Nå vet jeg ikke hvilken type hus du skal bygge, men vi har støpt 110 meter grunnmur i 8 meters seksjoner med den oppskriften jeg skrev til deg. Jeg er ikke det minste bekymret for at vår grunnmur ikke skal tåle det. Da bygger vi med lettbetong og takstein. Så bare kjør på, det kommer til å holde, kjører du to 12mm armeringsjern langs sålen?

Her er tre bilder så du ser omtrent hvordan det så ut:

• Liker
Andreas Lundgren
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Nå vet jeg ikke hvilken slags hus du skal bygge, men vi har støpt 110 meter grunnmur i 8 meters seksjoner med den oppskriften jeg skrev til deg. Jeg er ikke det minste bekymret for at vår grunnmur ikke skal holde. Da bygger vi med lettbetong og tegltakstein.
Så bare kjør på, det kommer til å holde, kjører du to 12mm armeringsjern langs med sålen?
Tre, de synes i konstruksjonstegningen i første innlegg som den grønne rektangelen nederst i bildet. (Det er den jeg skal støpe nå.) På den sålen skal det deretter være en mur som kompenserer for at grunnen heller, og deretter skal platen hvile på den muren.

Du har jo tenkt å bygge veldig likt som vi har gjort. Slik så vår k-tegning ut.

• Liker
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Ok, tusen takk for all input! Langsomt samler jeg mot. :)

I morgen kjører jeg, og med tanke på hva jeg tilfeldigvis har hjemme blir utgangspunktet denne oppskriften:
25 L makadam 8-16
50 L støpesand
25 kg (≈ 17L) sement
14 L vann

Sist redigert:
Blir fint, lykke til!

X xLnT skrev:
Du har jo tenkt å bygge veldig likt så som vi har gjort. Slik så vår k-tegning ut.
Veldig interessant å se, takk! For en avansert tegning dere hadde, mye isolasjon her og der... :-o

Vi har jo foruten naboens garasje også en rad L-elementer som står 40 cm fra naboens garasje og som jeg jo tenkte kunne stå igjen under vår garasje. Det har vært utrolig kronglete å grave ut mellom dem, og sålen og dreneringen/isolasjonen blir jo litt deretter... Men likevel lettere enn å flytte dem, og de har jo stått støtt der siden 1974, så de kan godt få stå igjen tenkte jeg. :)

• Grøft gravd langs et rødt garasje med steinbelagt gangvei ved siden av. En gul komprimator står ved siden av graven.
Andreas Lundgren Andreas Lundgren skrev:
Ja, jeg vet at det kommer til å bli bra, men jeg kan rett og slett ikke sove når du har typ samme mengde sand og makadam, og noen andre har 3:2, byggmax har 2:1, osv. Det må jo finnes en oppskrift som er best, arghhh! :p
Oppskriften avhenger av hvilken holdfasthet man skal ha. Enten regner man på det, eller så blander man så det blir sterkt nok...

Oppskriften jeg har brukt til alt her hjemme (mitt innlegg fra en annen tråd):

Leste litt i en betongbok som er omtrent like gammel som meg selv, der sto det at man tar 90 liter stein, 85 liter grus til 25kg sement. Selv tilpasset jeg oppskriften litt så den passet størrelsen på min trommel (15 liter). Det for enkelhets skyld 1 trommel sement, 2 tromler 0-8 grus og 2 tromler 8-16. Til dette gikk det med cirka 7-8 liter vann. 15 liter sement er omtrent en halv 25kg sekk. Dette var også ganske passende å blande i min lille Jula-tombola. Dette blir da en kvalitutta som passer til støttemurer, pilarer og annet elendighet man blir tvunget til å støpe på tomten.

Sist redigert:
  • Liker
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
Blir bra det der. Lykke til! Husk å vibbra. Har man ikke tilgang til ekte greier funker en gammel grovere maskinskrue, bolt eller jern eller noe i chucken på borhammeren. Bare å sette mot kanten av formen og kjøre på meislemodus (uten snurr).

• Liker
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Fikk du virkelig hjem all sand + grus på to turer med ubremsede tilhenger? Jeg hadde sikret meg med litt ekstra og også ekstra med sement. Sjelden de blir da akkurat som man har regnet...

B larry78 skrev:
Fikk du virkelig hjem all sand + grus på to turer med ubremset henger? Jeg hadde sørget for litt ekstra og også ekstra sement. Sjelden blir det akkurat som man har regnet...
Jeg har samme tanke som deg, ofte så beregner mange på volumet som ligger på hengeren, veldig ofte blir det for lite.

En grunnregel er å multiplisere med 0,7 (30% mer luft når materialet ikke lenger er kompakt), da mener jeg sand.

En tungt lastet tilhenger, ubremset, 0,6 m3 sand, inneholder bare 0,42 m3 når den er ferdig blandet.

Mvh P-A

Hehe, nei, jeg dro 500 kg på tilhengeren, orden og reda!

Vi har et steinbrudd i Södra Sandby der jeg bor, så det er nært og bra. Så bestilte jeg 2 tonn støpesand som kom på lastebil, for det er ganske langt å kjøre til nærmeste sand-sted.

Med fasit i hånd kunne jeg kanskje ha droppet sanden og bare kjørt på knust stein som finnes her i landsbyen, det vil jeg definitivt gjøre hvis jeg skal støpe minimere følsomme deler i fremtiden, fundamenter og sånn.

Altså har jeg 2 tonn sand, 1 tonn makadam (8-16) og 500 kg sement tilgjengelig.

Det virker som om alle disse materialene har omtrent forhold 1,5 vekt/volum, så ca 2 kubikk burde jeg få ut. Jeg trenger 1,5 kubikkmeter. :-) Fasit kommer i kveld hvis jeg rekker det!

https://www.aqua-calc.com/mobile/calculate/weight-to-volume/substance/cement-coma-and-blank-portland

MathiasS MathiasS skrev:
Selv tilpasset jeg oppskriften litt så den passet størrelsen på min rulle (15 liter). Det for enkelhetens skyld 1 rulle sement, 2 ruller 0-8 grus og 2 ruller 8-16.
Et nybegynner-spørsmål på det, hva er "en rulle"? :thinking:

En murerbøtte kalles rulle på byggsjargong

• Liker
MegaMagicMike og 3 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.