Jeg har en byggetegning og skal støpe en såle for en støttemur. (Det grønne nederst i bildet.) Muren skal kompensere for at terrenget heller der jeg skal bygge et garasje. På støttemuren skal deretter platens såle hvile. Sålen til muren er 20 cm høy og 40 cm dyp (og 12 m lang) og er armert med 3 parallelle armeringsjern.
Når jeg skulle hente grus til betongen fantes det imidlertid flere sorter å velge mellom! Så jeg tok først dreneringsgrus og håper på å få svar her før mandag.
Det lokale grustaket i bygda hadde:
8-11
11-16
8-22 (vasket)
16-22
16-32
Må grusen til betong være vasket for at sementen skal få feste, eller fungerer uvasket? Kan man i så fall vaske den selv?
Det enkleste er å ta 0-18 eller 0-32 og eventuelt blande inn litt 0-8 om blandingen ikke er nok "fet"
Ja, jeg tenkte å blande selv. Det er drøyt en kubikk, så for lite for en betongbil og for mye (dyrt og slitsom frakt) for å kjøpe ferdige betong-sekker.
Det jeg har klart å lese meg til er vel at man helst ikke skal ha i 0-fragmentene, men ha makadam fordi 0-fragmentene ikke riktig bidrar til styrken, og mye sement går med for å lime sammen disse 0-fragmentene. Selv om jeg jo ikke er noen ekspert...
Jeg kommer til å kjøre på begge deler, det blir uansett to turer med min ubremset tilhenger så jeg kan like godt ta to forskjellige. Så blir det like mye sand som pukk.
Av alle steder jeg leser på så står det bare hvor mange deler sand/sement og pukk man skal ha, aldri noe om størrelsen på pukken.
De fleste har 1 del sement og 3 deler ballast, litt mer sement for hardere betong.
Så er det alle mulige varianter på ballasten. Byggmax har 3 deler sand og 1 del pukk (uspesifisert størrelse).
Cementas nettside foreslår halvparten "grus 0-8" og halvparten "stein 8-16".
Tenico har oppskrift på 1:3:9 på sement: sand: pukk, altså mer pukk enn sand, motsatt av Byggmax.
Ja, jeg tenkte å blande selv. Det er litt over en kubikk, så for lite for en betongbil og for mye (dyrt og slitsom transport) for å kjøpe ferdige betong-sekker.
Det jeg har klart å lese meg til er vel at man helst ikke skal ha i 0-fragmentene, men ha makadam fordi 0-fragmentene ikke riktig bidrar til styrken, og mye sement går med for å lime sammen disse 0-fragmentene. Men jeg er jo slett ingen ekspert...
Skal du blande med sement så trenger du 0-fraksjon. F.eks. Støpesand, 0-4, 0-8 eller hva som finnes tilgjengelig. Pluss noe ballast, f.eks. 11-16
Skal du blande med sement så trenger du 0-fraksjon. F.eks. Støpesand, 0-4, 0-8 eller hva som finnes tilgjengelig. Pluss noen tilslag, f.eks. 11-16
Regnes natur-sand som 0-fraksjon? Mange oppskrifter er jo bare sand og pukk.
Ok jeg forstått riktig så er pukk knust uten 0-fraksjon? Skulle jeg kanskje egentlig hatt det som de på grustaket her kaller knust, 0-noe, typ 0-22 for eksempel?
Uansett hvordan du gjør det er fordelingen av fraksjonene feil hvis du spør en sementfyr, men det er "standard" å bruke rørgravsgrus 0-8 i stedet for støpesand som sjelden finnes og til dette pleier man å ha 8-16 mak.
Jeg har blandet en del betong selv mest fordi jeg hadde steinmel 0-8 og makadam 8-16 til overs hjemme. Kjørt en halv sekk sement og en sekk hver av de to ballastfraksjonene. Det har fungert utmerket utendørs til søyler kantstein osv akkurat som @MathiasS sier.
Jeg tror at rørgravsgrus har en bedre siktkurve enn steinmel (som har for mye fint materiale), på den annen side er det jo bare å kompensere med mer sement.
Den største feilen med vanlig grus er at det kan inneholde humus, kanskje unngår man det med steinmel.
Ja. Kanskje. Betonggubbarna flirer sikkert av oss men jeg har sikkert blandet en knapp halv kubikk betong til kostnaden av fem sekker sement á en drøy femtilapp stykk. Ler best som ler sist...
Vi blandet 15kbm betong til vår husgrunn (i omganger da ) dette ble gjort med 0-8 grus (gjutegrus) og 8-16 makadam (vasket føles jo unødvendig dyrt).
Du trenger å blande forskjellige deler materiale for å få riktig styrke på betongen, så sjekk opp det.
Det har fungert utmerket utendørs til pilar kantstein osv akkurat som @MathiasS sier.
Dette er jo til en såle som skal holde opp hele garasjen og jordmassene under, så derfor prøver jeg å finne ut så mye jeg kan. For pilar og lignende er jeg helt med på at man tar hva man har!
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.