51.190 lest ·
52 svar
51k lest
52 svar
Hvilken grus/pukk skal man ha når man blander betong?
Til 20 kg sement brukte vi 36-40L støpegrus og 32-36L pukk 8-16. (etter noen omganger får man rett på øyemålet) Kast i all pukk og halvparten av sanden i blanderen, kjør rundt det noen sekunder, i med sementen, kjør rundt den noen sekunder og kast i resten av grusen, spray vann innerst og la det jobbe seg ut, men vær forsiktig, det blir raskt for løst, så vær sparsom med vannet.
Hva tenker du om styrken, du tar 1 på 3 som det heter, og 2 8-16 makadam, da blir det sterkt og bra for en såle til muren.
Sålen skal være cirka 15 cm bredere på begge sider om det er leireaktig underlag, ellers holder det med 10 cm og en tykkelse på ca. 15 cm om det er mye som skal stå på muren, jernene legges ca. 5 cm fra underkant for best bæring.
Ikke glem å måle opp så du vet at alt blir likt, og jo mindre vann du har desto sterkere blir betongen, men den kan være vanskelig å håndtere hvis den blir for stiv til å flyte ut. Betongen skal vibreres på noen måte slik at vann kommer opp på overflaten.
Sålen skal være cirka 15 cm bredere på begge sider om det er leireaktig underlag, ellers holder det med 10 cm og en tykkelse på ca. 15 cm om det er mye som skal stå på muren, jernene legges ca. 5 cm fra underkant for best bæring.
Ikke glem å måle opp så du vet at alt blir likt, og jo mindre vann du har desto sterkere blir betongen, men den kan være vanskelig å håndtere hvis den blir for stiv til å flyte ut. Betongen skal vibreres på noen måte slik at vann kommer opp på overflaten.
Kjør med samme forhold 20/36/32 og ca 11 liter vann.X xLnT skrev:Til 20Kg sement brukte vi 36-40L støpesand og 32-36L makadam 8-16. (etter noen omganger får man rett på øyemålet)
Sleng i all makadam og halvparten av sanden i blanderen, kjør rundt det noen sekunder, i med sementen, kjør rundt den noen sekunder og sleng i resten av sanden, sprut vann lengst inn og la det jobbe seg ut, men vær forsiktig, det blir raskt for løst, så vær sparsom med vannet.
Nå gikk jeg inn og sjekket innholdsfortegnelsen på forskjellige grovbetong.
Weber: Ballast: natursand 0-10 millimeter. Kornmax: 12 millimeter
Byggmax: Et tørrmørtel bestående av sement, sand (0-6 millimeter kornstørrelse) og tilsetningsstoffer.
Combimix: Kornstørrelse ≤ 12 mm
Ikke mye grov ballast her nei.
Weber: Ballast: natursand 0-10 millimeter. Kornmax: 12 millimeter
Byggmax: Et tørrmørtel bestående av sement, sand (0-6 millimeter kornstørrelse) og tilsetningsstoffer.
Combimix: Kornstørrelse ≤ 12 mm
Ikke mye grov ballast her nei.
Sist redigert:
Det er vanskelig med alle proporsjonene, spesielt som det noen ganger er angitt i kg og noen ganger i liter. Hva betyr "1 på 3", 1 volumdel sement og 3 volumdeler sand? (Og så 2 volumdeler makadam 8-16 mm.)R rävlyan skrev:
Når det gjelder målene og planleggingen av armeringen må jeg følge konstruksjonstegningen sånn at kontrollansvarlig blir fornøyd.
Jeg pleier å bruke et par spann ca 10 l st 1 på 3 = 1 spann sement 3 spann sand og 2 spann knust stein, samt en mindre spann som stemmer med vannmengden som virker bra. Da har man alle mengdene i riktig forhold hele tiden, å vibrere går med en slagbormaskin (ingen dinkytoys) kanskje en hilti eller lignende, de slår bra. Ikke kast all betongen ned på en gang, men halvparten er bra, og vibrere så det flyter ut og vann kommer opp.
Jo. Om det er noen trøst så har jeg et par grindstolper som ble sykt harde med min blanding. Jeg fikk problem med å bore opp grinden. Jeg bruker en stor andel sement i mitt oppskrift og så lite vann som mulig. VTC på omtrent .50 pleier det å ende på.Andreas Lundgren skrev:
Ja, jeg vet at det kommer til å bli bra, men jeg kan rett og slett ikke sove når du har typ samme mengde sand og makadam, og noen annen har 3:2, byggmax har 2:1, osv. Det må jo finnes en oppskrift som er best, arghhh!X xLnT skrev:
Nei, faktisk ikke hva jeg kan se...X xLnT skrev:
For platen står det "400 mm Tjälldéngrund med isolasjon og betong" (hva det nå betyr) og så videre om armering, isolasjon, drenering etc.
Så står det
- Sikkerhetsklasse Grunnarbeid: SK2
- Sikkerhetsklasse Gulv på mark: SK1
- Klimaklasse: Betong i eksponeringsklasse XC1