12.711 lest ·
55 svar
13k lest
55 svar
Hvilken fres for rette spor?
Renovator
· Näverkajakens födelseort
· 797 innlegg
Jeg tror dof mener det som jeg svarte et stykke opp.snowjim skrev:Jeg antar at du mener hvorfor man ikke setter listen direkte i veggskapene? Jo, fordi dekkplaten er 13 mm tykk og fresingen skal ned ca 9 mm, det blir da 4 mm sponplate igjen som skal holde undersiden. Etter samtale med IKEA så var de enige om at det ikke var en god idé i det hele tatt, spesielt med tanke på at dette sporet skal gå gjennom samtlige veggskap. Dessuten sitter det stygge skruer på undersiden som man gjerne vil dekke over med dekkplaten.
Det er lettere å sage et spor enn å holde på å frese.
Du kan sage med en veldig stor feilmargin og "leppen" på listen dekker den uansett.
Dybden spiller jo heller ingen rolle om du går for dypt siden listen skal skrus fast i sidene.
Nja tror ikke helt vi forstår hverandre. Gjorde noe lignende på et kjøkken i vår og der kappet jeg bare ut i dekkplaten for armaturen, dvs kappet ut hele tykkelsen på dekkplaten. Dette ble gjort på helkapslede armaturer. Med tanke på listen du har burde det bare bli enklere å få det bra.
Aha, det du mener er at jeg skal kutte dekkplaten rett igjennom der som listen skal sitte og da også kutte bort så bred bit som listen er. Så da først sette den sagede dekkbiten innerst og så sette den mindre sagede dekkplaten ytterst med et mellomrom som representerer listen. Deretter trykker man på listen?dof skrev:
Dette betyr i så fall at jeg trenger å sette en eller to ekstra rader med skruer innenfra skapene og ned i dekkplatedelene. Den innerste delen må jo festes både lengst bak ved veggen og så lengst fram der listen skal sitte. Den mindre dekkplaten lengst ut blir festet lengst ut og inn til der listen skal gå. Da totalt 4 rader med skruer i stedet for 2-3.
Aha, ja jeg har aldri frest noe så jeg vet ikke hvor vanskelig det er.Fjojtmehmet skrev:
Sånn her tenker jeg meg

Akkurat. Limte dekkplatene jeg satte dit så satt bare noen få skruer i platen.snowjim skrev:Aha, hva du mener er at jeg skal kappe dekkplaten rett gjennom der som listen skal sitte og da også kappe bort så bred bit som listen er. Så deretter først sette den sagde dekkbiten innerst og så sette den mindre sagde dekkplaten ytterst med et mellomrom som representerer listen. Så etter dette så trykker man dit listen?
Dette betyr i så fall at jeg trenger å sette en eller to ekstra rader med skruer innover fra skapene og ned i dekkplatebitene. Den innerste biten må jo festes både lengst bak ved veggen og så lengst foran der listen kommer til å sitte. Den mindre dekkplaten lengst ut blir festet lengst ut og innover til der listen skal gå. Da totalt 4 rader med skruer i stedet for 2-3.
Forstår, tenkte ikke i de baner merkelig nok, trolig fordi jeg tidligere så hvordan noen freste inn nettopp disse listene i bunnen på IKEA-skapene så det føltes naturlig å frese også her.dof skrev:
Må fundere litt på dette, selvsagt hadde det føltes bedre å bare frese det ettersom man får et stykke å håndtere bare, men hvis det nå er så vanskelig å frese rett tross anslag eller retteskive så er det kanskje bedre å kjøre med sagen likevel. Lim vil jeg dog ikke gjøre, man vet ikke om man får for seg å bytte ut belysningen og da må dekkplaten trolig byttes ut.
Vi har bestemt oss for å skru fast dekkplatene for å enkelt kunne bytte ut lampeløsningen i fremtiden om det skulle være nødvendig.
Spørsmålet er nå, Cramo skal ha 200 kr for et stål til fresemaskinen? Skal man gå for det, eller holder det å kjøpe noe billigere på Biltema, Jula eller lignende?
Spørsmålet er nå, Cramo skal ha 200 kr for et stål til fresemaskinen? Skal man gå for det, eller holder det å kjøpe noe billigere på Biltema, Jula eller lignende?
Lån en fres av en kompis da, det er jo billigst.
Har du ingen venn med en fornuftig fres, bytt ut vennekretsen.
Har du ingen venn med en fornuftig fres, bytt ut vennekretsen.
Var og hentet fresen i dag, det er en blå bosch av større slag, ser ut til å kunne være denne:

http://www.proffsmagasinet.se/bosch-gof-900-ce-handoverfras
Har prøvd å kjøre med anslaget og den skjærer jo virkelig gjennom dekkplaten enkelt og pent, men det er også veldig lett å ikke kjøre rett!? Mistenker at man må ha et solid bord for å feste platen og hvor man kan dytte ganske hardt mot anslaget, noe som helt klart blir et problem i mitt tilfelle.
Ellers vurderer jeg å bruke retteskinna, burde ikke det bli lettere?

http://www.proffsmagasinet.se/bosch-gof-900-ce-handoverfras
Har prøvd å kjøre med anslaget og den skjærer jo virkelig gjennom dekkplaten enkelt og pent, men det er også veldig lett å ikke kjøre rett!? Mistenker at man må ha et solid bord for å feste platen og hvor man kan dytte ganske hardt mot anslaget, noe som helt klart blir et problem i mitt tilfelle.
Ellers vurderer jeg å bruke retteskinna, burde ikke det bli lettere?
Renovator
· Näverkajakens födelseort
· 797 innlegg
Kjør med sjablonghylse og retteskinne.snowjim skrev:Var og hentet fresemaskinen i dag, det er en blå bosch av større slag, ser ut til å kunne være denne:
[bild]
[lenke]
Har prøvd å kjøre med anslaget og den skjærer jo virkelig gjennom dekkplaten enkelt og pent, men det er også veldig lett at den ikke går rett!? Mistenker at man må ha et solid bord for å feste platen og der man kan skyve ganske hardt mot anslaget, noe som helt klart blir et problem i mitt tilfelle.
Ellers vurderer jeg å bruke retteskinnen, burde ikke det bli lettere?
Sjablonhylsen er ment å følge en mal, men fresejernet har oftest mindre diameter enn hylsen, dvs. malen har ikke alltid like mål som det skal avbildes.
Jeg foreslår følgende:
1. Kjør med rettholt som anhold forutsatt at den ikke gir etter når du presser mot den.
2. Trykk fresen foran deg. Sørg for at fresejernet presser fresen mot anholdet, ikke fra.
3. Ikke avvirk mer enn 2-3 mm om gangen på dybden. Større avvirkning øker risikoen for at fresen stikker av og sporet blir ikke rett.
Å frese rett er ikke veldig enkelt om man aldri har brukt en fres. Sponplater er heldigvis enklere å frese i enn treverk. Les bruksanvisningen til fresen slik at du forstår hvordan den er ment å brukes, så slipper du å gjøre nybegynnerfeil.
Jeg foreslår følgende:
1. Kjør med rettholt som anhold forutsatt at den ikke gir etter når du presser mot den.
2. Trykk fresen foran deg. Sørg for at fresejernet presser fresen mot anholdet, ikke fra.
3. Ikke avvirk mer enn 2-3 mm om gangen på dybden. Større avvirkning øker risikoen for at fresen stikker av og sporet blir ikke rett.
Å frese rett er ikke veldig enkelt om man aldri har brukt en fres. Sponplater er heldigvis enklere å frese i enn treverk. Les bruksanvisningen til fresen slik at du forstår hvordan den er ment å brukes, så slipper du å gjøre nybegynnerfeil.
Aha okay, ja da er det ingen vits i å bruke sjablonhylsen da.arneri68 skrev:Sjablonhylsen er tenkt å følge en mal, men fresestålet har oftest mindre diameter enn hylsen, dvs malen har ikke alltid samme mål som det skal avbildes.
Jeg foreslår følgende:
1. Bruk en rettskive som anhold forutsatt at den ikke svikter når du trykker mot den.
2. Trykk fresen foran deg. Pass på at fresestålet trykker fresen mot anholdet, ikke fra
3. Fjern ikke mer enn 2-3 mm av gangen i dybden. Større avvirking øker risikoen for at fresen stikker av gårde og at sporet ikke blir rett.
Å frese rett er ikke veldig enkelt hvis man aldri har brukt en fres. Sponplater er heldigvis enklere å frese i enn tre.
Les bruksanvisningen til fresen så du forstår hvordan den er tenkt å brukes så slipper du å gjøre nybegynnerfeil.
Jeg tenkte å legge platen på et lengre kjøkkenbord(som står i uterommet) og da sette rettskiven her. Det bør motvirke at dekkplaten svikter(har hendt når jeg har brukt sirkelsag på annet bord).
Men hvordan sørger man for at fresestålet trykker mot anholdet(rettskiven) i stedet for motsatt?
Jo jeg kommer til å kjøre på en testplate først og sikre at det blir tilstrekkelig rett for å få ned listen som jeg skal ha i. Alternativet blir i verste fall å sage av platene helt med sirkelsag, men det vil jeg ikke for da må jeg bruke en masse ekstra skruer.
Da har jeg frest ferdig og kan konstatere at fres er ikke heller min beste kompis. Brukte rettholt hvilket var helt klart riktig valg!
Det oppstod dog 2 problemer:
1. Maskinen sakket hele tiden hvilket gjorde at kuttet ikke ble rett, dvs. maskinen hugget og stoppet. Prøvde ulike hastigheter på maskinen og å føre frem maskinen ekstremt langsomt, ingenting hjalp så jeg måtte leve med at den hakket litt nå og da. Listene jeg satte dekket jo over det fint.
2. Fresemaskinen holdt ikke dybden uten helt plutselig var jeg og kjørte i kjøkkenbordet
Ikke veldig gøy! Heldigvis så oppdaget jeg det i tide så jeg kunne justere siste biten. Den kjørte ca. 30 cm i bordet og før det hadde den gått gradvis nedover. Prøvde å stille inn alt igjen og dra til det hardt som bare det, men den gikk likevel ned 1 mm på 20 cm typisk.
Å lese manualen pleier man ikke å gjøre men i dette tilfellet var det et bra forslag! Jeg gjorde alt i henhold til hva som sto der hvilket føltes bra... inntil den kjørte i bordet selvsagt.
Nå er listene på plass i alle fall! Skal bare opp med dekkplatene også hvilket blir en jobb for seg, ikke så kul posisjon å sette dem nedenfra.
Det oppstod dog 2 problemer:
1. Maskinen sakket hele tiden hvilket gjorde at kuttet ikke ble rett, dvs. maskinen hugget og stoppet. Prøvde ulike hastigheter på maskinen og å føre frem maskinen ekstremt langsomt, ingenting hjalp så jeg måtte leve med at den hakket litt nå og da. Listene jeg satte dekket jo over det fint.
2. Fresemaskinen holdt ikke dybden uten helt plutselig var jeg og kjørte i kjøkkenbordet
Å lese manualen pleier man ikke å gjøre men i dette tilfellet var det et bra forslag! Jeg gjorde alt i henhold til hva som sto der hvilket føltes bra... inntil den kjørte i bordet selvsagt.
Nå er listene på plass i alle fall! Skal bare opp med dekkplatene også hvilket blir en jobb for seg, ikke så kul posisjon å sette dem nedenfra.
Høres ut som fresen ikke hadde det så bra. Jeg har en GOF 900 siden flere år og den har aldri kjørt fast. En sponplate skal absolutt ikke være noen problemer.snowjim skrev:
Trykket du ned låsearmen? Høres nesten ut som om du har kjørt med låset åpent, men hvis fresen ikke var i akseptabel stand skal jeg ikke ta deg på nesen.snowjim skrev: