Skulle gjette på gammel drivved av gran.. Ellers kan du vel råsage en gran og tørke den i solen i 40 år, så tror jeg du får det du søker 
Spøk til side så det ut som det har stått der i 100 år, virkelig fint!
Å "tilvirke" slike bord tror jeg ikke går.
Spøk til side så det ut som det har stått der i 100 år, virkelig fint!
Å "tilvirke" slike bord tror jeg ikke går.
Alle ramsager sager på denne måten før det kantbeskjæres!ichgary skrev:
Ring første beste bonde i nærheten av der du bor, spør om han har en solosag, eller kjenner noen som har det. Ellers får du komme til Dalarna, her sages det fortsatt på visse sager med ramme, går like bra med hvilken som helst klingsag for den saks skyld.
Okei perfekt! bor nær Østerbybruk så skal ta kontakt med begge 2. Takk for hjelpen!Pagno skrev:
Jernvitriol om du vil ha det "grådassig"
Nøytral olje om du vil at det skal eldes og endre farge.
Brutt olje om du vil ha kulør eller nyanseforskjeller.
Grunnolje og lasur om du vil ha det "malt", da synes ådringen avhengig av hvor mange lag du påfører med lasuren.
Dekkfarge blir ikke alltid så pent på uhøvlet! Med dekkfarge mener jeg en akrylat eller alkyd.
Det finnes mange varianter, selv hadde jeg nok valgt å grunnolje nøytralt og en lett brutt lasur mot mørkebrun eller svart! Byggmax har en prisverdig, Midun svartlasur, rundt 800:- for 10 liter.
Beckers, Alcro, Cuprinol... mange gode produsenter finnes det!
Midun på byggmax produseres av noen av disse mer kjente merkene, så den er oftest ikke noe skrap, den holder en mer enn ok kvalitet på de produktene jeg har testet!
Bare på tull pleier jeg å kjøpe ulike typer maling hos ulike byggvarehandler, de fleste fargehandlere holder seg oftest med bra varer!
Nøytral olje om du vil at det skal eldes og endre farge.
Brutt olje om du vil ha kulør eller nyanseforskjeller.
Grunnolje og lasur om du vil ha det "malt", da synes ådringen avhengig av hvor mange lag du påfører med lasuren.
Dekkfarge blir ikke alltid så pent på uhøvlet! Med dekkfarge mener jeg en akrylat eller alkyd.
Det finnes mange varianter, selv hadde jeg nok valgt å grunnolje nøytralt og en lett brutt lasur mot mørkebrun eller svart! Byggmax har en prisverdig, Midun svartlasur, rundt 800:- for 10 liter.
Beckers, Alcro, Cuprinol... mange gode produsenter finnes det!
Midun på byggmax produseres av noen av disse mer kjente merkene, så den er oftest ikke noe skrap, den holder en mer enn ok kvalitet på de produktene jeg har testet!
Bare på tull pleier jeg å kjøpe ulike typer maling hos ulike byggvarehandler, de fleste fargehandlere holder seg oftest med bra varer!
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 innlegg
Eller ingenting om du vil ha det likt det gamle.
Står det luftig med mulighet for å tørke opp som på ditt bilde så funker det, bare hold etter vegetasjonen så den ikke dekker og danner et konstant fuktig miljø.
Roslagsmahogny er en veldig hyggelig behandling også...
Står det luftig med mulighet for å tørke opp som på ditt bilde så funker det, bare hold etter vegetasjonen så den ikke dekker og danner et konstant fuktig miljø.
Roslagsmahogny er en veldig hyggelig behandling også...
Jeg skulle ikke hatt på noe lasur.
/ATW
Ps jeg liker roslagsmahogny men om vil holde det litt lysere kanskje linolje funker bra. Ds
Pps ingenting blir finest i lengden så lenge det står fritt og luftig dds
/ATW
Ps jeg liker roslagsmahogny men om vil holde det litt lysere kanskje linolje funker bra. Ds
Pps ingenting blir finest i lengden så lenge det står fritt og luftig dds
Sist redigert:
Dessverre så mugner linoljen, det vil bli fullt med svartmugg som må holdes unna, jeg foretrekker vanligvis linolje, men i dette tilfellet kan det være bra med en mindre sunn, dyptvirkende olje!ArneTW skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 innlegg
Skal du ha det til å se ut som bildet, så skal du ikke ha på noe, derimot kanskje bruke høytrykkspyler for å få bort de myke delene.xelirator skrev:
Oljer du, så vil det se ut som nysaget ukantet furu.
Protte
Klikk her for å svare
