Boret akkurat opp et hull i en innervegg for å henge opp et bilde. Trodde det var en gipsvegg, men borrstøvet var helt svart (se bild). Stakk inn en bøyd ståltråd for å kunne kjenne om det likevel var enkel/dobbelgips eller annen plate, men den gikk inn over 4 cm uten å kunne hekte fast i andre siden. Materialet var veldig lett å bore i.
Hengte opp bildet til slutt med nylonplugg og skrue, den veier ca 4 kg så forhåpentligvis holder det bra, men det hadde vært interessant om noen vet hva det kan være?
Huset er et flerbostadshus i Stockholm, bygd sent 60-tall.
Hengte opp bildet til slutt med nylonplugg og skrue, den veier ca 4 kg så forhåpentligvis holder det bra, men det hadde vært interessant om noen vet hva det kan være?
Huset er et flerbostadshus i Stockholm, bygd sent 60-tall.
Slaggstein ja, hadde det i vår gamle leilighet bygget -59. Først et tykt lag puss, så slaggsteinen. Veldig irriterende materiale å feste i.
Skal man bare henge opp noe syntes jeg det var enklest å bare dra i en, passe kraftig, spiker (all originalinnredning, kjøkken, lister, garderober mm var spikret). For hyller mm brukte jeg mest lettbetongskrue og forboret uten hammerfunksjon. Plugg unngikk jeg da de griper dårlig i det smuldrende materialet og lett kunne dras ut, men for et bilde duger det sikkert godt.
Skal man bare henge opp noe syntes jeg det var enklest å bare dra i en, passe kraftig, spiker (all originalinnredning, kjøkken, lister, garderober mm var spikret). For hyller mm brukte jeg mest lettbetongskrue og forboret uten hammerfunksjon. Plugg unngikk jeg da de griper dårlig i det smuldrende materialet og lett kunne dras ut, men for et bilde duger det sikkert godt.
U
Utsliten och utdömd
Bygningsvaktmester
· 2 805 innlegg
Utsliten och utdömd
Bygningsvaktmester
- 2.805 innlegg
det høres ikke på din beskrivelse som at du hadde slaggstein, det er hardt og kompakt. definitivt ikke smuldrete.H hapazard skrev:Slaggstein ja, hadde det i vår gamle leilighet bygget -59. Først et tykt lag puss, så slaggsteinen. Veldig irriterende materiale å feste i.
Skal man bare henge opp noe syntes jeg det var enklest å bare dra i en, rimelig kraftig, spiker (all opprinnelig innredning, kjøkken, lister, garderober mm var spikret). For hyller mm brukte jeg mest lettbetongskrue og forboret uten hammerfunksjon. Plugg unngikk jeg da de grep dårlig i det smuldrete materialet og lett kunne dras ut, men for et bilde duger det sikkert bra.
Den slaggstein som fantes i mitt barndomshjem, bygget på 30-tallet, var i hovedsak grå. Min pappa likte svært dårlig den fordi den var veldig ujevn, vanligvis ganske myk men sprø ofte slik at den ikke ga noe feste eller kollapset slik at hullet ble betydelig større enn han hadde tenkt seg, men her og der virkelig harde glassaktige partier som var veldig besværlige å bore i. Vekslende mellom de ulike partiene i én og samme blokk gjorde det selvfølgelig enda vanskeligere å få rette hull av riktig dimensjon.Viktor.J skrev:
Er det slagg fra forbrenning (kull) eller fra metallfremstilling? Den første er pakket aske med litt mer tjære mens den andre kan være hard og kommer i forskjellige farger. Den sistnevnte har blitt brukt som ballast i betong så sent som femtitallet (kjernene fra det huset var skikkelig morsomme).
Klikk her for å svare