Jeg har sett disse små "buler" på hjørnene på bjelkene og har lurt lenge nok på hvordan de "kommer dit", så nå spør jeg forumet:
Legger ved 2 bilder fra den høvlede/fresede kanten på en 120x45-bjelke. Det er altså ikke så lett å få det på bilde, men på akkurat denne bjelken ser man til og med ekstra årringer på "bulen".
Det jeg ikke forstår er hvordan kutteren kan hoppe over et lite område en liten bit, uten at det synes på hele planken.
Legger ved 2 bilder fra den høvlede/fresede kanten på en 120x45-bjelke. Det er altså ikke så lett å få det på bilde, men på akkurat denne bjelken ser man til og med ekstra årringer på "bulen".
Det jeg ikke forstår er hvordan kutteren kan hoppe over et lite område en liten bit, uten at det synes på hele planken.
En spontan gjetning: Virket har blitt klemt/fått et slag før høvlingen, vært plant rett etter høvlingen men deretter med tiden har fibrene reist seg til startpunktet. At kutteren har bommet akkurat der uten spor på resten av overflatene virker utrolig
Ja det er en bra gjetning, kan jeg tenke meg.
Disse utbuktningene på hjørnet av regelen har jeg lagt merke til ganske mye av, men i går så jeg to stk på plansiden av regelen, ganske nær hverandre, men mindre og i prinsipp helt umulige å ta bilde av så det vises hva jeg mener.
Men da begynte jeg å fundere enda mer og bestemte meg for at "noen må jo vite" ...
Disse utbuktningene på hjørnet av regelen har jeg lagt merke til ganske mye av, men i går så jeg to stk på plansiden av regelen, ganske nær hverandre, men mindre og i prinsipp helt umulige å ta bilde av så det vises hva jeg mener.
Men da begynte jeg å fundere enda mer og bestemte meg for at "noen må jo vite" ...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 257 innlegg
Det er vel sikkert så at bunten med råsaget har vært stålbåndsbuntet ved tørking og båndet har presset sammen virket på ytterplanken.
Klikk her for å svare