Jeg bor i en leiegård som er bygget år 1942. Hva tror dere at disse vinduskarmene er laget av for materiale?
Kan det være en form for stein? Eller kan det være eternitt (asbestsement)? Jeg vet at man bare kan finne ut om et materiale inneholder asbest ved å sende en bit av det til analyse, men hva tror dere? Finnes det for eksempel noen likheter mellom mine vinduskarmer og eternittkarmer i følgende tråd?: https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-aer-detta-foer-material-hjaelp-mig-faststaella.233725/
Det kommer jo an på hvordan man definerer sten. Asbest og betong kan man nok definere som sten. Men det er ikke usannsynlig at de tror at det er naturstein.
Det ser jo ut som om den er støpt. Iallfall om man ser på undersiden. Spørsmålet er hvorfor du lurer?
Staffan
Grunnen til at jeg lurer er først og fremst fordi de er litt slitte her og der, og det hadde føltes roligere å ha litt slitte steinbenker enn litt slitte eternittbenker (ikke for at jeg tror jeg skal dø av å ha litt slitte eternittbenker, men bare for at det hadde føltes roligere om de var laget av stein rett og slett).
Mitt boligforetak hevder at det er steinbenker, men jeg selv mener at det mer ser ut som eternittbenker, ikke minst på grunn av strukturen på undersidene. Har et boligforetak grunn til å lyve om en slik sak? Eller vet de kanskje ikke og tar en selvsikker gjetning?
Det kommer an på hvordan man definerer stein. Asbest og betong kan man nok definere som stein. Men det er ikke usannsynlig at de tror det er naturstein.
Sant! Men de var tydelige med at benkene ikke inneholdt asbest.
Ikke jeg heller! Jeg har i alle fall ikke for hensikt å kappe dem på noe vis, selv om det hadde vært litt morsomt å hugge av en liten bit og sende på analyse.
Jeg vet at våre vinduskarmer er av eternit, men jeg er ikke i det hele tatt bekymret for det. Har ikke tenkt å sage i dem. Av bildene å dømme så kunne dine kanskje også vært eternit.
Jeg vet at våre vinduskarmer er av eternit, men jeg er ikke i det hele tatt bekymret over det. Tenker ikke sage i dem. Av bildene å dømme så kan dine kanskje også være eternit.
Slik ser våre vinduskarmer ut:
[bilde]
[bilde]
Spennende! Takk for bildene. Ja, likheter finnes absolutt.
Jeg vet at våre vinduskarmer er av eternit, men jeg er ikke i det hele tatt bekymret over det. Har ikke planer om å sage i dem. Av bildene å dømme så kunne dine kanskje også være eternit.
Slik ser våre vinduskarmer ut:
[bilde]
[bilde]
Bor du i leiebolig forresten? Jeg kunne gjerne tenke meg å male benkene mine, men boligselskapet sier at jeg i så fall må stå for fjerning av malingen når jeg velger å flytte fra denne leiligheten.
Hadde lignende benker i huset.
Når vi skulle bytte vindusbenkene i forbindelse med vindusbytte, så så jeg en klistrelapp på undersiden der produsenten sto.
Svenska eternit i lomma.
Så jeg antok det var asbest i benkene.
De var dessuten mye tyngre enn man forventet i forhold til størrelsen.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.