11.206 lest ·
26 svar
11k lest
26 svar
Hva er bra å bruke som shims
Side 1 av 2
Hei,
På grunn av at selskapet som har støpt kjelleren min har slurvet, er jeg nå i en situasjon der jeg må shimse opp huset mitt for at gulvhellingen skal oppfylle kravene i HUSAMA.
Syllen er 95mm bred og av tre. Vi har regnet ut at det trengs omtrent 30cm shims per meter for å håndtere langvarige laster (foreslått en pallbrikke 10x10cm hver 30. cm).
Mitt spørsmål er: Finnes det noen pallbrikker i plast som er aldersbestandige og tåler 1.15MPa langvarig last? Eller må man begynne å høvle trevirke?
På grunn av at selskapet som har støpt kjelleren min har slurvet, er jeg nå i en situasjon der jeg må shimse opp huset mitt for at gulvhellingen skal oppfylle kravene i HUSAMA.
Syllen er 95mm bred og av tre. Vi har regnet ut at det trengs omtrent 30cm shims per meter for å håndtere langvarige laster (foreslått en pallbrikke 10x10cm hver 30. cm).
Mitt spørsmål er: Finnes det noen pallbrikker i plast som er aldersbestandige og tåler 1.15MPa langvarig last? Eller må man begynne å høvle trevirke?
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 innlegg
Går det ikke an å gjøre en ekstra påstøp da?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 innlegg
Støpe/sparkle hadde jo vært det beste alternativet. Men hvis vi skal komme til å støpe/sparkle må vi nok løfte huset betydelig mye mer enn dets endelige posisjon for å komme til. Og da øker risikoen for at vårt splitter nye bad (fliser/keramikk) må gjøres om 
Eller finnes det en smart måte?
Problemet med grunnmuren er at den har to høye strekk/punkter, så hele huset bortsett fra de to seksjonene må løftes for å få det jevnt. Det handler om ~16mm.
Ingen direkte tidsmangel, jeg ser bare ikke hvordan man i praksis gjennomfører en påstøping, men jeg tar gjerne imot forslag.
Eller finnes det en smart måte?
Problemet med grunnmuren er at den har to høye strekk/punkter, så hele huset bortsett fra de to seksjonene må løftes for å få det jevnt. Det handler om ~16mm.
Ingen direkte tidsmangel, jeg ser bare ikke hvordan man i praksis gjennomfører en påstøping, men jeg tar gjerne imot forslag.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 innlegg
jaha, det fremgikk ikke at huset allerede er bygd............Det har altså ikke blitt notert en eneste gang under byggingen at hele huset står på ujevn grunn?
@Stefan1972 Huset er et volymhus og kommer ferdig fra fabrikk (Hjältevadshus) så det tok bare en dag å løfte på plass. Jeg oppdaget problemet da jeg begynte å måle gulvene på første etasje.
Jeg burde selvsagt kontrollmålt grunnlaget før husmontasje, men siden grunnentreprenøren leverte et måleprotokoll som del av egenkontrollene der alt så ok ut så gjorde jeg ikke det.
@DTanner ok, men da må man vel bygge noen slags form så betongen ligger igjen oppå veggen. Og så må man jo få dit syllisolasjonen på et vis.
Jeg burde selvsagt kontrollmålt grunnlaget før husmontasje, men siden grunnentreprenøren leverte et måleprotokoll som del av egenkontrollene der alt så ok ut så gjorde jeg ikke det.
@DTanner ok, men da må man vel bygge noen slags form så betongen ligger igjen oppå veggen. Og så må man jo få dit syllisolasjonen på et vis.
Bare tenker høyt, men syllisoleringen kan kanskje settes mot syllen før støping? Forskalingen kan jo ikke unngås nei. Vanskelig å gjette hvordan det skal gjøres uten å vite hvilke områder som er tilgjengelige.
Jeg synes selv det er litt uklart fortsatt. Er altså bunnplaten samt kjellervegger støpt og huset i trekonstruksjon montert på dette?
Du sier at det er en differanse på 16 mm. Hvor? Det er jo relativt lite i sammenhengen - hva er egentlig problemet? Er nivåforskjellen 16 mm på det ferdige gulvet?
Du sier at det er en differanse på 16 mm. Hvor? Det er jo relativt lite i sammenhengen - hva er egentlig problemet? Er nivåforskjellen 16 mm på det ferdige gulvet?
@C.Lundin Situasjonen nå er at kjelleren er støpt, både vegger (Thermomur 350) og plate. Og huset i to plan står på muren. Det som gjenstår å gjøre på huset før innflytting er litt sparkling/maling, gulv og kjøkken. (som jeg holder på med).
Nivåforskjellene på det ferdige gulvet er 16mm (mellom høyeste og laveste punkt som er 7 meter fra hverandre). Verste stedet er 11mm på 2.5 meter, noe som er langt over toleransene i HUSAMA (L/600, min 8, max 20).
Understøping er absolutt interessant om det har fordeler mot å bare bruke pallbrickor mellom muren (oppå syllisoleringen) og syllen. (og er noenlunde rimelig prismessig)
Som jeg har resonert hittil er at: Langtidslinjelasten ifølge hustilverkaren max 33 kN/m og syllen tåler et stempelrykk på 1.15 MPa under disse forutsetningene. Det innebærer at jeg må ha en anleggsflate på 33/1.15 = 287 cm2 per meter for at syllen skal tåle lasten. Syllen er 95mm bred så det bør holde med 3 stk 10x10cm pallbrickor per meter. Ettersom syllen er dimensjonerende så finnes det jo ingen poeng med at pallbrickorna tåler vesentlig mye mer trykk.
Så originalspørsmålet er, finnes det noen pallbrickor egnet for dette formålet?
Nivåforskjellene på det ferdige gulvet er 16mm (mellom høyeste og laveste punkt som er 7 meter fra hverandre). Verste stedet er 11mm på 2.5 meter, noe som er langt over toleransene i HUSAMA (L/600, min 8, max 20).
Understøping er absolutt interessant om det har fordeler mot å bare bruke pallbrickor mellom muren (oppå syllisoleringen) og syllen. (og er noenlunde rimelig prismessig)
Som jeg har resonert hittil er at: Langtidslinjelasten ifølge hustilverkaren max 33 kN/m og syllen tåler et stempelrykk på 1.15 MPa under disse forutsetningene. Det innebærer at jeg må ha en anleggsflate på 33/1.15 = 287 cm2 per meter for at syllen skal tåle lasten. Syllen er 95mm bred så det bør holde med 3 stk 10x10cm pallbrickor per meter. Ettersom syllen er dimensjonerende så finnes det jo ingen poeng med at pallbrickorna tåler vesentlig mye mer trykk.
Så originalspørsmålet er, finnes det noen pallbrickor egnet for dette formålet?
Beste svar
Huseier
· Klagshamn
· 285 innlegg
Plast er jo generelt ikke så bra når det kommer til langtidslast pga kaldflyting, så kommer det selvfølgelig an på hvilken plast, noen typer er bedre enn andre men risikoen er der jo når man skal sette et helt hus på den.
@Snappahaneklanen Ok, takk. Nå føles jo ikke 1.15MPa som noe kjempetrykk men kaldflytning må jeg lese om. Så stål eller tre er de sikre alternativene da?
Sist redigert:
Er dette virkelig et problem? Innser du hvilke problemer dette vil føre med seg med sprekker i overflaten og annet. Enklest er vel å løfte gulvet og flytsparkle i stedet.
@falkn Det er et splitter nytt hus som jeg har brukt mine livsbesparelser på, hadde jeg ønsket noe skjevt og krokete hadde jeg kjøpt et eldre hus. Som jeg ser det, finnes husama:s toleranser der av en grunn. Så er det ikke bare gulvene, også veggene luter mer enn HUSAMA tillater på grunn av dette. Jeg kan leve med å gjøre om overflatene, det jeg er bekymret for er fliser/klinker og tettesjikt på toalettet.
Han har ikke fikset noen av de 20-talls punktene som gjorde at hans entreprise ble underkjent, og det er mindre enn to uker igjen til ombesiktigelsen. Jeg håper pengene jeg har holdt tilbake vil være nok til å betale for dette.
Han har ikke fikset noen av de 20-talls punktene som gjorde at hans entreprise ble underkjent, og det er mindre enn to uker igjen til ombesiktigelsen. Jeg håper pengene jeg har holdt tilbake vil være nok til å betale for dette.
Om det kun er gulvet du er "bekymret" for så ville jeg absolutt latt det være. 16 mm er ingenting over en hel etasje. Å begynne å løfte i huset nå vil garantert forårsake mer problemer.
Selvfølgelig finnes AMA- men hvis du har tenkt å ordne det selv er det vel ingen grunn til å være så nidkjær med å følge det?
Selvfølgelig finnes AMA- men hvis du har tenkt å ordne det selv er det vel ingen grunn til å være så nidkjær med å følge det?