11.208 lest ·
26 svar
11k lest
26 svar
Hva er bra å bruke som shims
@C.Lundin Jeg har ikke tenkt å ordne det selv. Har en snekker som forhåpentligvis skal gjøre det (de som monterte huset), enten ansatt av meg eller grunnentreprenøren.
Men da min tillit til byggere er et sted rett under null nå på grunn av den tidligere nevnte grunnentreprenøren vil jeg vite nøyaktig hvordan det skal gjøres før noen setter en jekk under huset.
Det skal imidlertid sies at snekkeren virker nøye og grundig, men de har heller ikke gjort akkurat dette før, derav mitt spørsmål på dette eminente forumet.
Hva kan jeg forvente meg av problemer foruten sprukne overflater?
Takk for engasjementet så langt.
Men da min tillit til byggere er et sted rett under null nå på grunn av den tidligere nevnte grunnentreprenøren vil jeg vite nøyaktig hvordan det skal gjøres før noen setter en jekk under huset.
Det skal imidlertid sies at snekkeren virker nøye og grundig, men de har heller ikke gjort akkurat dette før, derav mitt spørsmål på dette eminente forumet.
Hva kan jeg forvente meg av problemer foruten sprukne overflater?
Takk for engasjementet så langt.
Alvorlig talt ser jeg feilen som snekkerne har gjort som mer alvorlig. At en bunnplate slår 16 mm som mest er ikke bra, men ikke helt uvanlig og ikke bemerkelsesverdig.
At snekkerne derimot har stilt opp hele huset uten å kontrollere fundamentet og støtte for det samt sjekke at bjelkelag og vegger er på vater henholdsvis lodd er betydelig verre.
Så luter knapt veggene mer enn tillatt grenseverdi på grunn av en 16 mm høydeforskjell på en hel huslengde. Vinkelfeilen på grunn av den høydeforskjellen blir ikke mange mm på en 2,5 meters vegg.
At snekkerne derimot har stilt opp hele huset uten å kontrollere fundamentet og støtte for det samt sjekke at bjelkelag og vegger er på vater henholdsvis lodd er betydelig verre.
Så luter knapt veggene mer enn tillatt grenseverdi på grunn av en 16 mm høydeforskjell på en hel huslengde. Vinkelfeilen på grunn av den høydeforskjellen blir ikke mange mm på en 2,5 meters vegg.
@falkn Jeg er ikke helt enig.
Snekkerne jobber i en fabrikk i Hjältevad og forutsetter at grunnmuren har en toleranse på +- 3mm, noe som tydelig står på grunnriss. Første etasje kommer i to store volumer (13.5x4.2 meter) og settes med kran på grunnmuren. Volumene har bunnbjelkelag, mellombjelkelag, yttervegger, innervegger, el og vann når de kommer.
Det er en forskjell på 16mm (eller om det var 17) mellom hjørnene på den ene gavlen (7.6 meter). Men det heller 11mm på 2.5m på det verste stedet (så der ruller ølen avgårde om den velter).
Når det gjelder hellingen på ytterveggen, er min oppfatning at den forklares av hellingen på grunnmuren/gulvet. Fra omtrent midten av huset til den ene langsiden (3.6 meter) er det en forskjell på 10mm. På veggens høyde (2.5 meter) utgjør det 7mm (10/3.6*2.5) som er noe mindre enn den helningen jeg har målt opp (10mm) men mer enn AMA tillater (5mm).
Snekkerne jobber i en fabrikk i Hjältevad og forutsetter at grunnmuren har en toleranse på +- 3mm, noe som tydelig står på grunnriss. Første etasje kommer i to store volumer (13.5x4.2 meter) og settes med kran på grunnmuren. Volumene har bunnbjelkelag, mellombjelkelag, yttervegger, innervegger, el og vann når de kommer.
Det er en forskjell på 16mm (eller om det var 17) mellom hjørnene på den ene gavlen (7.6 meter). Men det heller 11mm på 2.5m på det verste stedet (så der ruller ølen avgårde om den velter).
Når det gjelder hellingen på ytterveggen, er min oppfatning at den forklares av hellingen på grunnmuren/gulvet. Fra omtrent midten av huset til den ene langsiden (3.6 meter) er det en forskjell på 10mm. På veggens høyde (2.5 meter) utgjør det 7mm (10/3.6*2.5) som er noe mindre enn den helningen jeg har målt opp (10mm) men mer enn AMA tillater (5mm).
En seriøs snekker kontrollerer selvfølgelig dette før de monterer. Det samme når vi monterer stammer (betong) på jobben. Man avveier og pakker opp. At de monterer hele huset uten å kontrollere vater og lodd en eneste gang er bemerkelsesverdig mangelfullt. Ting kan ha skjedd i fabrikken eller under transport som gjør at en justering er nødvendig.frma71 skrev:
@falkn Jeg er ikke helt enig.
Snekkerne jobber på en fabrikk i Hjältevad og forutsetter at grunnmuren har en toleranse på +- 3mm, noe som tydelig står på grunntegningen. Første etasje kommer i to store volumer (13.5x4.2 meter) og plasseres med kran på grunnmuren. Volumene har bjelkelag i bunnen, mellomgulv, yttervegger, innervegger, el og vann når de kommer.
Det varierer 16mm (eller om det var 17) mellom hjørnene på den ene gavlen (7.6 meter). Men det heller 11mm på 2.5m på det værste stedet (så der ruller ølen avgårde om den velter).
Angående hellingen på ytterveggen er min oppfatning at den forklares av hellingen på grunnmuren/gulvet. Fra omtrent midt på huset til den ene langsiden (3.6 meter) varierer det 10mm. På veggens høyde (2.5 meter) utgjør dette 7mm (10/3.6*2.5) noe som er litt mindre enn hellingen jeg har målt (10mm) men mer enn AMA tillater (5mm).
Gjør som du vil, men jeg ville ha sluppet dette om jeg var deg. Jeg tror du kommer til å få vanskeligheter med å holde grunnentreprenøren ansvarlig i denne situasjonen.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 innlegg
Nei selv om grunnen er som den er så ligger jo ansvaret helt på de som har stilt huset på grunnen og ikke målt opp og pakket før. 16mm er som sagt ikke mye så hvis man ser til støpingen i seg selv.
Er ikke enig.
Grunntegningen som ligger til grunn for vår avtale angir +- 3mm som toleranse. Det er ikke det de har levert. Hva jeg forstår gjelder KTjL også for grunnentreprenører
Foruten det har han levert en målerapport til husleverandøren som åpenbart ikke stemmer med virkeligheten, noe som ligger veldig nær falsk erklæring.
På hvilket grunnlag kan jeg holde husleverandøren ansvarlig for dette, da grunnen jeg står for (gjennom min grunnentreprenør) åpenbart ikke oppfyller de kravene de stiller?
Grunntegningen som ligger til grunn for vår avtale angir +- 3mm som toleranse. Det er ikke det de har levert. Hva jeg forstår gjelder KTjL også for grunnentreprenører
Foruten det har han levert en målerapport til husleverandøren som åpenbart ikke stemmer med virkeligheten, noe som ligger veldig nær falsk erklæring.
På hvilket grunnlag kan jeg holde husleverandøren ansvarlig for dette, da grunnen jeg står for (gjennom min grunnentreprenør) åpenbart ikke oppfyller de kravene de stiller?
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 innlegg
Selvsagt kan du hevde at de har støpt feil i henhold til avtale, men de som satte opp huskroppen burde i så fall aldri ha gått videre med byggingen. Ellers blir det jo som at en billakkerer lakkerer en bil med store rusthull fordi han har fått beskjed om at all rust er reparert.
@Stefan1972 Sikkert kan man synes det er uprofesjonelt, og jeg ville gjerne stilt husleverandøren til veggs også, men jeg vet ikke helt på hvilke grunnlag.
De vil vel hevde at de fikk en signert måleprotokoll som bekreftet at grunnlaget var korrekt utført.
De vil vel hevde at de fikk en signert måleprotokoll som bekreftet at grunnlaget var korrekt utført.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 innlegg
påstå? Har de fått en slik da eller hva? Selv har jeg ingen anelse om hvordan rutinene er i slike bygg. Stoler alle på alle og gjør det de skal eller hva er vanlig? Skulle jeg sette et hus på en grunn så føles det nesten som selvbevarelsesdriften skulle være så sterk at jeg ville kontrollere alt selv om jeg hadde noen andres erklæring, men det er meg det...........
Du skriver grunnen og veggene. 16 mm blir det snart, selv om alt er innenfor toleranse. Man har mer enn 3 mm på en plate om du mener det. Deretter har du toleranse på veggen uansett om den nå er murt eller støpt. Deretter finnes det ytterligere montering- og produksjonstoleranser fra husleverandøren.
@Stefan1972 Ja, husleverandøren har fått et slikt protokoll av grunnentreprenøren. Protokollet var et krav fra husleverandøren, noe som jeg i min tur stilte til grunnentreprenøren. Jeg hadde ingen erfaring fra bransjen før dette, så jeg stolte på egenkontrollene, noe jeg nå har innsett er fullstendig idiotisk.
@C.Lundin Det er en kjellergrunn. Oversiden av de støpte kjellerveggene skal være +. 3mm ifølge spesifikasjonen, men det skiller 16mm mellom høyeste og laveste punkt samt 11mm på 2.5m der det heller mest.
Gulvet på første etasje (oversiden av bjelkelaget som ligger på kjellerveggene) har nøyaktig samme avvik.
Gulvet på andre etasje følger samme mønster, men i litt mindre grad.
Jeg forstår at trehus beveger seg, men igjen, HUSAMA spesifiserer maksimalt tillatte avvik på et nybygd hus.
/Fredrik
@C.Lundin Det er en kjellergrunn. Oversiden av de støpte kjellerveggene skal være +. 3mm ifølge spesifikasjonen, men det skiller 16mm mellom høyeste og laveste punkt samt 11mm på 2.5m der det heller mest.
Gulvet på første etasje (oversiden av bjelkelaget som ligger på kjellerveggene) har nøyaktig samme avvik.
Gulvet på andre etasje følger samme mønster, men i litt mindre grad.
Jeg forstår at trehus beveger seg, men igjen, HUSAMA spesifiserer maksimalt tillatte avvik på et nybygd hus.
/Fredrik
@Snappahaneklanen Vet du om kaldflytning er et problem for herdeplaster som epoxy og polyester også?
Klikk her for å svare