Hei beste forum!

I sommer og høst skal jeg lære meg å bygge. Har endelig tatt meg tiden og ser frem til dette steinhardt! Har lest alt før prosjektene, men forstår ikke hvilken type sag som er best å anskaffe.

Prosjektet er en mini-hytte og jeg vil altså kunne kappe bjelker etc. så rett og pent som mulig, gjerne allerede på byggevarebutikken (om det finnes noe som er portabelt?). Det finnes mange best i test på forskjellige elektriske sager men mindre informasjon om hvilken man bør satse på. Helst ikke superdyrt, men har selvfølgelig budsjett, men ingen plass å oppbevare en sag som må stå innendørs.

Noen som kan sager og vil hjelpe til i denne jungelen?

Såg noen andre tråder med lignende spørsmål som hjalp litt, men ikke helt!

Jeg er altså nybegynner så det får gjerne være noe ukomplisert!

Stor takk!

richardtenggren
Festool HKC oppfyller vel dine krav antar jeg, kanskje litt dyr :)

Kapp-/gjærsag er ukomplisert på mange måter, men ikke overdrevent lett å oppbevare. Jeg vil derfor anbefale en form for sirkelsag, enten med ledning eller batteri, og dessuten en hurtigvinkel som denne https://www.hultafors.se/products/squares/H0520-snabbvinkel/188391 til å bruke som anhold når du skal kappe ting. Det er nok veldig fornuftig å i tillegg ha en gjeng med hurtigklemmer, minst to bukker og en form for plate materiale å legge på bukkene for å bruke som bord når du står ute. Regn med at du sager en del i dette platematerialet, så det kommer til å bli stygt. Husk å stille inn dybden godt på sagen, du vil gjennom, men ikke ha den maks utbrettet, spesielt ikke hvis du har noe under.

• Liker
Octavianus
  • Laddar…
Vil du kappe regler eventuelt allerede i byggevarehandelen er vel en vettig bakksag det enkleste både å kjøpe og oppbevare?

• Liker
Fadai
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.