T TheGame skrev:
Hadde lignende benker i huset.
Når vi skulle bytte vindusbenkene i forbindelse med vindusbytte så så jeg en klistrelapp på undersiden hvor produsenten sto.
Svenska eternit i lomma.
Så jeg antok det var asbest i benkene.
De var dessuten mye tyngre enn hva man forestilte seg på størrelsen.
Interessant! Det er dessverre ingen slike tegn på mine vindusbenker hva jeg kan se, og har ikke til hensikt å bytte dem ut.

Det ser ut som at den hvite boblete undersiden på mine vinduskarmer er en form for tapet. Det virker ikke som om mine vinduskarmer har den boblete strukturen på undersiden, men at de har nøyaktig samme glatte struktur på undersiden som de har på oversiden. På en av karmene er det nemlig litt av undersidens tapet borte, og der vises en glatt karmflate. Er dette noe som taler for at det ikke er eternittkarmer?

Så vidt jeg forstår, støpte man nemlig eternittkarmer, og når de var støpt, fikk de en annerledes struktur på undersiden enn hva de hadde på oversiden. Så hvis vinduskarmene har samme glatte struktur på undersiden som de har på oversiden, betyr det da at vinduskarmene ikke er støpt, og altså ikke laget av eternitt (asbestsement)?

Staffans2000
E Ellington skrev:
betyr det da at vindusbrettene ikke er støpt, og altså ikke laget av eternitt (asbestsement)?
Nei. Snarere tvert imot, siden de steinplatene jeg har sett aldri har vært slipt på undersiden. Men Eternitt eller ikke, spiller ingen rolle om du bare lar dem være i fred.

Staffan

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.