Sommeren 2024 skrudde jeg opp en planke pÄ veggen inne i mitt snekkerverksted/ lager i tidligere fjÞs. Den har bÄret noen mindre kroker for smÄting og var festet med tre skruer, sannsynligvis fra byggmax.
I gÄr lÄ den pÄ gulvet.
TÞrr pusset vegg av lettbetong fra tidlig 1900-tallet, tÞrt rom, ingenting annet har rustet der inne pÄ 20 Är.
Brukt treplanke med skrue festet, antyder tidligere montering. Rustent skruehode stikker ut fra en treplanke, viser korrosjon. Brukt til Ä feste en brÀda pÄ vegg i et snikkeriverksted. Rustet skrue delvis innskudd i en treplanke mot en bakgrunn med uklar verktÞykasse. Rustne skruer pÄ en treplanke i et tÞrt snickeri, med merker etter fjerning; planken ligger pÄ betonggulv. Tre brukte skruer med slitasjemerker pÄ et gammelt trebord, sannsynligvis fra et prosjekt i et snickeri/förrÄd.

Hei

Veldig lett Ä mistenke at skruene er laget av en veldig dÄrlig metall siden alle ser ut til Ä ha korrodert. Eller at overflatebehandlingen har vÊrt dÄrlig utfÞrt.

Er du virkelig sikker pÄ at betongen er sÄ tÞrr som du tror? Eller har noen brukt platen for Ä gjÞre push-ups og skruene til slutt blitt utmattet og brukket av?

Har brukt tusenvis av treskruer for utendÞrsbruk fra Biltema i hagen hvor et antall har brukket, pÄ grunn av ujevne krefter. Men ingen av dem har rustet, sÄ vidt jeg husker, uten de har simpelthen brukket av.

Jo jeg har som sagt andre ting i veggene og i rommet som ikke har rustet i det hele tatt pÄ 20 Är.
Ingen har gÄtt lÞs pÄ planken heller, de ser jo nesten ut som de har blitt angrepet av syre, har aldri sett noe lignende.

Jeg har dessuten demontert andre skruer (fransk) og spiker fra veggen som sitter med treplugg siden minst 70 Är tilbake og de er intakte.

Da burde det vÊre en meget dÄrlig overflatebehandlet skrue du har brukt. Overflatebehandlingen ser jo ut til Ä ha lÞsnet i flak fra den midterste skruen pÄ bildet med de 3 som har gÄtt av.
Hvordan det sÄ har seg at metallen har korrodert i den tÞrre veggen for noen annen spekulere rundt. Bare Ä hÄpe at samme skruer har blitt brukt for Ä feste noe viktig.

TorpAnders TorpAnders skrev:
Jo jeg har som sagt andre ting i veggene og i rommet som ikke har rustet i det hele tatt pÄ 20 Är.
Ingen har herjet med brettet heller de ser jo nesten ut til Ă„ ha blitt angrepet av syre, har aldri sett noe lignende,

Jeg har dessuten demontert andre skruer (fransk) og spiker fra veggen som sitter med treplugg siden minst 70 Är tilbake og de er intakte..
Det er metallblandingen i skruene dine som ikke har "tÄlt" den luftfuktighetsendringen som blir en lÄve over Äret, fordi dine lettbetong/Siporex/blÄbetong blokker slipper kalk, kisel mm som reagerer med "dÄrlige" metallblandinger.

FÞr nÄr man brukte Klippspik i lettbetong-blokker, sÄ var alltid spikeren av en hÞy kvalitet.
Da dyppet man spikeren i sterk saltlĂžsning fĂžr man slo den i, for at den kjemiske reaksjonen som skjedde gjorde at spikeren allerede timer etter satt betydelig bedre. (ved montering av kjĂžkkenskapsoverskap & lignende)

Klikk her for Ă„ svare
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.