Her kommer de lovede bildene.

Først et oversiktsbilde
Under gulvet med synlige bjelker og en murkant, ligger verneutstyr som hørselvern og en maske. Det er støv og sagspon på betonggulvet.

Deretter litt mål
Målebånd i tre presser mot gulvbjelke med målet 7 cm, mellom et betonggulv og en trebjelke dekket av svart belegg.

Som dere ser går det en murt bjelke? på gulvet i grunnen. Først trodde jeg alle gulvbjelkene lå på den for å få støtte, men det ser jo ikke ut til å være tilfelle. Lengst bort på oversiktsbildet ser dere vannrør til et element. Jeg var visst litt optimistisk med mine anslåtte mål tidligere. Det er altså 7 cm og ca 1,5 cm som gjelder. Det blir veldig trangt å få plass med celleplast under bjelkene. Jeg er redd det blir for lite luft til å ventilere bort fukt som kommer inn.

Er det en støpt plate der? Ser virkelig ikke ut som en krypkjeller!

Ja, det er en støpt plate. Behandlet/malt med noe svart. Antagelig for å ikke slippe opp fukt fra bakken under.

Krypkjeller med 7cm kryphøyde ;) Vet ikke helt hva jeg skal kalle typen grunn ellers.

Hei

Jeg skal utføre samme operasjon i en sommerhytte som skal renoveres for helårsbolig.
Jeg vurderer celleplast som trossbunnplate dels fordi det er billigere enn fibercementplater, og at man samtidig får ekstra isolasjon, men nå har jeg blitt advart av flere bekjente om at det er veldig utsatt for mus, er det noe å være bekymret for?

Huset står på pilarer.

Men om du har så lite plass under gulvet hvorfor ikke bare legge isopor og en støp på toppen?
Har du hatt ventilasjon under det tidligere gulvet?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.