Hva er dette for bygningsplate? Er det masonitt? Vanskelig å se, kanskje den er ca 1 cm tykk.

Jeg skulle gjerne sparklet og malt på dem, men først må de tas ned, er det dømt til å mislykkes og bare kaste dritten og sette opp gips eller noe annet i stedet?

• Veggen består av ubearbeidede byggskiver, muligens masonitt, med synlige spiker og ujevn overflate. Skivene er ca. 1 cm tykke.
Kan være Tretex, er det litt mykt? Ta ned skiten og sett opp OSB+gips så har du en bra start.

Ja mykt er det vel, det sitter plater under disse som jeg trodde var tretex de er grå ser ut som leire blandet med tre type.

Noen form for Träullit?

Slik ser den ut

• Veggen med skadet overflate som viser tapet og slitt gips, med en hvit rør langs veggen og trepanel til venstre.
Den der beige tingen i strimler til venstre i bildet ser ut til å være treetex/tretex, men den grå til høyre ser ut til å være sementbundne fibre, så det er nok en slags treullit.

Ok, da er spørsmålet hva jeg skal gjøre. Vegen ser ut sånn her i dag, tretex, trefiber, tømret vegg, eternittplater. River jeg bort alt blir det vel ikke så mye til isolasjon igjen bortsett fra tømmeret da.

Uttis skrev:
Ok, da er spørsmålet hva jeg skal gjøre. Veggen ser ut sånn her i dag, tretex, treullit, tømmervegg, eternittplater. River jeg bort alt blir det vel ikke så mye til isolasjon igjen bortsett fra tømmeret da.
En idé kan være å rive bort alt materiale inn til tømmeret, regel opp med 45x45 inklusiv isolasjon og sette OSB+gips utenpå dette.

Du får med denne løsningen:
Smidig installasjonsrom for el/vvs
Lettere komfortisolasjon
Mulighet til å rette opp eventuelle skjeve vegger
Bra underlag for kommende overflater

Ja den tanken har eksistert, men det blir litt rart ved vinduer og dører, men det handler nok egentlig bare om 25mm ekstra. Jeg har nok mer eller mindre bestemt meg for å kaste tretexen og sette opp gips. Hvorfor vil man ha osb bak for å ha noe å skru i eller?

Vinduer og dører kan du enkelt liste ut med lengdeskapt råplan eller MDF. Ser sjelden rart ut når det er ferdig.

Generelt pleier man å anbefale dobbelskiver nå til dags, og når kostnaden for OSB er tilsvarende gips, samt at man i tillegg får fordelen av å kunne ha noe å skru i, føles valget gitt i min mening å sette opp OSB bak gipsen. I den beste av verdener hadde man nok satt ekte plyfa overalt, men der kommer en merkbart økt kostnad inn. Lar plyfa+gips være til våtrom og kjøkken, og setter OSB+gips i resten, fungerende kompromiss.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.