2kubik med rulle selv så er man nok litt mør i kroppen

T Tosse skrev:
En murarhink kalles rulle på bygglingo
Haha, som skåning trodde jeg det betydde "rullebör", altså trillebår på skånsk. Men jeg fikk ikke det til å passe med volumene! :crysmile:

Det var en lang og slitsom dag, litt stiv i ryggen i dag for å si det mildt. Men burde lære seg å håndtere en spade med venstregrep, jeg prøvde men halvparten av sanden havnet utenfor blandemaskinen hver gang. :)

Men jeg ble ferdig til slutt. For den som kommer og leter etter lignende informasjon i fremtiden kan jeg oppsummere:
* Jeg begynte med vann og pukk for å vaske blandemaskinen siden forrige kjøring, sjekket at ingen klumper satt fast.
* Så hadde jeg i sement.
* Deretter mer vann til det ikke lenger var noen tørr sement igjen, bare en tykk grøt eller leire.
* Etter det sand, jeg hadde ganske fuktig sand og den gjorde ikke så stor forskjell på konsistensen. Jeg hadde kanskje i 2/3 av sanden, lot den gå ett minutt til det var god grøt-konsistens igjen, og så i med resten.
Var det så for tørt (en stor klump som ikke ble blandet) var jeg nødt til å ha i mer vann. Ble det for løst tok jeg litt mer sement og sand på måfå.

Oppskriften var altså ikke så nøye som jeg trodde men mest en pekepinn om hvor jeg skulle begynne. God lærdom!

• En rød, slitt trevegg ved en sti med grus og tildekket med grått stoff, brukt murstein som vekter, og en spade ligger på bakken.
  • En blanding av betong og sement langs en vegg med armeringsjern og en drill til venstre. Uteområde med høstløv i bakgrunnen.
Du støpte vel ikke betong mot treveggen?

Treet råtner raskt hvis man gjør det.

H heimlaga skrev:
Du støpte vel ikke betong mot treveggen?

Treet råtner raskt hvis man gjør det.
Nei, jeg kappet den i passe høyde, akkurat der jeg støpte. Det er naboens garasje, så den panelen skal ned helt senere når jeg murer på denne sålen. Tanken var at jeg skulle tatt ned den panelen først, men jeg rakk ikke, var nødt til å gjøre støpingen før vinteren... Panelen skal ned og erstattes med en vanntett "sement-plate". :-)

En tanke angående ballasten. Om man skal ha halvparten 0-8 og halvparten 8-16. Hvorfor kjører man ikke med bare 0-16?

For at disse har ulike siktkurver.

Claes Sörmland
Det handler om natursand 0-8 og den grovere ballasten er knust stein, pukk. Finere knust stein med nullfraksjon gir ofte betong med dårligere eller usikker styrke.

Når det er sagt, blandet jeg betong med veigrus 0-18 mm, dvs. knust stein til drivhusets grunn for noen år siden. Tre spader knust stein og en spade sement. Med den høyere betongandelen ble det veldig fin og holdbar betong. Støper stolpesko til gjerdet i hagen på samme måte. Blander så tørt som mulig, men at det likevel går sammen etter noen minutter i blanderen, nesten jordfuktig betong.

Sist redigert:
  • Liker
tompajo
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.