Hei,

Vil sette opp gardinskinner men usikker på om taket holder.

Hva er dette for plater i taket?

Takk på forhånd

• Hull i taket med avskallet maling og eksponerte materialer. Skadet område der en åpning er synlig. Hva består taket av?
  • Hul i tak med eksponert materiale, viser et rundt skår i en hvit takoverflate med indre lag synlige.
  • Tak med hvite skivor, en lysekronebase og en innfelt lampe.
Vanskelig å si, men det kan være tretex. I så fall holder det ikke for mye. Det er i så fall det samme materialet som i gammeldagse oppslagstavler, som man lett kan bruke stiftepistol på. Hvis du trykker mot materialet der i hullkanten så burde du kunne kjenne om det er mykt.

Jeg har med noenlunde suksess montert gardinstenger til å sitte fast på en vegg av tretex, ved å bruke gipsanker av denne typen:
https://www.bauhaus.se/gipsankare-stabilit-22mm-5-pack

Finnes i diverse varianter også på Biltema

Disse vil imidlertid ikke fungere hvis platen er for hard. I så fall fungerer trolig vanlig skrue. Jeg har ved opphenging i litt tvilsom trefiberplate, type masonitt men tykkere, brukt gipsskruer. Det er skruer med litt grovere gjenger enn vanlig treskrue (men ikke like grove som på gipsankeret). De sitter litt sikrere i myke eller halvharde materialer.

Jeg er enig i at det ligner treetex. Skrap litt på kanten i hullet så ser du om det er brunt og har en tendens til å skikte seg i flere lag omtrent som presset papp, i så fall er det treetex. Neste spørsmål er om det er tomrom bak platen eller om det finnes trevirke der. Mange (de fleste) husene fra 50- og 60-tallet har råspont mot loft eller bjelkelag mellom etasjer som man deretter festet masonitt eller treetex mot. Om du har råspont bak platene så kan du skru opp nesten hva som helst der uten problemer.

Hvis skiven er 3,2-6,4 mm tykk er det sannsynligvis masonite.

Jeg er 99,9% sikker på at det er sponplate.

Sist redigert:
  • Liker
tergo og 1 annen
  • Laddar…
ser ut som mine sponplatetak, platene er 60cmx240cm og 19 mm tykke

Takk, det føles ikke mykt når jeg trykker på skivens kant ved ventilasjonsgjennomføringen, så mistenker spon jeg med.

Da bør det funke bra med helt vanlig selvborende treskrue, eller ville dere plugget for å sette opp gardinskinne?

ikke skrue med borrespiss men en vanlig skrue for tre og ingen plugger om det er sponplate

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.