33.350 lest ·
19 svar
33k lest
19 svar
Hva skal jeg bruke i bjelkelaget for å holde oppe isolasjonen?
Har revet opp gulvet i et rom. Tidligere var det spillvirke i bjelkelaget med vindtett papir på. Nå har jeg blitt anbefalt å ikke bruke noe organisk. Bord går altså bort. Hva skal jeg bruke i stedet?
Jeg har mer enn 55 cm mellom gulvstokkene, så ferdige bjelkelagsplater passer ikke. Jeg har lest at noen bruker celleplastplater. Er det bra?
Det jeg liker med bordene er at de tåler å gå på. Har vært praktisk nå når jeg har revet ut gulvet. Men så snart gulvet er klart, spiller det jo ingen rolle hvor holdbart bjelkelaget er så lenge det bare klarer å holde oppe gulvisolasjonen... Det viktige er jo at det ikke begynner å mugne når det kommer inn fuktig luft i grunnen.
Så, hva anbefaler dere? Hvorfor?
Jeg har mer enn 55 cm mellom gulvstokkene, så ferdige bjelkelagsplater passer ikke. Jeg har lest at noen bruker celleplastplater. Er det bra?
Det jeg liker med bordene er at de tåler å gå på. Har vært praktisk nå når jeg har revet ut gulvet. Men så snart gulvet er klart, spiller det jo ingen rolle hvor holdbart bjelkelaget er så lenge det bare klarer å holde oppe gulvisolasjonen... Det viktige er jo at det ikke begynner å mugne når det kommer inn fuktig luft i grunnen.
Så, hva anbefaler dere? Hvorfor?
Best er nok å senke luftfuktigheten i grunnen. Selv satte jeg plast på bakken, stengte katteluene og kjøpte en avfukter (10 000 kr) og sagde til kryssfiner til bjelkelaget. Etter et år er jeg fortsatt fornøyd, og grunnen ser ut som nybygd og er tørr og varmere.
Jeg byttet mine gamle asfaboardskiver til 50mm cellegummi. Skrudd nedenfra med lange skruer og store plastskiver. I mitt tilfelle skyldtes det ikke direkte at de er uorganiske (grunnmuren er knusktørr), men det ble tilleggsisolasjon som dessuten er vindtett!
De holder dog absolutt ikke å gå på, det ble jeg raskt klar over når høyrebeinet gikk rett igjennom da jeg ved et uhell tråkket litt skjevt balanserende på bjelkene på oversiden. Litt fugeskum og biten som gikk ut tilbake på plass så var det raskt fikset!
Jeg har gjort likt som vectrex men har 100mm celleplastplater i stedet, jeg tråkket også skjevt balanserende på gulvbjelkene en gang for mye og jeg ble veldig overrasket, det holdt å stå på. Så vindsperren jeg har stiftet på undersiden av gulvbjelkene som skulle holde opp mineralullen hvis celleplasten skulle sige ned om x antall år, føles litt som overkurs.
Jeg har ingen vanlig krypkjeller. "Kryphøyden" i min grunn er maks 10 cm under gulvbjelkene. På visse, få steder ikke mer enn 2 cm. Så det er vanskelig å få plass med en avfukter. Dessuten er det ingen inspeksjonsluker/ innganger til grunnen.bygglalli skrev:
Jeg kommer ikke til å få skrudd nedenfra, så min celleplast får i så fall ligge på lister som jeg skrur/spikrer på sidene av gulvbjelkene.vectrex skrev:Jeg byttet ut mine gamle asfaboardplater med 50mm celleplast. Skrudd nedenfra med lange skruer og store plastbrikker. I mitt tilfelle skyldtes det ikke direkte at de er uorganiske (grunnmuren er knusktørr), men det ble tilleggsisolering som i tillegg er vindtett!
De holder dog absolutt ikke til å gå på, det ble jeg raskt klar over da høyrebenet gikk rett igjennom da jeg ved et uhell tråkket litt skjevt mens jeg balanserte på bjelkene på oversiden. Litt fugeskum og biten som gikk ut ble satt tilbake, så var det raskt fikset!
Bra å vite at 5cm celleplast ikke holder til å gå på!
Man behöver alltså upp på 10cm för att det ska hålla att gå på. Tyvärr tror jag 10cm är för tjockt för mig. Då får jag ju inte plats med så mycket kutterspån mellan cellplast och innegolv! Jag ska inte ha någon plast mellan isolering och golv, så jag vill ha någon isolering som klarar att ta upp och ge ifrån sig lite fukt. Kutterspånen har ju funkat bra de senaste 60 åren, så jag tänkte fortsätta med det. (Hade egentligen gärna använt cellulosaull i stället, men jag tror det blir för dyrt i jämförelse med kutterspånen.)Drömhus2012 skrev:Jag har gjort likadant som vectrex fast har 100mm cellplastskivor istället, jag steg också snett balanserandes på golvreglarna en gång för mycket och jag blev väldigt förvånad, det höll att stå på.
Så vindduken jag häftat på undersidan av golvreglarna som skulle hålla upp mineralullen ifall cellplasten skulle hänga ner sig om x antal år känns lite som överkurs.
Ettersom du skal legge ned cellplast mellom gulvreglene, mister du jo argumentet for å ikke ha organisk materiale nedover. Nå tror jeg det fungerer likevel. Noen diffplast har man normalt ikke i en trebjelkelag over krypkjeller. Evnen for damp å gå nedover er betydelig mindre enn oppover mot loftsbjelkelag. Jeg ville sett det som en fordel med tykkere cellplast da den isolerer betydelig bedre enn kutterspån!
Den eneste risikoen er vel at siden du får et bedre isolert gulv, vil mindre varme lekke ned i krypkjelleren, og dermed risikerer du høyere relativ luftfuktighet der nede.
Den eneste risikoen er vel at siden du får et bedre isolert gulv, vil mindre varme lekke ned i krypkjelleren, og dermed risikerer du høyere relativ luftfuktighet der nede.
Jeg vet. Litt organisk materiale er bedre enn mye?... Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal tenke her.vectrex skrev:
Bra poeng.vectrex skrev:
Dette er viktig. Jeg har sett hva det kan gjøre med en vind at det blir noen grader kaldere der oppe...vectrex skrev:
Jeg tror faktisk at det i ditt tilfelle ville være mye vunnet på å sette celleplasten under bjelkene. Alt organisk materiale vil da havne minst 5 cm inn i isolasjonen og vil derfor ha en betydelig høyere temperatur. Dette betyr igjen at risikoen for skadelig høy fuktighet minsker drastisk på alt unntatt på bakken og utsiden av celleplasten.
Du skriver at det er trangt, men burde det ikke være mulig å lirke ned celleplasten mellom bjelkene ovenfra? Celleplast kan enkelt limes fast for eksempel. Garantert mer slitsomt enn å legge det ned mellom gulvbjelkene, men på den andre siden slipper du å kutte hver celleplastplate, det er et helvete i seg selv (statisk celleplastkuler overalt).
Du skriver at det er trangt, men burde det ikke være mulig å lirke ned celleplasten mellom bjelkene ovenfra? Celleplast kan enkelt limes fast for eksempel. Garantert mer slitsomt enn å legge det ned mellom gulvbjelkene, men på den andre siden slipper du å kutte hver celleplastplate, det er et helvete i seg selv (statisk celleplastkuler overalt).
Det der med å kappe har jeg også tenkt på. Blir jo en masse kostbart spill også. Lime var en interessant løsning.
Skal ta litt bilder i kveld så kan vi se om det går å få ned og få plass med noen cellplast.
Skal ta litt bilder i kveld så kan vi se om det går å få ned og få plass med noen cellplast.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Masonit og asfaboard tenderer til å henge ned.
Best synes jeg at 10 mm konstruksjonsfiner har vært.
Enkelt å sage til og å tette mot luftlekkasje langs kantene med utefug.
Organisk eller ei spiller mindre rolle. Gulvbjelkene er vel av tre?
Best synes jeg at 10 mm konstruksjonsfiner har vært.
Enkelt å sage til og å tette mot luftlekkasje langs kantene med utefug.
Organisk eller ei spiller mindre rolle. Gulvbjelkene er vel av tre?
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Det går sikkert like bra med OSB.
Det fantes bare ikke når jeg renoverte 1800-tallshus, så derfor ble det plyfa. Konstruksjonsplywood var rimelig billig da uansett
Det fantes bare ikke når jeg renoverte 1800-tallshus, så derfor ble det plyfa. Konstruksjonsplywood var rimelig billig da uansett