5.182 lest ·
6 svar
5k lest
6 svar
Hvilken maskin for å "frese" bort litt teglvegg?
Heisann,
Jeg og kona har nylig kjøpt et hus. Vi flytter inn 15. august der i prinsippet alt skal totalrenoveres. Blant det første jeg vil gjøre er å utvide inngangen mellom spisestuen og stuen.
Veggen består av tegl og inngangen er ca 800mm bred. Veggen er bærende MEN der den nåværende inngangen sitter er det et vindu som var ca 1400mm bredt. Det jeg nå vil gjøre er å åpne opp til 1400mm bredde. Dere ser nok på bildet der vindusgrensen er.
Hvilken maskin skal jeg leie, og hva skal jeg tenke på?
Tusen takk for dette utrolig informative forumet.
David & Lotta
Jeg og kona har nylig kjøpt et hus. Vi flytter inn 15. august der i prinsippet alt skal totalrenoveres. Blant det første jeg vil gjøre er å utvide inngangen mellom spisestuen og stuen.
Veggen består av tegl og inngangen er ca 800mm bred. Veggen er bærende MEN der den nåværende inngangen sitter er det et vindu som var ca 1400mm bredt. Det jeg nå vil gjøre er å åpne opp til 1400mm bredde. Dere ser nok på bildet der vindusgrensen er.
Hvilken maskin skal jeg leie, og hva skal jeg tenke på?
Tusen takk for dette utrolig informative forumet.
David & Lotta
Du kan kutte i tegl med en vinkelsliper med steinskive. Skjær snittene fra hver sin side. Husk at det støver som f*n, så bruk en maskin som du kan koble til en støvsuger. Steinene som vinduet er murt igjen med, kan du slå inn med en slegge. Legg en finérplate under for å beskytte gulvet (om det skal beholdes).
Ahh, takk så mye for hjelpen. På med maske, briller og støvsuger altså... 
Igjen takk!!
Igjen takk!!
hmm... Som jeg ser det på bildet så trenger du ikke å skjære noe da det ikke er noe forband der det har blitt lappet igjen.... Ta det bare litt rolig når du banker den siste steinen, det burde være 2-3 fortagninger muligens der... Men ikke bry deg om dumhetene med vinkelslip, det er unødvendig og støvete.
Enig. Bare å knakke ned stein for stein så slipper man (nesten) støvet!
Ok, da får det bli huggmeisel og hammer på den øvre delen. Vinkelsliper får det dessverre bli på den nedre etter at jeg oppdaget at vinduet ikke gikk helt ned til gulvet. 
David
David
Klikk her for å svare