arneri68 skrev:
Innlegg #27 punkt 3. Synd at du ikke tar til deg det som anbefales. Er ikke lenger sikker på at fresen er dårlig, men heller en klar brukerfeil.
Det finnes ingen grunn til å bruke en slik tone i et vennskapelig forum.
Om man skal være kritisk, så burde ts ha vært mer åpen i tråden han startet før om hvilket verktøy som burde brukes.
Flere av oss stemte for å gjøre noten med en håndsirkelsag, som hadde gått lett, risikofritt og med perfekt resultat.

• Liker
snowjim
  • Laddar…
Så hva dere sier er at en fres for 4000 kr med 1300 w ikke skal klare å frese 10 mm dyp rille i MDF på én runde? I så fall får man regne det som brukerfeil ja.

MEN problemet med at den ikke kunne holde dybden gjenstår, der ser jeg ikke hvordan jeg kunne gjort det bedre.

Selvfølgelig kunne jeg ha saget, og det var plan B, men dette ble bedre da jeg slapp å sette så mange skruer, nå holdt det med 4 per skap, ellers hadde det blitt 8.

Kan tilføye at den eksakte modellbetegnelsen på fresen er Bosch GOF 1300 CE Professional

snowjim skrev:
Så hva dere sier er at en fres for 4000 kr med 1300 w skal ikke klare å frese 10 mm dyp fuge i MDF på en omgang? I så fall får man regne det som brukerfeil ja.
Et fresestål med diameter på 20 mm er i denne sammenheng stort. Med tanke på at motoren ikke orket (som du skrev) var det for mye.

At fresen ikke holdt innstilt dybde skyldes at du fjernet for mye. Har skjedd meg også, så du er ikke alene.

snowjim skrev:
Så det dere sier er at en fres for 4000 kr med 1300 w ikke skal klare å frese 10 mm dyp spor i MDF på én runde? I så fall må man regne det som brukerfeil ja.

MEN problemet med at den ikke kunne holde dybden gjenstår, der ser jeg ikke hvordan jeg kunne gjort det bedre.

Visst hadde jeg kunnet sage, og det var plan B, men dette ble bedre da jeg slapp å sette så mange skruer. Nå holdt det med 4 per skap, ellers hadde det blitt 8.

Kan tilføye at den eksakte modellbetegnelsen på fresen er Bosch GOF 1300 CE Professional
Burde ikke vært noen problem.
Høres ut som at enten slo motoren av, eller matet du for fort, eller så var fresejernet sløvt.
Min erfaring er dog med 1600-modellen, men jeg kan ikke tro at det skulle være noen kjempestor forskjell bortsett fra at man må mate litt saktere.

arneri68 skrev:
Et fresejern med diameteren 20 mm er i sammenhengen stort. Med tanke på at motoren ikke orket (som du skrev) var det for mye.

At fresen ikke holdt innstilt dybde skyldes at du fjernet for mye. Har skjedd meg også, så du er ikke alene.
Eller så var maskinen i dårlig kondisjon, det var som sagt 1300 w, og å sammenligne den med en Mecc eller hva det nå kan være for en billigfres tror jeg ikke på.

Hvordan mener du med dybden? Hvorfor skulle fresen i det hele tatt kunne endre dybden? For meg høres det ut som en kraftig feilkonstruksjon, noe jeg tviler på. Jeg var ekstra forsiktig andre gangen med å presse fresen ned uten å trykke den mot retthøvelen i stedet, men til tross for det gikk den ned et par mm på bare 50–60 cm.

Du kan si hva du vil, men jeg føler meg ganske sikker på at denne maskinen hadde gjort sitt. Så kan det selvsagt være mulig at 20 mm på et dypt på 10 mm var for mye, selv om jeg tviler på det, men dette var som sagt ikke det eneste problemet med maskinen.

sblixten skrev:
Bør ikke vært noen problemer. Høres ut som enten slo motoren av eller matet du for fort eller så var fresestålet sløvt. Min erfaring er dog av 1600-modellen, men jeg kan ikke tro at det skulle være noen kjempestor forskjell bortsett fra at man må mate litt langsommere.
Nei man skulle jo ikke tro det. Motoren stanset jo ikke helt, men den hakket til og hoppet hvilket gjorde at sporet ble ikke helt rett. Jeg prøvde å kjøre veldig sakte frem over flaten i forskjellige hastigheter men ingen større forskjell.

Men med tanke på hvordan maskinen så ut så føles det som det var noe feil med den. Jeg kunne forvente meg dette problemet fra en billigfres for par 100 kr men en maskin for 40000 kr skal vel likevel kunne kjøre 20 mm x 10 mm i MDF uten noen større problemer.

Tenkte på denne tråden i dag da jeg freste 16mm dype spor med 20mm fresejern.
Jeg planla for to omganger og kjørte 8mm første omgang.
Det var ikke noe problem, men jeg valgte likevel å planlegge om slik at jeg kunne mate fortere og tok 4mm om gangen etter første omgang. Dette føltes som en bedre/enklere metode, og siden matingen gikk fortere tok det ikke mye ekstra tid.
Det jeg prøver å si er at det er lettere å ta litt om gangen som mange har skrevet i tråden.
Dette var dog i massiv eik.

• Liker
snowjim og 1 annen
  • Laddar…
Hva har du for maskin sblixten? Antar at det kan spille rolle også?

snowjim skrev:
Hva slags maskin har du sblixten? Antar at det kan spille en rolle også?
Jeg har en blå 1600.

Angående å frese flere ganger eller ta mye på en gang synes jeg man skal ha et litt større perspektiv. Det eneste argumentet jeg kan se for å frese mye i ett sveip er at det ville tatt mer tid. På nedsiden derimot finnes det:
- Større risiko for kast hvis man må bruke mer kraft for å flytte
- Større risiko for at det brenner
- Sliter på verktøyet

Med tanke på hvor lite tid man sparer i forhold til den totale prosjektiden, nesten uansett hva man holder på med, ser jeg veldig liten vits med å kjøre alt på en gang.

• Liker
snowjim
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.