Martin_B
Noen som har montert plywoodplater (eller annen trefiberplate) istedenfor spikerslag bak gips i innertak?

Jeg tenker slik, ovenfra og ned:

Yttertak
Celluloseisolasjon
Takbjelker/reglar (cc 555 mm som høyest)
Dampsperre
12 el. 15 mm Plywood
Gipsplater

Fordelen med 12 el. 15 mm plywood sammenlignet med 28mm spikerslag er at det alltid finnes tre å skru og feste ting i, i taket, det gjør det ikke med gips (jeg virkelig hater å feste ting kun i gips).
En annen fordel er at det bygger mindre dypt, til ca. halvparten av tykkelsen.

En ulempe derimot er at det blir vanskeligere å trekke strøm på tvers av takbjelkene.

Noen som har brukt plywood istedenfor spikerslag med gode resultater? Synes det er mye verdt å kunne feste lamper med mer hvor som helst i taket uten å måtte bekymre seg.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Plywood bak gips fungerer utmerket både i tak og vegger. 12 mm er fullt tilstrekkelig tykkelse. 15 mm har like mange lag som 12 mm (5 stk) og er ingen reell forbedring. Da må man opp til 18 mm (7 lag).

I garasjen så gjorde vi det men da satte vi forsåvidt først spilepanel og deretter plywood og gips. Ville kunne skru opp ting overalt. Om du ikke setter spilepanel kan det bli trøbbel med dampsperre/plast om du skal ha det i din konstruksjon.

Lamper er dog i de fleste tilfeller veldig lette så ingen problem å henge i gipsplatene. Litt annerledes i garasjen der vi ønsket å kunne montere opp diverse ting i taket.

Martin_B
J justusandersson skrev:
Plywood bak gips fungerer utmerket både i tak og vegger. 12 mm er fullt tilstrekkelig tykkelse. 15 mm har like mange lag som 12 mm (5 st) og er ingen reell forbedring. Da må man opp til 18 mm (7 lag).
Jovisst, det funker jo fint. Men spørsmålet er hvordan det er hvis man dropper lektene helt, og kun har plywood? (og deretter takgips som dekker plywooden)

Martin_B
R Rickard_C skrev:
Om du ikke setter gles kan det bli problemer med dampsperre/plast om du skal ha det i din konstruksjon
Skal ha dampbrems da det er cellulosisolering det handler om, og da skal man ikke ha dampsperre/plast.

Men hvordan mener du at det kan bli problemer med dampbrems i det tilfellet man bruker kryssfiner i stedet for gles?

For du får det vanskelig å trekke strøm, sette takbokser osv., det gjør man i mellomrommet mellom plast og tak som glesen lager. Det føles som veldig mye ekstraarbeid å hoppe over glesen som gir deg begrenset nytte samt å gå bort fra det som er standard.

Martin_B Martin_B skrev:
Fordelen med 12 el. 15 mm plywood sammenlignet med 28mm gles er at det alltid finnes tre å skru og feste ting i, i taket, det gjør det ikke med gips
Men med glespanel, som settes med c-c 300 mm, finnes det jo mer enn nok festepunkter.
Mer presisjon trenger man vel ikke for litt lamper og annet?
Og da med 28x70 mm tre å skru i, hvilket holder bra for det meste.
Samt at plywood blir 3 - 4 ganger dyrere enn glespanel.

Sist redigert:
  • Liker
Jorel03 og 1 annen
  • Laddar…
Finns jo 15mm osb. Gjorde så i min vaskerom i kjelleren for å spare takhøyde. Felt inn et psr kortlingar her og der mellom bjelkene men tror det hadde funket bra uten. 15mm osb pluss gips ga også en stillere konstruksjon enn lekter og gips, noe som er hyggelig da soverommet ligger over vaskerommet.

• Liker
Martin_B
  • Laddar…
OSB kan vel påvirke funksjonen av dampsperren. Kanskje bare gjelder hvis man teiper skjøtene. Kan ta feil, men ville definitivt sjekket det opp hvis jeg vurderte det i kombinasjon med dampsperre.

Martin_B
B larry78 skrev:
OSB kan vel påvirke funksjonen til dampbremsen. Kanskje gjelder det bare hvis man taper skjøtene. Kan ta feil, men ville definitivt sjekket det hvis jeg vurderte det i kombinasjon med dampbrems.
OSB ville jeg aldri sette på steder der jeg trenger godt feste, særlig i taket da. Plywood er det eneste som gjelder i så fall.

Men mener du kun OSB eller også andre plate-materialer som Plywood? På hvilken måte påvirker det funksjonen til dampbremsen? Plyfan er jo dampgjennomtrengelig.

Martin_B
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men med glespanel, som settes med c-c 300 mm, finnes det jo mer enn nok med festepunkter. Mer presisjon trenger man vel ikke for litt lamper og annet? Og da med 28x70 mm tre å skru i, som holder bra for det meste. Samt at plywood blir 3 - 4 ganger dyrere enn glespanel.
Forvisso er det så, men har man gjort et bra ytarbeid på gipset så synes ikke hvor innfestingene er, og da må man begynne å søke med magnet eller regelsøker for eksempel. Ikke for at det er et stort problem, men jeg synes det er vidunderlig å kunne feste hva som helst hvor som helst. Tidligere var hus bygget sånn at det alltid fantes noe å feste i bak overflaten innvendig. I dag er det luft litt hvor som helst, og så dette irriterende gipset. At plywooden er dyrere spiller mindre rolle, man setter opp det en gang, så sitter det der. Heller gråte en gang enn mange ganger :D

B BosseHansson skrev:
OSB kan väl påverka funktionen av ångbromsen. Kanske bara gäller om man tejpar skarvarna. Kan ha fel men skulle definitivt kolla upp de om jag funderade på det i kombination med ångbroms.
Problemet är med skruvarna som går genom Osb/plyfaskiva och genom ångbroms/plast följe. I tak gipsen man skruvar med fler skruvar , och det finns risk för flera gör håll i membran/följen som är direkt bakom byggskivorna.
Gipsskruvar man brukar hitar kortast 30mm . Men gips max 13mm plus Osb 11 mm=24 mm.
Eller gips 13 plus plyfaskivan max 15= 28 mm.
Konstruktion plywood är tjockare. Men mycket dyrare.
Nästan omöjligt att hitta gipsskruv 25-28 mm.
Fördelar med glespanel, att skruvarna når inte ångspär följen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.