


Hallo.
Jeg har saget et hull i veggen og funnet et isoleringsmateriale(?) som jeg ikke vet hva er, noen som kjenner det igjen på bildene og kan opplyse meg? Det er en lett og porøs plate, noen cm tykk av noen slags trefiber.
Fra innsiden sett er det ifølge følgende:
- Struktur tapet
- Noen slags trefiberplate, noen mm tykk
- Isoporplate
- Den for meg ukjente isoleringen
- Vindsperre
- Ytterpanel
Huset er bygget i 1956.
Jeg har tenkt å bytte panel og samtidig etterisolere fra utsiden. Er denne "isoleringen" noe å ha eller er det mer verdt å rive den ut og erstatte med moderne isolering?
Takk på forhånd for svar.
/Marcello
Sist redigert:
Karrock
Renovator
· Västra Götaland
· 1 064 innlegg
Karrock
Renovator
- Västra Götaland
- 1.064 innlegg
Når er huset bygget?
Mitt hus fra 65 ble bygget med "fiberplank" som typ er treetex i 3 og 4" tykkelse med spontad tynn bord limt på sidene. 300mm brede. Så i mine bærende yttervegger finnes ingen regler, bare disse lamellene med tynn tre på cc 300.
Kan det være noe slikt? Det vil nok merkes hvis du har grunn til å forstørre hullet.
Jeg har latt mine være og komplettert med steinull.
Mitt hus fra 65 ble bygget med "fiberplank" som typ er treetex i 3 og 4" tykkelse med spontad tynn bord limt på sidene. 300mm brede. Så i mine bærende yttervegger finnes ingen regler, bare disse lamellene med tynn tre på cc 300.
Kan det være noe slikt? Det vil nok merkes hvis du har grunn til å forstørre hullet.
Jeg har latt mine være og komplettert med steinull.
Lekter ser det ut til å være i veggene, fant i hvert fall en da jeg laget hullet på bildet som vises på høyre side i hullet. Men det kanskje er slik klen planke som du mener? Huset er bygget i 1956. Jeg vil nok merke det når jeg skal renovere et rom og river bort innvendig trefiberskive og isopor.Karrock skrev:
Når ble huset bygget?
Mitt hus fra 65 ble bygget med "fiberplank" som typ er treetex i 3 resp 4" tykkelse med spontet klen planke limt på sidene. 300mm brede. Så i mine bærende yttervegger finnes ingen lekter, bare disse lamellene med klen tre på cc 300.
Kan det være noe slikt? Vil nok vise seg hvis du har grunn til å forstørre hullet.
Jeg har latt mine være og komplettert med steinull.
Takk for svar.
Materialet ser jo ganske likt ut, vet ikke om det er et Hultsfredshus men skal sjekke den lille dokumentasjonen jeg har om huset om det kanskje står noe om det der.R Rubb skrev:
Er disse fiberplankene bærende, om det nå skulle være slike? For i så fall må man bytte de ut med lekter om man skulle ønske å erstatte de med steinullisolasjon?
Karrock
Renovator
· Västra Götaland
· 1 064 innlegg
Karrock
Renovator
- Västra Götaland
- 1.064 innlegg
I den tekniske spesifikasjonen på mitt hus står det 3" fiberplank i ikkebærende vegger og 4" i bærende. Det stemmer med hva jeg har revet meg til. De må erstattes med stendere om man fjerner dem.M Marcello skrev:Materialet ser jo ganske likt ut, vet ikke om det er et Hultsfredshus men skal sjekke på den lille dokumentasjon jeg har om huset om det kanskje står noe om det der.
Er disse fiberplank bærende, om det nå skulle være slike? For hvis det er det så må man bytte dem ut mot stendere om man skulle ønske å erstatte dem med steinullisolasjon?
Det er et helt ok materiale, en utskifting er en ganske stor jobb. Tenk etter om det er hva du vil bruke tid og penger på.
Lener mer mot å skru opp OSB på innsiden så man kan henge opp ting som veier mer enn 100 gram på veggene og så etterisolere på utsiden i forbindelse med fasadendring, som du sier så er det en hel del tid man kan bruke på noe mer givende.Karrock skrev:
I den tekniske spesifikasjonen på mitt hus står det 3" fiberplank i ikke bærende vegger og 4" i bærende. Det stemmer med hva jeg har revet meg til. De må erstattes med lekter hvis man fjerner dem.
Det er et helt ok materiale, en utskifting er en ganske stor affære. Tenk etter om det er hva du vil bruke tid og penger på.
Vet du noe om hvordan disse fiberplankene påvirkes av etterisolering på utsiden? Noe spesielt å tenke på med hensyn til fukt? Eller er det bare å isolere som vanlig på utsiden og dampsperre på innsiden?
En annen ting som slo meg nå, hva er lektene/fasaden spikret i hvis det ikke finnes noen bærende lekter? De der fiberplankene går det jo ikke an å skru fast noe i, jeg kunne knapt få gardinstangen til å sitte fast.
Takk for svarene!
Vi har en fra '47, samtlige vegger og tak på loftet er av treetex. På sikt skal alt dette ned og ut, erstattes med osb, så gips (osb bak for enkel oppskruing av diverse møg). Et jævla arbeid sikkert, men etter å ha sett hvordan treetex brenner (og gjerne ikke vil slukke igjen) tok jeg og jenta det beslutningen.D Denan353 skrev:
Nå er det vel litt sent, men det er trolig fiberplank en form av prefabrikkerte byggelementer. Det gir hyfsad isolasjon.M Marcello skrev:[bilde] [bilde] [bilde]
Hallo.
Jeg har saget et hull i veggen og funnet et isolasjonsmateriale(?) som jeg ikke vet hva er, noen som kjenner det igjen på bildene og kan opplyse meg? Det er en lett og porøs plate, noen cm tykk av en slags trefiber.
Sett innenfra er det ifølge følgende:
- Struktur tapet
- En slags trefiberplate, noen mm tykk
- Frigolitplate
- Den for meg ukjente isolasjonen
- Vindtett papir
- Ytterpanel
Huset er bygget i 1956.
Jeg har tenkt å bytte panel og samtidig etterisolere fra utsiden. Er denne "isolasjonen" noe å beholde eller er det mer verdt å rive ut den og erstatte med moderne isolasjon?
Takk på forhånd for svar.
/Marcello
Ja det virker være akkurat det du sier. Tålelig isolering ja, men helt verdiløst å prøve å skru opp noe i. Går ikke å finne plankene med regelsøker heller siden den ikke kjenner forskjell på plank og fiberskivene. Når det er på tide å renovere får jeg kle innsiden i OSB/Plyfa.L LargoGabriel skrev:
Takk for svar 🙂
Klikk her for å svare




