Har et hus bygget i 1958. I taket i kjelleren sitter hva jeg tolker som pappkledde plater med et materiale bak som virker rosafarget og ligner gips. Noen er malte, andre umalte. Lurer på om det kan være så enkelt som at det er gips eller om det muligens kan være en form for eternittplate? Det siste bildet viser det "rosa" innholdet som smuldrer akkurat som gips.

Fantes pappkledde eternittplater i det hele tatt? Hvis ikke er det vel da gips.

Skal renovere en del der disse platene sitter, men hadde egentlig ikke tenkt å bytte himlingen, men kommer vel til å bore og støve i det. Ville vært dumt om det er eternitt.

• En beige takplate med skruer synlig, muligvis pappkledd gipsskive fra et hus bygget i 1958. Skadet og slitt, vurderes for renovering.
  • Rør og gipsplater i kjellertak, med synlig rosa materiale bak pappkledde plater. Materialet er smuldrete, likner gips. Potensielt eternit?
  • Tak i kjeller med hvitmalte plater, noen steder avslitt og viser rosa materiale. Elektriske ledninger og en koblingsboks er festet på taket.
Ser ut til å være en miks av gipsplater og masonittplater ifølge bildene
Eternitplater er betonggrå da det er en tynn asbestarmert betongplate som også er hard som betong.

• Liker
Byggnovisen
  • Laddar…
Var nok masonit fra begynnelsen, som man kanskje senere på grunn av brannbeskyttelse kledde med gips ?? (vet ikke når gips kom).
Jeg hadde et hus bygget -66, helt kledd med gips innvendig likt et hus i dag, den gipsen var rosa.

• Liker
7ender
  • Laddar…
Ser ut som gipsplater. De sitter antageligvis i fyrrom eller i rom ved siden av fyrrom?
Det andre bildet er vanskeligere tretex/masonite kanskje .

• Liker
Byggnovisen
  • Laddar…
Men eternit innendørs for å dekke en hel overflate kan jo ikke være vanlig.

D DaDolly skrev:
Ser ut som gipsskivor. De sitter gissningsvis i fyrrommet eller i rommet ved siden av fyrrommet?
Det andre bildet er vanskeligere tretex/masonite kanskje .
Japp. Sitter i fyrrommet samt i matkjelleren og korridoren mellom disse. Masoniten virker skrudd oppå disse på et tidspunkt.

Magnus E K
Når jeg lette etter hus, avslo jeg (minst) ett hus blant annet fordi det var eternitt i hele kjellertaket og et annet som hadde det i garasjetaket. Har fått inntrykk av at dette var vanlig på 50-, 60- og et stykke inn på 70-tallet.

Men enig i at det på bildene her ikke ser ut som eternitt.

• Liker
DaDolly
  • Laddar…
Hus fra 71 med trestendere og spikret gips

D DaDolly skrev:
Men eternit innendørs for å dekke en hel flate kan jo ikke være vanlig.
Joda.
Sitter ofte som brannisolerende i kjellertaket, i hus med trebjelkelag.

• Liker
Staffans2000
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Jo da.
Sitter ofte som brannisolerende i kjellertaket, i hus med trebjelkelag.
B Byggnovisen skrev:
Ja. Sitter i fyrrommet samt i matkjelleren og korridoren mellom disse. Masoniten ser ut til å være skrudd oppå disse ved en anledning.
B Byggnovisen skrev:
Ja. Sitter i fyrrommet samt i matkjelleren og korridoren mellom disse. Masoniten ser ut til å være skrudd oppå disse ved en anledning.
Fikk
Magnus E K Magnus E K skrev:
Når jeg lette etter hus, ratet jeg (minst) ett hus bl.a. fordi det satt eternitt i hele kjellertaket og et annet som hadde det i garasjetaket. Har fått inntrykket av at dette var vanlig på 50-, 60- og et stykke inn på 70-tallet.

Men er enig i at det på bildene her ikke ser ut som eternitt.
ok, har heldigvis ikke støtt på det.
I mitt hus fra -62 var det gips i fyrrommet og også i vaskerommet heldigvis.
Var eternitt billigere enn gips? Eller var gipsplater nokså nytt da?

D DaDolly skrev:
Fikk

ok, har heldigvis ikke støtt på det.
I mitt hus fra -62 var det gips i fyrrom og også i vaskerom heldigvis.
Var eterniten billigere enn gipsen? Eller var gipsplater ganske nytt da?
Eternit var et ypperlig holdbart, for vær og vind, og brannsikret materiale. Det er for øvrig fortsatt et like bra materiale når det får sitte igjen på sin derav tiltenkte plass.

• Liker
  • Elsker
pellegoria og 2 andre
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Eternit var et ypperlig holdbart, for vær og vind, og brannbeskyttende materiale. Det er for øvrig fortsatt et like bra materiale når det får sitte igjen på sin dermed foreskrevne plass.
alt det er jeg med på, var mer nysgjerrig på prisbildet under den tiden kontra gips

Magnus E K
Har også gips (i nesten hele kjelleren, resten bare råspont) i kjellertaket i det huset fra -63 som jeg faktisk kjøpte og nå bor i. Vet dessverre ingenting om prisbildet eller hva som gjorde at man valgte det ene eller det andre. En ulempe med gipsen er vel at pappen kan mugne. Stjeler også en halv cm ekstra av takhøyden sammenlignet med de tynnere eternittplatene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.