snowjim skrev:
Fresen holdt ikke dybden og plutselig var jeg og kjørte i kjøkkenbordet ;) Ikke veldig morsomt! Heldigvis oppdaget jeg det i tide så jeg kunne justere siste biten. Den kjørte ca 30 cm i bordet og før det hadde den gradvis gått nedover. Prøvde å stille inn alt igjen og stramme det hardt som inn i men den gikk likevel ned 1 mm på 20 cm typ.
Kom på at fresestålet kan krype i chucken om den er dårlig fiksert. Var chucken ordentlig låst?

arneri68 skrev:
Høres ut som fresen ikke hadde det bra. Jeg har en GOF 900 siden flere år, og den har aldri kjørt seg fast. En sponplate skal absolutt ikke være noe problem.
Ja, maskinen føltes jo solid, men merkelig at den knapt orket sponplaten med et helt nytt stål. Den kjørte jo visse strekninger bra, men andre hakket og hadde den seg hele tiden uansett hastighet, prøvde så godt som alle hastigheter, og jo langsommere man satte den, desto oftere hakket den.

arneri68 skrev:
Trykket du ned låsearmen? Høres nesten ut som du kjørte med låset åpent, men hvis fresen ikke var i akseptabel stand, skal jeg ikke arrestere deg.;)
Ja, armen dro jeg til skikkelig, tenkte at akkurat denne måtte være hardt strammet.

Armen for dyppstoppet mener du? Ikke låsen som gjør at man holder dybden? Dyppstoppet er neppe laget for å holde imot hardt trykk over lengre tid, det er låsens oppgave. Frese er morsomt, men det er mye å tenke på.

Valkyr skrev:
Armen for dybde stoppet mener du? Ikke låsen som gjør at man holder dybden? Dybde stoppet er knapt laget for å holde mot høyt trykk over lengre tid, det er låsens oppgave. Fresing er gøy, men det er mye å tenke på.
Det finnes en stor spak på baksiden, denne gjør det mulig å justere dybden, så er det da en stav som sørger for at det ikke skal gå å kjøre dypere enn det man har stilt den inn på. Begge var skrudd til så hardt det gikk, finnes det noen mer stopp mener du?

snowjim skrev:
Det er en stor spak på baksiden, denne gjør det mulig å justere dybden, så er det en stang som sørger for at det ikke skal være mulig å kjøre dypere enn det man har stilt den på. Begge var skrudd til så hardt det gikk, finnes det noen flere stopp mener du?
Om du har strammet disse så skal den ikke kunne synke, da må stålet ha krøpet i stedet.
Om det er tilfellet, skal du være glad for at det bare var skiven og bordet som tok skade.

Nei, det er spaken som menes, staven pleier å kunne flytte seg om man legger alt trykk på den uten å låse med spaken. Da kanskje det bare var en gammel og sliten stakkars utleiemaskin? Synd med bordet uansett.

Sist redigert:
Stålen krøp ut en gang også ja, dette forstod jeg ikke heller da man bruker en stor fast nøkkel for å stramme den, der dro jeg til ganske hardt!?

Ja, det blir til å klage ved tilbakelevering, ser ikke hvordan jeg kunne ha gjort dette bedre.

Det er vel som valkyr sier, greiene er slitt.
Jeg liker ikke å leie ting da de ikke behandles så varsomt, så jeg ser dem ikke som pålitelige.
Det er nok å se på en leiefilm, jeg har nok aldri leid en film som IKKE har sett ut som den har fått noen runder i en blender.

Dersom du skulle trenge å frese igjen, så kjøp en
Jeg kjøpte en rød meec fra jula for et par år siden, betalte 300kr, har fungert kjempebra.

Bare meec (ikke rød) kjøpte jeg for noen år siden da jeg trengte en styggfres, men returnerte den raskt fordi bunnplaten ikke var ortogonal mot fresestålet. Kjøpte så en Cocraft på salg for 400, og det er mye for pengene!

Er det bare meg som lurer på om TS har frest i omganger? 9mm mdf, som vel dekkplater ofte er, føles ikke som en så god idé...

jonmo skrev:
Er det bare jeg som lurer på om TS har frest i omganger? 9mm MDF, som vel dekkesider oftest er, føles ikke som en så god idé...
Dekkside fra IKEA er 14 mm, jeg freste bort 10 mm på dybden og 20 mm bredt, dette skal jo ikke være noe problem å kjøre på et bord. Iallefall ikke om det er MDF.

Da har vi nok forskjellige oppfatninger om mdf. Jeg ville ikke frest hele dybden i ett sveip.

• Liker
Joak
  • Laddar…
Jeg ville heller ikke ha kjørt hele dybden med en 20mm fres i ett skjær.

Det er ikke noe problem å frese store dybder og mye avvirkning med fri utkast, men jeg ville ikke gjort det midt i en plate.

Okay så det er dette som er grunnproblemet da? Jeg skulle ha frest det i omganger så hadde det gått som planlagt?

Nei, 10mm hadde jeg nok tatt i tre omganger. Men jeg har jo uflaksen å være redusert til en biltemafres nå for tiden. Så det kan bli 3 eller 5mm om gangen, man vet ikke helt... ;)

• Liker
snowjim
  • Laddar…
snowjim skrev:
Okay så det er dette som er grunnproblemet da? Jeg skulle ha frest det i omganger så hadde det gått som planlagt?
Innlegg #27 punkt 3. Synd at du ikke tar til deg det som anbefales. Er ikke lenger sikker på at fresen er dårlig, men et klart brukerfeil.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.