako er ganske dårlig, i det minste fastrustet på biler.. Har en tendens til å bli den u-optimale "runde".
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.