66.856 lest ·
59 svar
67k lest
59 svar
Hvilken skrue til panel
Der ser man ja, hadde jo vært interessant å få teste og se om det gjorde noen forskjell. Men, det får bli om jeg en dag snubler over både bits og skruv, for jeg tenker ikke å investere i sk-ten en gang til 
Skulle det være sånn at det gjør så stor forskjell med bitsen, så er det fortsatt like ille av Grabber å levere med en så dårlig bits, ingen kjede er sterkere enn det svakeste leddet....
Får vel stoppe innom XL en dag når jeg er forbi og spørre om de lar meg låne en bits så jeg kan teste på noen av skruvene jeg allerede har skrudd i
Ba XL om tilbud på materiale til garasjen min før byggingen startet, men de var dyrest på alt stort sett. Derimot hadde de bra pris på fermacell våtromsgips da jeg bygde badet, klart billigere enn alle andre, så det kan jeg anbefale dem til
Skulle det være sånn at det gjør så stor forskjell med bitsen, så er det fortsatt like ille av Grabber å levere med en så dårlig bits, ingen kjede er sterkere enn det svakeste leddet....
Får vel stoppe innom XL en dag når jeg er forbi og spørre om de lar meg låne en bits så jeg kan teste på noen av skruvene jeg allerede har skrudd i
Ba XL om tilbud på materiale til garasjen min før byggingen startet, men de var dyrest på alt stort sett. Derimot hadde de bra pris på fermacell våtromsgips da jeg bygde badet, klart billigere enn alle andre, så det kan jeg anbefale dem til
Snickerick skrev:
Så er det absolutt, ligger det ikke noe trykk på den funker det ikke.
Torx er blant det beste man kan ha, men ikke til panel, hodet blir for stort.
Har til slutt funnet en skrue som fungerer perfekt. Essve har en listeskrue med torxhode som er nesten nøyaktig lik som gulvskruen. Fungerer supert til å sette både gulv og panel skjult med den, enkel å skru og et av mine brukte bits har nå holdt for 1000 skruer uten å knapt engang bli mer slitt.
Gammel tråd men nå har i hvert fall Grabber panelskruv med Torx
Skal teste disse selv.
Medlem
· Stockholm
· 820 innlegg
Jeg skrur en hel del panel, lister osv. Ulempen med det kan jeg synes er at det er litt mer kronglete med malingen. Jeg vil at hele skruehodet skal dekkes av maling, og det må man liksom jobbe med (i alle fall med falu rödfärg). Man vil ikke ha gjenskinn fra skruehoder. Hvis man spikrer oppstår ikke det problemet.
Hvilke panelskruer tror dere på i år?
Essve Fasadskruv forsenket hode, Rustfritt A4, Korrosivitetsklasse C5, finnes i ulike kulører.
Essve Fasadskruv, sylindrisk, Rustfritt A4, Korrosivitetsklasse C5,
Grabber Panel- og terrasseskruv PTX UTV, zink/nikkel C4
Gubbebo Panelskruv Impreg+ C4 TX20
Essve Fasadskruv forsenket hode, Rustfritt A4, Korrosivitetsklasse C5, finnes i ulike kulører.
Essve Fasadskruv, sylindrisk, Rustfritt A4, Korrosivitetsklasse C5,
Grabber Panel- og terrasseskruv PTX UTV, zink/nikkel C4
Gubbebo Panelskruv Impreg+ C4 TX20
Jeg har brukt grabber panelskrue, ble utmerket med minimal skruehode.Y Yrrol skrev:Hvilke panelskruer tror dere på i år?
Essve Fasadeskrue forsenket hode, Rustfri A4, Korrosivitetsklasse C5, finnes i ulike farger.
[bild]
Essve Fasadeskrue, sylindrisk, Rustfri A4, Korrosivitetsklasse C5,
[bild]
Grabber Panel- og terrassekrue PTX UTV, zink/nikkel C4
[bild]
Gubbebo Panelskrue Impreg+ C4 TX20
[bild]
Hei! Jeg sitter selv i tanker om valg av feste. Det handler om liggende 22 mm panel (Z-panel eller dobbelfas) som skal festes på 28x70 spikerslag (jeg vet, litt spinkelt men det var anbefalingen jeg fikk før byggeprosessen startet og nå er alt dimensjonert for en viss tykkelse på hele fasaden). Spiker ville jeg nok foretrukket, men med tanke på de litt spinkle spikerslagene har jeg begynt å se på fasadeskruer, hovedsakelig grabber PTX. Det finnes jo noen fordeler også.
I mitt tilfelle handler det om totalt 165 kvm fasade, 10-20 skruer/m2 = 1600-3200 skruer.

Hva har dere betalt for deres panelskruer? Det beste jeg har funnet er K-rauta, 250 stk (48 mm) for 299 kr...
I mitt tilfelle handler det om totalt 165 kvm fasade, 10-20 skruer/m2 = 1600-3200 skruer.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Høres jo bra ut i så fall! Ifølge AMA (tror jeg?) eller i hvert fall träguiden mm så anbefaler man ca 2 ganger paneltykkelsen som feste for spiker bak panelet. I hvert fall 34 mm som spikerslag, i alle manualer osv jeg har sett. Men det virker jo ikke å være så i virkeligheten, og tydeligvis fungerer det fint likevel! 
Men da bør man jo ikke ha vindsperre ytterst antar jeg, for å ikke spikre gjennom den (om man som jeg kjører med et lag fasadeskiver mellom reisverk og spikerslag)?
Men da bør man jo ikke ha vindsperre ytterst antar jeg, for å ikke spikre gjennom den (om man som jeg kjører med et lag fasadeskiver mellom reisverk og spikerslag)?
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Det finnes panelspiker tilpasset for akkurat 28mm lekter og 22mm tykk panel.A Alphaminor skrev:Høres jo bra ut i så fall! I følge AMA (tror jeg?) eller i hvert fall treveiledningen mm så anbefaler man jo ca 2 ganger paneltykkelsen som feste for spiker bak panelet. I hvert fall 34 mm som spikrekke, i alle manualer osv jeg har sett. Men det ser ut til å ikke være slik i virkeligheten, og åpenbart fungerer det fint likevel!
Men da bør man jo ikke ha vindsperre ytterst antar jeg, for ikke å spikre gjennom den (om man som jeg kjører med et lag fasadeplater mellom stamme og spikrekke)?
Her er et eksempel: https://www.hornbach.se/shop/GUNNEBO-Panelspik-2-8x48mm-1000st/6821979/artikel-detaljer.html
Ganske deilig likevel at utviklingen ser ut til å gå fremover når det gjelder skruvskallar for panelskruv...
Er det noen som har testet og sammenlignet skruen som @Yrrol postet tidligere i denne tråden?
Designen skiller seg jo en del, må man si, så det burde jo være noen fordeler og ulemper eller hva sier dere som har erfaring...?
Er det noen som har testet og sammenlignet skruen som @Yrrol postet tidligere i denne tråden?
- Essve Fasadeskrue forsenket hode, Rustfri A4, Korrosivitetsklasse C5, finnes i ulike farger.
- Essve Fasadeskrue, sylindrisk, Rustfri A4, Korrosivitetsklasse C5,
- Grabber Panel- og terrassekrue PTX UTV, zink/nikkel C4
- Gubbebo Panelskrue Impreg+ C4 TX20
Designen skiller seg jo en del, må man si, så det burde jo være noen fordeler og ulemper eller hva sier dere som har erfaring...?