2.520 lest ·
2 svar
3k lest
2 svar
Hva ville dere gjort med denne råtne gavlen? nytt tre, eller metall? *bilde*
Mine stakkars sidegavler har det ikke bra, mest bekymret er jeg for denne.
Tenkte å gi bygningen nytt platetak til sommeren og burde også fikse gavlen i så fall.
På innsiden er det lekter og bærende som stokker. Noen biter er stokkene litt myke.
1. Jeg gjetter på at uansett hva man velger mellom plåt og tre, så bør den gamle panelen bort?
2. Å jobbe med tre burde vel være lettere nå når det dreier seg om vinduer og dører?
3. Ville plåtvegg mot sør bli et problem med knekkelyder?
4. Hvordan bygger man med plåt. Mye nye lekter? Må jeg isolere innsiden?
- Andre etasje ble brukt til korn. Hvis det brukes til det igjen, antar jeg at det ikke er bra med glovarm plåt?
Vis vedlegget 75607
(klikk for større)
Tenkte å gi bygningen nytt platetak til sommeren og burde også fikse gavlen i så fall.
På innsiden er det lekter og bærende som stokker. Noen biter er stokkene litt myke.
1. Jeg gjetter på at uansett hva man velger mellom plåt og tre, så bør den gamle panelen bort?
2. Å jobbe med tre burde vel være lettere nå når det dreier seg om vinduer og dører?
3. Ville plåtvegg mot sør bli et problem med knekkelyder?
4. Hvordan bygger man med plåt. Mye nye lekter? Må jeg isolere innsiden?
- Andre etasje ble brukt til korn. Hvis det brukes til det igjen, antar jeg at det ikke er bra med glovarm plåt?
Vis vedlegget 75607
(klikk for større)
Sist redigert:
først skal du sjekke hvordan bunnreglen ser ut og også stående.
ser det ut sånn kan mer ha råte.
billigst plåt og dyrest tre etter min mening. så syns jeg tre er penest. så jeg ville tatt tre.
1 gammelpanel bort
2 nja du må gjøre samme moment.
3 bygger du veggkonstruksjonen bra får du ingen (ikke som du tenker iallefall) knakking.
4 hvordan du bygger med plåt avhenger av hva slags plåt. men mest sannsynlig vil du bygge som med tre. eventuelt forskjell i spikregeltykkelse.
ser det ut sånn kan mer ha råte.
billigst plåt og dyrest tre etter min mening. så syns jeg tre er penest. så jeg ville tatt tre.
1 gammelpanel bort
2 nja du må gjøre samme moment.
3 bygger du veggkonstruksjonen bra får du ingen (ikke som du tenker iallefall) knakking.
4 hvordan du bygger med plåt avhenger av hva slags plåt. men mest sannsynlig vil du bygge som med tre. eventuelt forskjell i spikregeltykkelse.
Synes absolutt tre. Det er et fint uthus og synd å sette blikk på det. Som det ser ut av bildet, er det en god del av panelet som ikke trenger å byttes, og da blir det betydelig billigere å reparere der det er dårlig og sette ny lekter og så på med slamfarge. Sørsiden er utsatt, men ved å male om litt oftere slik at solen ikke kan påvirke panelet i samme utstrekning, klarer veggen seg i prinsippet så lenge som helst. Sørg for at det ikke suges opp fukt fra bakken også ved å holde veksten unna. Nederst kunne man sage av bordene et stykke opp og legge dem liggende i stedet, noe som også sparer masse tid og penger. Synes man ikke det er pent, kan man skjøte på med stående bord nederst.
Klikk her for å svare