692 lest ·
7 svar
692 lest
7 svar
Hva slags himling har jeg? Plater med tekstur
Moderator
· Stockholm
· 57 839 innlegg
Vanskelig å si, men det kan være tretex. I så fall holder det ikke for mye. Det er i så fall det samme materialet som i gammeldagse oppslagstavler, som man lett kan bruke stiftepistol på. Hvis du trykker mot materialet der i hullkanten så burde du kunne kjenne om det er mykt.
Jeg har med noenlunde suksess montert gardinstenger til å sitte fast på en vegg av tretex, ved å bruke gipsanker av denne typen:
https://www.bauhaus.se/gipsankare-stabilit-22mm-5-pack
Finnes i diverse varianter også på Biltema
Disse vil imidlertid ikke fungere hvis platen er for hard. I så fall fungerer trolig vanlig skrue. Jeg har ved opphenging i litt tvilsom trefiberplate, type masonitt men tykkere, brukt gipsskruer. Det er skruer med litt grovere gjenger enn vanlig treskrue (men ikke like grove som på gipsankeret). De sitter litt sikrere i myke eller halvharde materialer.
Jeg har med noenlunde suksess montert gardinstenger til å sitte fast på en vegg av tretex, ved å bruke gipsanker av denne typen:
https://www.bauhaus.se/gipsankare-stabilit-22mm-5-pack
Finnes i diverse varianter også på Biltema
Disse vil imidlertid ikke fungere hvis platen er for hard. I så fall fungerer trolig vanlig skrue. Jeg har ved opphenging i litt tvilsom trefiberplate, type masonitt men tykkere, brukt gipsskruer. Det er skruer med litt grovere gjenger enn vanlig treskrue (men ikke like grove som på gipsankeret). De sitter litt sikrere i myke eller halvharde materialer.
Jeg er enig i at det ligner treetex. Skrap litt på kanten i hullet så ser du om det er brunt og har en tendens til å skikte seg i flere lag omtrent som presset papp, i så fall er det treetex. Neste spørsmål er om det er tomrom bak platen eller om det finnes trevirke der. Mange (de fleste) husene fra 50- og 60-tallet har råspont mot loft eller bjelkelag mellom etasjer som man deretter festet masonitt eller treetex mot. Om du har råspont bak platene så kan du skru opp nesten hva som helst der uten problemer.
Klikk her for å svare