Til 20 kg sement brukte vi 36-40L støpegrus og 32-36L pukk 8-16. (etter noen omganger får man rett på øyemålet) Kast i all pukk og halvparten av sanden i blanderen, kjør rundt det noen sekunder, i med sementen, kjør rundt den noen sekunder og kast i resten av grusen, spray vann innerst og la det jobbe seg ut, men vær forsiktig, det blir raskt for løst, så vær sparsom med vannet.

• Liker
Simsu og 1 annen
  • Laddar…
R
Hva tenker du om styrken, du tar 1 på 3 som det heter, og 2 8-16 makadam, da blir det sterkt og bra for en såle til muren.

Sålen skal være cirka 15 cm bredere på begge sider om det er leireaktig underlag, ellers holder det med 10 cm og en tykkelse på ca. 15 cm om det er mye som skal stå på muren, jernene legges ca. 5 cm fra underkant for best bæring.

Ikke glem å måle opp så du vet at alt blir likt, og jo mindre vann du har desto sterkere blir betongen, men den kan være vanskelig å håndtere hvis den blir for stiv til å flyte ut. Betongen skal vibreres på noen måte slik at vann kommer opp på overflaten.

• Liker
Andreas Lundgren
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Til 20Kg sement brukte vi 36-40L støpesand og 32-36L makadam 8-16. (etter noen omganger får man rett på øyemålet)
Sleng i all makadam og halvparten av sanden i blanderen, kjør rundt det noen sekunder, i med sementen, kjør rundt den noen sekunder og sleng i resten av sanden, sprut vann lengst inn og la det jobbe seg ut, men vær forsiktig, det blir raskt for løst, så vær sparsom med vannet.
Kjør med samme forhold 20/36/32 og ca 11 liter vann.

R
Og bland grundig, minst 10 min i tombolaen per sats

• Liker
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Nå gikk jeg inn og sjekket innholdsfortegnelsen på forskjellige grovbetong.

Weber: Ballast: natursand 0-10 millimeter. Kornmax: 12 millimeter

Byggmax: Et tørrmørtel bestående av sement, sand (0-6 millimeter kornstørrelse) og tilsetningsstoffer.

Combimix: Kornstørrelse ≤ 12 mm

Ikke mye grov ballast her nei. :)

Sist redigert:
  • Liker
Lassebo
  • Laddar…
Vi kjørte Combimix Cement, likte prisen deres og opplevde det som god kvalitet.

R
Andreas Lundgren Andreas Lundgren skrev:
Ikke mye grov ballast her nei
Ballasten er mer som utfylling og styrking av betongen, stein synker ikke eller presses sammen

R rävlyan skrev:
Hva tenker for styrke, du tar 1 på 3 som det heter og 2 8-16 makadam da blir det sterkt og bra for en såle til muren.
Det er vanskelig med alle proporsjonene, spesielt som det noen ganger er angitt i kg og noen ganger i liter. Hva betyr "1 på 3", 1 volumdel sement og 3 volumdeler sand? (Og så 2 volumdeler makadam 8-16 mm.)

Når det gjelder målene og planleggingen av armeringen må jeg følge konstruksjonstegningen sånn at kontrollansvarlig blir fornøyd. :-) Jeg har jo platen til naboens garasje på den ene siden også.

R
Jeg pleier å bruke et par spann ca 10 l st 1 på 3 = 1 spann sement 3 spann sand og 2 spann knust stein, samt en mindre spann som stemmer med vannmengden som virker bra. Da har man alle mengdene i riktig forhold hele tiden, å vibrere går med en slagbormaskin (ingen dinkytoys) kanskje en hilti eller lignende, de slår bra. Ikke kast all betongen ned på en gang, men halvparten er bra, og vibrere så det flyter ut og vann kommer opp.

Jeg ga deg det enkleste mulige, grus og stein i Liter (les bøtter) og en 20Kg sekk sement.
Bare kjør på nå jo :)

• Liker
Simsu og 2 andre
  • Laddar…
Fulkemisten
Dette er jo til en såle som skal holde opp hele garasjen og jordmassene under, så derfor prøver jeg å finne ut så mye jeg kan. For stolpesko osv. er jeg helt med på at man tager det man haver! :)
Jo. Om det er noen trøst så har jeg et par grindstolper som ble sykt harde med min blanding. Jeg fikk problem med å bore opp grinden. Jeg bruker en stor andel sement i mitt oppskrift og så lite vann som mulig. VTC på omtrent .50 pleier det å ende på.

• Liker
Andreas Lundgren
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jeg ga deg det enkleste mulige, grus og stein i Liter (les bøtter) og en 20Kg sekk sement.
Bare kjør nå jo :)
Ja, jeg vet at det kommer til å bli bra, men jeg kan rett og slett ikke sove når du har typ samme mengde sand og makadam, og noen annen har 3:2, byggmax har 2:1, osv. Det må jo finnes en oppskrift som er best, arghhh! :-P

R
mengde sand og makadam
Makadam er for utfylling, så du ikke trenger så mye betong og blir like sterk, men som sagt bland ordentlig sementen skal være overalt i blandingen, for lite sand og ballast gjør betongen skjør

Har du eller din konstruktør angitt kvaliteten på betongen i konstruksjonstegningen?

X xLnT skrev:
Har du eller din konstruktør angitt kvaliteten på betongen i konstruksjonstegningen?
Nei, faktisk ikke hva jeg kan se...

For platen står det "400 mm Tjälldéngrund med isolasjon og betong" (hva det nå betyr) og så videre om armering, isolasjon, drenering etc.

Så står det
  • Sikkerhetsklasse Grunnarbeid: SK2
  • Sikkerhetsklasse Gulv på mark: SK1
  • Klimaklasse: Betong i eksponeringsklasse XC1
Så at det skal være i henhold til Boverkets Byggregler BBR 26, BFS 2016:6. Og en masse annen tekst jeg ikke forstår. Jeg fikk igangsettingsbeskedet på torsdag, tok fri fra jobb på fredag og tenkte å begynne å støpe i morgen. Jeg er kanskje for rask på det, burde kanskje gå igjennom litt til med konstruktøren. :) Men dette får bære eller briste, snart er det for kaldt for å støpe jo! Jeg blander ekstra sement og nær med litt vann, så får vi se. Ellers får jeg vel bryte det opp til våren når det er på tide å støpe platen. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.