I feb i år flyttet jeg inn i et hus bygget i 1974. Nå skal vi fikse til det i et soverom og jeg lurer på hva platene på veggen er laget av for materiale. Det er sikkert åpenbart, men jeg er litt grønn på området... Det er i alle fall ikke gips, osb eller sponplate.
Noen spørsmål:
* Hva er det for materiale? En slags brun kompakt plate på 11-13 mm. Ligner litt på en masonittplate, men det er tykkere. Kan det være en slags MDF-plate?
* Er det OK å beholde disse platene, eller er det noe man bør bytte ut når man først er i gang med tanke på helse- eller brannperspektiv?
* Noen som har en oppfatning om bæreevnen (hyller / TV)?
Bildet viser litt revet tapet oppå selve "brune platen".
Treetex er relativt lys, og fremfor alt mykere enn andre boardskiver.
Det finnes masonite i forskjellige tykkelser.
Det finnes også sponplater i ulike kvaliteter, (grovere henholdsvis finere/glattere struktur).
Det ser ut som tretex (har det overalt i mitt hus). Det egner seg ikke for å henge opp ting som er tyngre enn mindre bilder hvis du ikke fester i stendere bak. Generelt erstatter jeg all tretex hjemme for å få glatte vegger, men de absorberer lyd utrolig mye bedre enn gips f.eks. så det er ikke bare dårlig
Tretex er uvanlig i et hus fra -74, da TS skriver at det er et kompakt materiale er mitt tips sponplate. Om TS kan fortelle om det er hardt eller mykt og eventuelt ta et bilde av kanten på en plate blir det lettere å si sikkert.
Stefan N: Hva er det som gjør at du avfeier Tretex?
Micro: Ikke umulig at det er masonit board. Er det noe du har byttet ut til gips når du har fikset i huset ditt eller lar du det være?
Ettersom det finnes så mange materialer: hva er det for materiale man "skal" bruke til vegger og skråtak? Er det ikke gips (enkel/dobbel) og ev. konstruksjons kryssfiner bak hvis man skal henge ting?
Jeg har latt den meste boarden være igjen i mitt hus. I mitt ene gamle barnerom (nå mer kino rom) satte jeg opp renoveringsgips utenpå boarden på en skadet vegg. Original badet er det eneste hvor jeg har revet all board. Dette fordi jeg rigget om alle veggene og forberedte alt for fliser i hele badet, og der ble det gips. Boarden holder like godt til å henge ting i som gips synes jeg ellers. Stuen som skal renoveres i fremtiden etter hundens død... kommer til å få et lag renoveringsgips utenpå. Ulempen med boarden er at det ikke er et dødt materiale og dermed vanskelig å sparkle i skjøter og tapetsere på.
Hva mener du med dødt materiale? Mener du at det ikke er like ufølsomt som gips f.eks. når det gjelder å ikke bevege seg/være sensitiv for fukt, og at det dermed oppstår sprekker osv. på tapetene?