Hva kalles dette treverket. .antar at de ikke finnes å kjøpe i vanlige byggevarehandelen!
kom gjerne med forslag på hvor disse kan kjøpes i Uppsala /sthlm området. .
Gjerde laget av værbitte, ujevne planker plassert på en gressplen foran en gul bygning.
 
Skulle gjette på gammel drivved av gran.. Ellers kan du vel råsage en gran og tørke den i solen i 40 år, så tror jeg du får det du søker :)

Spøk til side så det ut som det har stått der i 100 år, virkelig fint!

Å "tilvirke" slike bord tror jeg ikke går.
 
ichgary skrev:
Skulle gjette på gammel drivved av gran.. Ellers kan du vel råsage en gran og tørke den i sola i 40 år, så tror jeg du får det du søker :)

Spøk til side så det ut som det hadde stått der i 100 år, riktig fint!

Å "tilvirke" slike bord tror jeg ikke går.
Alle ramsager sager på denne måten før det kantbeskjæres!
 
Ukantet furu er det du leter etter
 
Ring første beste bonde i nærheten av der du bor, spør om han har en solosag, eller kjenner noen som har det. Ellers får du komme til Dalarna, her sages det fortsatt på visse sager med ramme, går like bra med hvilken som helst klingsag for den saks skyld.
 
Österbybrukssag kanskje eller Søderby sag... prøv med dem
Søderby Sag Olle Wiklund
018 - 36 30 23
Funbo-søderby 5, 755 97 UPPSALA

Ellers så kanskje han kan tipse deg om hvor du skal vende deg.
Lykke til
 
Pagno skrev:
Österbybrukssag kanskje eller Söderby sag... prøv med dem
Söderby Sag Olle Wiklund
018 - 36 30 23
Funbo-söderby 5, 755 97 UPPSALA

Ellers så kanskje han kan tipse deg om hvor du skal henvende deg.
Lykke til
Okei perfekt! bor nær Østerbybruk så skal ta kontakt med begge 2. Takk for hjelpen!
 
Nå har jeg fått hjem 70 meter ukantet furu… bør man olje inn det eller bruke en god beis for å beskytte treverket kanskje? Tips mottas gjerne
 
Jernvitriol om du vil ha det "grådassig"
Nøytral olje om du vil at det skal eldes og endre farge.
Brutt olje om du vil ha kulør eller nyanseforskjeller.
Grunnolje og lasur om du vil ha det "malt", da synes ådringen avhengig av hvor mange lag du påfører med lasuren.
Dekkfarge blir ikke alltid så pent på uhøvlet! Med dekkfarge mener jeg en akrylat eller alkyd.
Det finnes mange varianter, selv hadde jeg nok valgt å grunnolje nøytralt og en lett brutt lasur mot mørkebrun eller svart! Byggmax har en prisverdig, Midun svartlasur, rundt 800:- for 10 liter.
Beckers, Alcro, Cuprinol... mange gode produsenter finnes det!
Midun på byggmax produseres av noen av disse mer kjente merkene, så den er oftest ikke noe skrap, den holder en mer enn ok kvalitet på de produktene jeg har testet!
Bare på tull pleier jeg å kjøpe ulike typer maling hos ulike byggvarehandler, de fleste fargehandlere holder seg oftest med bra varer!
 
Eller ingenting om du vil ha det likt det gamle.
Står det luftig med mulighet for å tørke opp som på ditt bilde så funker det, bare hold etter vegetasjonen så den ikke dekker og danner et konstant fuktig miljø.
Roslagsmahogny er en veldig hyggelig behandling også...
 
  • Liker
Pagno
  • Laddar…
Klokkerent svar! Jeg vil ha de så man ser ådringen og gjerne ha de mot den lysere retningen. Så grunnolje og noen lasur blir vel det beste da :)
 
Jeg skulle ikke hatt på noe lasur.

/ATW

Ps jeg liker roslagsmahogny men om vil holde det litt lysere kanskje linolje funker bra. Ds
Pps ingenting blir finest i lengden så lenge det står fritt og luftig dds
 
Sist redigert:
ArneTW skrev:
Jeg ville ikke hatt på noe lasur.

/ATW

Ps jeg liker roslagsmahogny, men hvis du vil holde det litt lysere, kanskje linolje funker bra. Ds
Pps ingenting blir finest i lengden så lenge det står fritt og luftig dds
Dessverre så mugner linoljen, det vil bli fullt med svartmugg som må holdes unna, jeg foretrekker vanligvis linolje, men i dette tilfellet kan det være bra med en mindre sunn, dyptvirkende olje!
 
xelirator skrev:
Nå har jeg fått hjem 70 meter ukantet furu..skal man olje inn det eller bruke noe bra lasur for å beskytte treverket kanskje? Tips mottas gjerne
Skal du ha det til å se ut som bildet, så skal du ikke ha på noe, derimot kanskje bruke høytrykkspyler for å få bort de myke delene.

Oljer du, så vil det se ut som nysaget ukantet furu.

Protte
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.